Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fly har ikke vært det største problemet. Båter som setter GPS kurs mot diverse kjente installasjoner og kjører beint mot derimot. Har ført til at platformer har trykkavlastet systemet og satt seg i livbåtene. Det er jo selvsagt av frykt for terrorister, men i hovedsak frykt for at personer ombord er blitt passivisert av f.eks sykdom e.l og er det rette typen båt kan den gjøre stor skade på en platform om den treffer rett.

 

Skal dog mye til. Var en lekter som sleit seg for ikke lenge siden, den kunne jo knust mye. Diverse fiskebåter har hatt helikopter svevende rett over seg før de ble oppmerksomme på hva de holdt på med osv osv.

 

Mytene forteller jo historien om F16 fly som måtte foreta en flyby før skipperen på broa våknet fra sin søte drøm.

 

Men som det faktisk ble diskutert her ute senest i går: Forsvaret hadde aldri gått inn og skutt ned en båt på vei mot riggen. Ryktene sier at da måtte kongen sanksjonert det.

 

Hvordan det er med fly er eg usikker på, er langt fra grensa til oljeriggene, så de blir jo avskjært leeeenge før den tid. Kan kanskje bli mer aktuelt i fremtiden når det bores på grensen til Russisk territorie...

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at TVer og lignende apparater lager høylytte "smell" av og til? Virker som om det bare er om natten det skjer. Ikke få gangene jeg har ligget i senga og prøvd å få sove, så plutselig smeller det høylytt i TVen, skvetter alltid som faen. :p Er noe jeg har lurt på en stund. Forresten, så skjer dette selvfølgelig bare når TVen er av.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Hva er det som gjør at TVer og lignende apparater lager høylytte "smell" av og til? Virker som om det bare er om natten det skjer. Ikke få gangene jeg har ligget i senga og prøvd å få sove, så plutselig smeller det høylytt i TVen, skvetter alltid som faen. :p Er noe jeg har lurt på en stund. Forresten, så skjer dette selvfølgelig bare når TVen er av.

Hmm, kan det være Degauss som slår inn når skjermen er av?

Er det en CRT skjerm du har eller?

Lenke til kommentar

Litt tilbake til plattformer. Det er en sone rundt hver plattform som det er forbudt å kjøre båt i. Jeg husker ikke om det var 1 eller 3 km eller 1 eller 3 nautisk mil radius, men det er ganske mye.

 

Dersom man skal innenfor sonen må man ha avtale og tillatelse fra plattformen. Dersom man har kurs rett inn mot sonen blir man nok kontaktet over nødkanalen før man kommer inn i sonen. Dersom kursen viser at man styrer utenom sonen så blir man neppe kontaktet selv om man tangerer sonen. Jeg har selv seilt nært to slike soner og kikket på de voldsomme plattformene fra avstand. Gøy! :)

Lenke til kommentar

500 meter Simen.

 

1,5 km for fiskebåter som fisker. Mulig denne er litt kortere for platformer som ikke har satelitter rundt seg.

 

 

Trodde den var 500 meter for ankring og fisking uansett jeg.

 

Eksempel: http://www.lovdata.no/for/sf/ai/ti-19880422-0308-0.html

 

Ved ankring og fisking innenfor 2.5 km fra flyttbare installasjoner skal man være forsiktig, da det er anker som går så langt ut, men det er ikke ulovlig; bare pokker så kjedelig om man hekter seg fast :p

 

Men ja, hadde plattformene vært nærmere kysten, så hadde jeg anbefalt turistcruise ut dit. Var kjempegøy å jobbe fra båt under dem :)

Lenke til kommentar

Troll B har hvertfall lenger ut enn 500 meter for fiskebåtene. Troll B er jo en flyter som kun har brønnhoder på bunn, og ved spesielle former for fiske vil garna kunne rive i filler utstyret som står på bunn.

 

Men mulig det i hovedsak er pga kjettingene.

 

Forøvrig husker eg godt i børjan når eg var lærling. Var på Statfjord og kikket jo ned på supplybåtene som gikk der, beit meg merke i navnet på de. Kom til Bergen og ser to båter som var helt like i utseende som de ute. Disse to låg til kai, men var minst dobbelt så svære.

 

Helt til eg såg navnet ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

I grøfta risikerer man å få både bil, tømmerstokker og vann over seg. Jeg ville holdt meg i bilen, med sikkerhetsbeltet på, hodet mest mulig ned, f.eks mot passasjersetet og jakka over hodet for å skjerme mot glassbiter.

Å holde seg i bilen hvis tornadoen er av en viss styrke er veldig dumt og fører til nærmest sikker død. Legg deg flatt langs bakken, ikke la vinden få tak under deg. Som Abn linket til over posten din, bruk naturlige fordypninger som ly. En annen delvis anbefaling jeg har hørt er å søke ly under broer som har "hjørner" av betong ( Altså et lite hulrom som ly. ), med støttepilarer på hver side som blokkerer deler av vinden mot deg. Dog ikke anbefalt normalt sett, da broen vil fungere som en vind-tunnel.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...