A-Jay Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Å holde seg i bilen hvis tornadoen er av en viss styrke er veldig dumt og fører til nærmest sikker død. Legg deg flatt langs bakken, ikke la vinden få tak under deg. Som Abn linket til over posten din, bruk naturlige fordypninger som ly. En annen delvis anbefaling jeg har hørt er å søke ly under broer som har "hjørner" av betong under seg, med støttepilarer på hver side. Dog ikke anbefalt normalt sett, da broen vil fungere som en vind-tunnel. Det virker for meg som det er veldig mye fram og tilbake og uenigheter på dette temaet. Har du noen kilder? Har det i det hele tatt vært gjort relevant forskning som viser hva som faktisk er den tryggeste måten å gjemme seg på? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Det virker for meg som det er veldig mye fram og tilbake og uenigheter på dette temaet. Har du noen kilder? Har det i det hele tatt vært gjort relevant forskning som viser hva som faktisk er den tryggeste måten å gjemme seg på? Jeg har generelt ikke oppfattet det som det. De fleste dokumentarer, serier, bøker, tekster og nettsider jeg har besøkt med ofre/jegere er det hva jeg skrev som anbefales. Noe særlig vitenskapelig eksisterer nok ikke enda, pga. man først nå har begynt å få et detaljert bilde av hvordan vinden oppfører seg de nederste meterene i en F2+ tornado. Men som en generell pekepinn, bruk NOAA og NWS. Jeg quoter fra artikkelen postet på forrige side: NOAA's Storm Prediction Center states on their website, "Automobiles are extremely dangerous in a tornado." Generell viten om vind tilsier også at det å legge seg flatt på bakken eller i en grøft er det smarteste. Får ikke vinden tak under deg kan du heller ikke løftes. For all del, en tornado med styrke F1 er bilen til dels klokt sted, da vindene kun kansje er sterke nok til å rulle den over. Dog jeg har sett en F2-tornado kaste en 20-tonn tung lastebil over 500 meter eller velte et tog, en bil er ingenting mot slike krefter og er som sagt en dødsfelle. Endret 5. mai 2010 av Vizla Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hva er "ein rannute"? Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Finnes det noe programm som er tilgjengelig for oss vanlige folk som vise hvordan vi vil se ut om f.eks. 10 år? Sånn man ser på film, man har et bilde av seg selv åsså lager pcen et nytt, eldre et ?? Programmer som automatiserer en slik handling vil veldig lite sannsynlig være treffsikre på gjetningen sin. Jeg tviler på at noen har noensinne programmert et (ihvertfall gratis) som gjør noe særlig mer enn å videreføre alderstrekk man allerede har etter en bestemt formel. Den beste sjansen får man med Photoshop eller tilsvarende og god kjennskap til ansiktets anatomi, og en digital painter kan vanligvis begge disse veldig godt. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Noe særlig vitenskapelig eksisterer nok ikke enda, pga. man først nå har begynt å få et detaljert bilde av hvordan vinden oppfører seg de nederste meterene i en F2+ tornado. "Vitenskapen" her kan være så enkelt som å samle inn data om overlevende fra tidligere tornadoer og finne ut hvilken strategier de har hatt mest suksess med. Er det gjort noe slikt, på en ordentlig og systematisk måte? Og det vi er interessert i her er hvilken metode som gir deg statistisk best overlevelsesrate. Hvis for eksempel metode A gir langt bedre beskyttelse enn B i svakere tornadoer men ikke holder vann i sterkere tornadoer, og de aller fleste tornadoer er av førstnevnte type, kan metode A gi høyest statistisk overlevelsesrate selv om den ikke holder vann i en kraftig tornado. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Og det vi er interessert i her er hvilken metode som gir deg statistisk best overlevelsesrate. Hvis for eksempel metode A gir langt bedre beskyttelse enn B i svakere tornadoer men ikke holder vann i sterkere tornadoer, og de aller fleste tornadoer er av førstnevnte type, kan metode A gi høyest statistisk overlevelsesrate selv om den ikke holder vann i en kraftig tornado. Beste jeg har funnet så langt er: # Myth: You should dry to "outdrive" a tornado.Fact: A tornado can pick up a car and toss it like a toy. If you are in a car during a tornado, stop and find a safe place. If that isn't possible, get out of your car and duck down in the lowest spot you can find, such as a ditch or gully. A tornado doesn't suck objects up, but blows them around. # Myth: Highway overpasses are a safe place to hide during a tornado. Fact: You can be killed under a highway overpass because it acts like a wind tunnel, attracting strong winds and debris. Hentet fra Insurance.com Det som står skrevet der bekreftes på NOAA sine sider samt et par andre steder jeg var kort innom. Jeg har vanskeligheter for å tro at NOAA samt forsikringsselskaper baserer dette kun på synsing. edit: Sendt en liten mail til NOAA; så får vi se hva som kommer ut av det. Endret 5. mai 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Palme Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hva er en morgenkvist og hvordan ser denne kvisten egentlig ut? Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Detta er en kvist som først ble brukt av Leif Juster Og Martin Tranmæl, da de brukte den til å misbruke Einar Gerhardsen kraftig, på begynnelsen av 50-tallet. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Stemmer det at et veiskilt koster staten 10.000 kroner? Mtp materialer, arbeidskraft, papirarbeid og alt annet som måtte være relevant Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Sånn på magefølelse tror jeg det stemmer bra. - Ut å sjekke tilstanden på rapportert ødelagt skilt: 0,5 time = 250 kr - Bestille nytt skilt og skiltmast: 0,5 time = 250 kr - Produsere nytt skilt, inkludert kvalitetskontroll og frakt: 3000 kr - Ny skiltmast: 3000 kr - Henting eller mottak av nytt skilt og skiltmast: 0,5 time = 250 kr - Ut å montere skiltet og skiltmasta: 2 mann * 1,5 time = 1500 kr - Registrere skiltet som fikset og saken som avsluttet: 0,5 time = 250 kr - Diverse støttetjenester som brukskostnader ved biler, verktøy, arbeidsklær, verneutstyr, administrasjon, tapt arbeidstid pga sykdom etc : 3000 kr SUM: 9000 kr. Jeg kom i nærheten med anslaget. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Ok, dette er saken: Onkelen min hadde en datter før han giftet seg med min fars søster. Er den tidligere datteren til min onkel i slekt med meg da? Edit: Omformulerte litt. Endret 6. mai 2010 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Ikke i blodsslekt åpenbart, men det vil bli din kusine om noe. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg så nettopp første episode av Breaking Bad. På slutten av episoden kastet hovedpersonene noen penger i tørketrommelen. Disse pengene hadde han tjent på narkohandel. Spørsmålet er; hvorfor gav han pengene en runde i tørketrommelen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Ikke i blodsslekt åpenbart, men det vil bli din kusine om noe. Nei, at hun ikke er i blodslekt er jo ganske innlysende Blir det noe ala Ste-Kusine? Jeg så nettopp første episode av Breaking Bad. På slutten av episoden kastet hovedpersonene noen penger i tørketrommelen. Disse pengene hadde han tjent på narkohandel. Spørsmålet er; hvorfor gav han pengene en runde i tørketrommelen? Har hørt at de er laget av ett annet stoff en f.eks A4 ark og lignende. Så at han kastet de i vaskemaskinen var nok for å skjekke om det var ordentlige penger og at de ikke løste opp tror jeg. Endret 6. mai 2010 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Ok, dette er saken: Onkelen min hadde en datter før han giftet seg med min fars søster. Er den tidligere datteren til min onkel i slekt med meg da? Edit: Omformulerte litt. Vet ikke om det har noe "offisielt" navn, men i min slekt kaller vi slike for kusiner. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg så nettopp første episode av Breaking Bad. På slutten av episoden kastet hovedpersonene noen penger i tørketrommelen. Disse pengene hadde han tjent på narkohandel. Spørsmålet er; hvorfor gav han pengene en runde i tørketrommelen? Pengene ble jo våte da de sølte ting i campingbilen. Han ville vel ikke henge de opp til tørk i hagen Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg så nettopp første episode av Breaking Bad. På slutten av episoden kastet hovedpersonene noen penger i tørketrommelen. Disse pengene hadde han tjent på narkohandel. Spørsmålet er; hvorfor gav han pengene en runde i tørketrommelen? Pengene ble jo våte da de sølte ting i campingbilen. Han ville vel ikke henge de opp til tørk i hagen Selvsagt! Takk for svar. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 De som leser opp hvilket program som kommer, mellom 2 program på diverse kanaler. Snakker de live? For en gang så hørte jeg en som sa feil, og beklaget, klokken 23. Regner med at hvis det ikke hadde vært live, hadde han kunne tatt opptaket på nytt. Og i beste sendetid og greier. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hvordan er det mulig at Microsoft, en av verdens største og rikeste programvarebedrifter, lager en av verdens dårligste nettlesere? Er inkompetanse et inntaskrav i Microsoft? Eller prioriterer de ikke utvikling av software i Microsoft? Hvis ikke; hva prioriterer de egentlig? Jeg synes det er rart at Opera kan laghe en så mye bedre nettleser. Står det på viljen hos Microsoft? Evt. hvorfor ansetter de ikke noen som KAN programmere? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Hvordan er det mulig at Microsoft, en av verdens største og rikeste programvarebedrifter, lager en av verdens dårligste nettlesere? Er inkompetanse et inntaskrav i Microsoft? Eller prioriterer de ikke utvikling av software i Microsoft? Hvis ikke; hva prioriterer de egentlig? For at de skal kunne forbedre seg må de ha intensiv til det, altså de må risikere å tape markedsandeler hvis de ikke forbedrer seg. Mange bruker IE fordi de ikke har peiling og tror IE er det samme som Internett. Det fører til at IE har stabilt høye markedsandeler, uansett hvor dårlig den er. Altså trenger eller gidder de ikke å forbedre programmet. Skal de bruke programmererressurser på å gjøre det, er det fordi de risikerer å tape penger om de ikke gjør det, ikke fordi de vil være snille med folk. De andre internettleserne derimot opererer i et totalt annerledes marked. Den typiske brukeren her er en som er kresen nok til å gå bort fra IE (eller bruke ikke-MS-OS) og som faktisk er i stand til å vurdere de ulike nettleserne opp mot hverandre og velge den som er best. Da holder det plutselig ikke lenger å være bra nok, man må være best for å overleve. Noe som fører til at de andre nettleserne arbeider hardt med å være best innen sitt område. Opera for eksempel er en svært nisjepreget nettleser som er avhengig av hver eneste kunde de kan få for å overleve. Det betyr at de er svært bevisste på at nettleseren deres må være knallgod da det skal en del til for at folk velger dem over IE eller Firefox. Dermed satser de masser av programmerressurser, pluss at de fokuserer på å bruke ressursene best mulig, slik at de får best mulig nettleser for pengene. Endret 6. mai 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå