henbruas Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Og du er sikker på at dette gjelder i 10. klasse også, at det ikke er forskjell på ung. skole og vgs? Mitt vitnemål er fra ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Ok, flotters. Da satser man på matte og en ekstra sekser, da. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Etter kunnskapsløftet så har vel eksamen alltid talt som ett ekstra karakter, mulig det ble innført enda før. Endret 14. mai 2010 av E.C. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 En annen ting i samme gate, hvorfor må vindusskjermene være oppe under take-off/landing? Fordi det skal være lettere å orientere seg i tilfelle eventuell evakuering. Så man ser hvordan flyet ligger an i forhold til bakken og om det kan være at noen av nødutgangene kan være ubrukelige/farlige av ulike grunner og man derfor må velge andre nødutganger. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Og hvor mye tid taper du på å ikke få bruke PC-en når flyet tar av og lander? 5 - 10 minutter? La meg tippe godt og vel 20 minutter tilsammen. De maser om det før flyet begynner å dra engang, og det tar en stund fra man letter til det er lov. Ulempen er uansett uendelig ganger mye større enn den helt ikke-eksiterende fordelen med at man ikke får lov til å bruke PC (dvs påtatt sikkerhet) AtW Vil vel tro at pc skal slås av/fjernes fra fanget/stolbrettet av løse ting i kabinen grunnen så vel som at det er elektronikk? Tenker en bærbar pc vil ha så godt som null positive sider med seg under en landing som går skeis. Når vi flyr til nordsjøen får vi ikke ha noe annet håndbagasje enn lesestoff. Grunnen de gir oss er at kabinen skal være fri for løse gjenstander. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Og hvor mye tid taper du på å ikke få bruke PC-en når flyet tar av og lander? 5 - 10 minutter? La meg tippe godt og vel 20 minutter tilsammen. De maser om det før flyet begynner å dra engang, og det tar en stund fra man letter til det er lov. Ulempen er uansett uendelig ganger mye større enn den helt ikke-eksiterende fordelen med at man ikke får lov til å bruke PC (dvs påtatt sikkerhet) AtW Vil vel tro at pc skal slås av/fjernes fra fanget/stolbrettet av løse ting i kabinen grunnen så vel som at det er elektronikk? Tenker en bærbar pc vil ha så godt som null positive sider med seg under en landing som går skeis. Når vi flyr til nordsjøen får vi ikke ha noe annet håndbagasje enn lesestoff. Grunnen de gir oss er at kabinen skal være fri for løse gjenstander. Heh, det er jo fristende å spørre om du synes nordsjøflyging er et eksempel til etterfølgelse? Det er jo om mulig det eneste som er kjipere enn å reise med fly, det å sitte stuet i et trangt helikopter med en krøkkete overlevelsesdrakt . I tilegg er risikoen vesentlig høyere enn ved normal flypassasjertrafikk. De hindrer meg ikke i å ha andre store løse ting i fanget når vi letter og lander på fly. Det er snakk om hvor paranoid man skal være med tanke på risiko, husk at tapt tid og effektivitet koster samfunnet penger, og stress forringer helsa vår. I sum kan det godt hende at det går flere liv tapt pga dette tapet enn det går pga sikkerheten man legger til, faktisk er det ganske sannsynlig at det er tilfellet. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Var da langt fra et eksempel til etterfølgelse. Da misforstod du veldig. Var et eksempel på hvor gærnt det kan gå.... Men akkurat under landing og takeoff mener eg at løse gjenstander ikke bør forekomme. Det mener eg, men elektronikk er paranoia. Totalt. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Er dette mogleg? Eller er eg heilt idiot som har gått på ein opplagt spøk? http://www.youtube.com/watch?v=8Ry2aG9QES0 Om jeg husker riktig sa de på dokumentaren Life når de viste et reptil som løp over et vann at mennesker måtte løpe i ca. 60-70 km/h om vi skulle klare det samme. Endret 14. mai 2010 av Revolution Lenke til kommentar
Fjernkontroll1 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Om noen har vært blinde fra de er født, hvordan drømmer disse? De drømmer vel ikke i mange bildene, for de har vel ikke store formeningen om hvordan verden, og objekter ser ut? Og det samme med tenkning i bilder og fantasi. Eller har jeg misforstått noe helt grusomt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg vet ikke svaret, men en døv forumdeltaker forklarte tidligere i tråden hvordan de døve tenker. De har ikke indre monolog som minner om tale, i stedet ser de for seg hender som beveger seg i tegnspråk. De liksom kjenner det i hendene, selv om de ikke beveger dem. Jeg vil anta at de blinde drømmer om sanseinntrykk de er kjent med. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Etter kunnskapsløftet så har vel eksamen alltid talt som ett ekstra karakter, mulig det ble innført enda før. Og dersom man kommer opp i norsk skriftlig, vil hovedmål og sidemål være to atskilte eksamenskarakterer. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Wut? Så om jeg kommer opp i norsk skriftlig og feks norsk muntlig, så får jeg tre ekstra karakterer på vitnemålet? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Endelig antall karakterer = antall fag du har tatt som har hatt en avsluttende karakter + karakterene du fikk på eksamen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Er denne diskusjonen virkelig snedig? Det er da brilleklart hvordan dette fungerer og har da stort sett fungert slik de siste 20 årene? Var hvertfall slik når eg gikk på ungdomsskolen og vgs og høgskulen. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Var ikke akkurat brilleklart for meg, da jeg har hørt mye forskjellig. Men nå har jeg i hvert fall fått svaret mitt, så det er ikke nødvendig å fortsette. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Hvis man klipper av håret til noen mot vedkommendes vilje, for eksempel mens han sover, kan dette regnes som legemsbeskadigelse eller noe annet straffbart? LegemsFORNÆRMELSE § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Hvis man klipper av håret til noen mot vedkommendes vilje, for eksempel mens han sover, kan dette regnes som legemsbeskadigelse eller noe annet straffbart? LegemsFORNÆRMELSE § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder. Vil skamklipping gå som vold? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Enn hvis man klipper vedkommede fint? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Det er jo neppe fasitsvar på hva som blir dømt i en rettsak, men å klippe noen ser jeg på som psykisk vold i mange tilfeller, det er lettere urovekkende at en psyko driver å herjer rundt ansiktet ditt med et skarpt instrument mens du sover. AtW Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Hvis man klipper av håret til noen mot vedkommendes vilje, for eksempel mens han sover, kan dette regnes som legemsbeskadigelse eller noe annet straffbart? LegemsFORNÆRMELSE § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder. Vil skamklipping gå som vold? Nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå