KoKo_ Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg vil tro at du ville fått samme personlighet som en tenkt tvilling. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 din personlighet kan du forandre på når du vil i livet (aka hva du liker ikke liker, måten du snakker på, hva du gjør og ikke gjør, hvor grensen går and so on) Men ditt dna som du får fra sædcelle og egget kan du ikke forandre på og der får du så og så mye fra begge foreldrene dine. Ville du fått mer av far enn mor hvis den andre sædcellen vant? kanskje. Det skiller kun 3% mellom de største skillnadene i verden mellom mennesker (aka, fra jesus til jack the ripper skiller det 3% eller mindre i dnaet) det er ikke bevist noen plass enda at det skiller mer enn 3% hos noen mennesker i denn verden Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Dersom en annen sædcelle vant kappløpet "om å bli meg", ville min personlighet kunne vært en helt annen? Jeg er fristet til å svare at din personlighet ville ikke eksistert siden du ikke hadde blitt født... Men siden du indirekte "definerer" "deg" som "hvilken som helst person som hadde blitt født som følge av den gangen moren og faren din hadde sex, som tilfeldigvis medførte deg". Så er svaret selvsagt, du kunne hatt motsatt kjønn *, hatt down syndrom etc. Personligheten din ville vært drastisk forskjellig. Personligheten din ville ha vært mer eller mindre forskjellig selv om "du hadde vært deg", hvis du for eksempel ble født en dag tidligere. Hendelser i livet ditt ville ha vært mer eller mindre forskjellige fra hva de har vært hittil, som ville ha påvirket valg osv. som også kunne ha påvirket personligheten til en viss grad. * Edit. Endret på min antagelse om at du er gutt, noe jeg ikke har grunnlag for å si. Endret 2. juni 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Da bygger jeg litt videre på saken med spørsmålet: Hvilken organisme med omtrent like mange basepar som DNA-et til mennesket, har størst forskjell fra et menneske-DNA? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 jeg vet ikke hvilken organisme men jeg vet at ape dnaet og menneske dnaet er nesten helt like men også store forskjeller Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Mulig det kom uklart fram, jeg vil vite hvilket DNA som er MEST forskjellig fra menneskets, men som samtidig er like "stort", altså har ca like mange basepar. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 der kan ikke jeg hjelpe deg khaffner... jeg har lest om det jeg har skrevet i de 2 siste postene her så det vet jeg men vet ikke noe om dnaet til andre dyr eller levende ting Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Kan man gjøre innskudd i statskassa? Hvis man føler man har for mye penger f.eks.? Kjøp en bil. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Kan man gjøre innskudd i statskassa? Hvis man føler man har for mye penger f.eks.? Kjøp en bil. Kan forsikre om det var i høyeste grad et rent hypotetisk spørsmål. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg er fristet til å svare at din personlighet ville ikke eksistert siden du ikke hadde blitt født... Absolutt, det interessante er å tenke på om han (om jeg tar utgangspunkt i at personen hadde samme kjønn som meg) ville være så lik meg at det i det hele tatt spiller noen rolle. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Mulig det kom uklart fram, jeg vil vite hvilket DNA som er MEST forskjellig fra menneskets, men som samtidig er like "stort", altså har ca like mange basepar. Kvinner Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Dersom en annen sædcelle vant kappløpet "om å bli meg", ville min personlighet kunne vært en helt annen? Ja. Det du spør om kan sidestilles med å spørre om søsken har ulik personlighet. Du kjenner sikkert noen søsken som er ganske ulike selv om de har vokst opp i det samme miljøet. Det er forsåvidt også et godt bevis på at personlighet er genetisk betinget. Ikke bare et resultat av ulikt miljø. Snedig spørsmål: Vil en glødetrådspære ha generelt lengre levetid dersom den ble drevet med likestrøm i stedet for vekselstrøm? (Samme effekt, samme ytre temperatur osv) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Dersom en annen sædcelle vant kappløpet "om å bli meg", ville min personlighet kunne vært en helt annen? Ja. Det du spør om kan sidestilles med å spørre om søsken har ulik personlighet. Du kjenner sikkert noen søsken som er ganske ulike selv om de har vokst opp i det samme miljøet. Det er forsåvidt også et godt bevis på at personlighet er genetisk betinget. Ikke bare et resultat av ulikt miljø. Snedig spørsmål: Vil en glødetrådspære ha generelt lengre levetid dersom den ble drevet med likestrøm i stedet for vekselstrøm? (Samme effekt, samme ytre temperatur osv) Du må tenke på at vi snakker om samme egg her da, og to forskjellige sædceller, så det vil ikke bli helt det samme. Instinktivt er det noe som forteller meg at pæren vil leve lenger på vekselstrøm pga noe noen fortalte meg en gang, men kan ikke huske hva/hvorfor. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Instinktivt er det noe som forteller meg at pæren vil leve lenger på vekselstrøm pga noe noen fortalte meg en gang, men kan ikke huske hva/hvorfor. Det som tar pæren er at tråden fordamper - så dermed vil vekselstrøm gi lengre levetid, da tråden ikke er varm nok til å fordampe like ofte som ved likestrøm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Du må tenke på at vi snakker om samme egg her da, og to forskjellige sædceller, så det vil ikke bli helt det samme. Det blir det samme. Egget inneholder alt DNAet til mor, ikke bare halvparten. Sædcella inneholder halvparten av DNAet til far. Når disse smelter sammen så erstatter mannens DNA det tilsvarende DNAet fra mor. Med andre ord vil halvparten av mors DNA i egget "slettes" etter sammensmeltinga. Alle eggceller inneholder altså det samme arvematerialet. Dermed gir utbytting av sædcellen like stort forskjell som bytte av både sædcelle og egg (fra samme foreldre). Hadde det ikke vært slik ville man risikert enten at egget + sædcella hadde manglet DNA etter sammensmeltinga eller at hvilke halvparter som kommer fra mor og far hadde vært forhåndsdefinerte. Det hadde vært svært uheldig med tanke på arvelige svakheter og styrker. Alle søsken ville også blitt nøyaktig like og samme kjønn. Akkurat som eneggede tvillinger, bare at søsknene ikke kommer fra samme svangerskap. Instinktivt er det noe som forteller meg at pæren vil leve lenger på vekselstrøm pga noe noen fortalte meg en gang, men kan ikke huske hva/hvorfor. Instinktivt sier magefølelsen min det motsatte. Derfor hadde det vært fint å få det avklart Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Snedig spørsmål: Vil en glødetrådspære ha generelt lengre levetid dersom den ble drevet med likestrøm i stedet for vekselstrøm? (Samme effekt, samme ytre temperatur osv) Ordinarily, one should expect a light bulb's life expectancy to be roughly equal for DC and AC. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Instinktivt er det noe som forteller meg at pæren vil leve lenger på vekselstrøm pga noe noen fortalte meg en gang, men kan ikke huske hva/hvorfor. Det som tar pæren er at tråden fordamper - så dermed vil vekselstrøm gi lengre levetid, da tråden ikke er varm nok til å fordampe like ofte som ved likestrøm. En av forutsetningene i spørsmålet mitt var samme effekt og dermed samme gjennomsnittstemperatur på glødetråden. Vekselspenningen må altså ha høyere amplitude enn likespenningen slik at effekten (Watt) blir lik. Siden vekselstrøm gir flimring så må også tråden hele tiden variere mellom varmere og kjøligere enn tilfellet med vekselstrøm. Men vil dette gi økt fordampning? Er fordampningen proporsjonal med temperatur eller lysstyrke? Vil et vekslende magnetfelt rundt tråden gjøre at den vibrerer med 50 Hz og gjøre at den rives fortere av når den begynner å bli slitt? Er det gjort noen statistiske undersøkelser på levetiden til glødetrådspærer med veksel vs likestrøm? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Som det står i kilden vil materialet i glødetråden samle seg ved den ene polen ved likestrøm, og til slutt vil den bli så tynn at den andre enden ryker. Så er spørsmålet om det skjer raskere eller tregere enn vibrasjonene i 50hz pæren. Noen som har tilgang til passende utstyr som vil teste? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Som det står i kilden vil materialet i glødetråden samle seg ved den ene polen ved likestrøm, og til slutt vil den bli så tynn at den andre enden ryker. Så er spørsmålet om det skjer raskere eller tregere enn vibrasjonene i 50hz pæren. Noen som har tilgang til passende utstyr som vil teste? Har utstyret, men det pleier å ta litt tid før en pære går. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Bare å kjøre høyere effekt enn pæren tåler det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå