Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Bare å kjøre høyere effekt enn pæren tåler det.... Ja. Hvor mye høyere spenning skal jeg ha? Må jo passe på at jeg ikke blææster pæra med en gang. Må nå overleve ett minutt eller to. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Hvis du har en 220/230 volts pære så kjører du ca 250 volt in først, hvis det tar for lang tid, vri opp volten litt til samme med lavere volts pærer, kjør litt iver volten den skal ha, så vrir du sakte opp hvis det går for tregt. Endret 3. juni 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hvis du har en 220/230 volts pære så kjører du ca 250 volt in først, hvis det tar for lang tid, vri opp volten litt til samme med lavere volts pærer, kjør litt iver volten den skal ha, så vrir du sakte opp hvis det går for tregt. Har ikke stort å gjøre på skolen (elektrolinja) så jeg skal spørre læreren i morra om jeg kan utføre dette eksperimentet! Det kan jo bli spennende! 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Har du tilgang til så høy likespenning som du trenger? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Har du tilgang til så høy likespenning som du trenger? Ja. Kan slå sammen flere strømforsyninger også da. 250v ++ burde gå bra. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Hvis du har en 220/230 volts pære så kjører du ca 250 volt in først, hvis det tar for lang tid, vri opp volten litt til samme med lavere volts pærer, kjør litt iver volten den skal ha, så vrir du sakte opp hvis det går for tregt. Har ikke stort å gjøre på skolen (elektrolinja) så jeg skal spørre læreren i morra om jeg kan utføre dette eksperimentet! Det kan jo bli spennende! Høres ut som et bra prosjekt for en skoleklasse. Husk å ikke bare bruke to pærer. Tilfeldigheter kan avgjøre hvilken som ryker først. Endret 3. juni 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Jepp! Skal passe på å bruke kanskje 10 pærer. Orker ikke med kjempeutgifter på lyspærer vettu! Dobbelpost? EDIT: Rettet på det der ja! Endret 3. juni 2010 av Munty Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg ville heller ikke brukt Philips-pærer fra Rema. To stykker på badet røyk innen en uke. Sikkert annensortering som gir unøyaktig resultat. Men sørg uansett for at alle pærene er samme fabrikant, og samme batch. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hvis du har en 220/230 volts pære så kjører du ca 250 volt in først, hvis det tar for lang tid, vri opp volten litt til samme med lavere volts pærer, kjør litt iver volten den skal ha, så vrir du sakte opp hvis det går for tregt. Du skal øke spenningen, ikke "volten". Volt er en enhet for spenning. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hvis du har en 220/230 volts pære så kjører du ca 250 volt in først, hvis det tar for lang tid, vri opp volten litt til samme med lavere volts pærer, kjør litt iver volten den skal ha, så vrir du sakte opp hvis det går for tregt. Du skal øke spenningen, ikke "volten". Volt er en enhet for spenning. Det er jo same shit da. Hvis han hadde sagt strøm hadde det vært noe annet. Det kalles "slæng" Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Gidder du å skru opp celciusen litt? Det er så kaldt her. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Gidder du å skru opp celciusen litt? Det er så kaldt her. Som sagt: Slæng. Tilogmed lærerene på skolen min som er et par generasjoner eldre enn meg selv sier det. Noe vits i å pirke på det? Selv bruker jeg faktisk ikke utrykket. Sier alltid spenning. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hvorfor er sola sterkere i f.eks Spania enn her? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hvorfor er sola sterkere i f.eks Spania enn her? Er ikke helt sikker, men tror det er fordi Spania rett og slett ligger nærmere sola enn oss. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Solstrålene spres over et mindre område og blir dermed mer konsentrerte, er det ikke sånn det fungerer? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Har vel noe med vinkelen strålene treffer oss med å gjøre. Rundt ekvator kommer de nesten loddrett inn, jo lengre fra ekvator du kommer jo spissere blir vinkelen. http://en.wikipedia.org/wiki/Insolation Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Det har med vinkelen på jorda å gjøre, Når sola lyser mer rett på, slik som i Spania, så er det mer lys per m^2 bakke enn det er her. Mener å huske at dette har være opp i tråden før. Det kan også hende at det er jeg som husker feil. EDIT: Herr Brun var før meg Endret 3. juni 2010 av 900i Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Som sagt: nærmere ekvator - nærmere Sola - høyere strålingstetthet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Det handler ikke bare om at Spania er nærmere sola. Siden strålene treffer atmosfæren rett på, får strålene mye kortere vei gjennom atmosfæren i Spania, enn her oppe i nord der strålene skjærer atmosfæren på skrått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå