Bruktbilen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Når, av hvem og hvordan ble musikken oppfunnet?? 9454781[/snapback] Huleboerene kan ha oppdaget musikk/rytme for alt vi vet, kanskje 4-5 huleboere slo på et dyr samtidig og det lagde en rytme som de likte, så prøvde de å slå litt mer samtidig, boom musikk oppfunnet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Hvis det stemmer at vår sans for musikk henger sammen med språkevnen, vil det være de første menneskene som brukte språk. Finnes det forresten aper som har noe som kan kalles musikk? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Husker det var en diskusjon om oksygen var giftig i konsentrert form, men husker ikke hva det ble til Stoffet oksygen er blant de giftigste stoffene på jorda. 9454799[/snapback] De felste av gasser i konsentrert form er vel farlige for menesker.. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Men Oksygen er blant de værste. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Hva er det som bestemmer når vi skal våkne? F.eks, du tar 100 mennesker, lar de spise det samme og gjøre det samme, så legger de seg samtidig i et lydtett rom, med svakt lys. Når vil de våkne? Eller: Hva får deg til å våkne om morgenen? Underbevissten? Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Men Oksygen er blant de værste. 9455209[/snapback] Så hvist jeg da skulle være så uheldig og "smake" på oksygenet som jeg bruker til skjærebrenneren så er det farlig? Men hvist jeg skulle gjøre det da Kan jeg holde pusten mye lengre, siden lungene er oppfylt med MYE mer oksygen enn vanlig? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Ren oksygen kan umulig være det værste. Oksygen er vi totalt avhengige av for å overleve. Ren oksygen blir gitt på f.eks sykehus og det er ikke lenge siden vi så en fridykker på TV klarte å holde pusten et par minutter lengre etter å ha inhalert ren oksygen.. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Ren oksygen kan umulig være det værste. Oksygen er vi totalt avhengige av for å overleve. Ren oksygen blir gitt på f.eks sykehus og det er ikke lenge siden vi så en fridykker på TV klarte å holde pusten et par minutter lengre etter å ha inhalert ren oksygen.. 9456402[/snapback] Feil. De oksygenmaskene har små hull, nettopp for å unngå at pasienten får i seg 100 % ren oksygen. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Har drømmer noe betydning? Fortid/framtid? For å ta to eksempler; Du ser deg selv i en ulykke opp til flere ganger eller hvernatt.. betyr det noe? eller er det bare vanlig drøm Du har møtt en person og du drømmer om personen ganske mye Har det noe betydning? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Ren oksygen, er det O eller O2 vi snakker om? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Har drømmer noe betydning? Fortid/framtid?For å ta to eksempler; Du ser deg selv i en ulykke opp til flere ganger eller hvernatt.. betyr det noe? eller er det bare vanlig drøm Du har møtt en person og du drømmer om personen ganske mye Har det noe betydning? 9456430[/snapback] Drømmer har sikkert en betydning, men for meg så består drømmene mine som oftest av det jeg tenker på når jeg prøver å sove, eller noe jeg har tenkt på de siste dagene. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Okysgen ma vel ha 2 oksygenatomer for a danne et molekyl, iogmed at det ikke kan vaere alene. Sa vi snakker nok om O2 her ja. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Har drømmer noe betydning? Fortid/framtid?For å ta to eksempler; Du ser deg selv i en ulykke opp til flere ganger eller hvernatt.. betyr det noe? eller er det bare vanlig drøm Du har møtt en person og du drømmer om personen ganske mye Har det noe betydning? 9456430[/snapback] Drømmer du at du er i ulykker ofte, er det mest sannsynlig at du er redd for å havne i ulykker. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Har drømmer noe betydning? Fortid/framtid?For å ta to eksempler; Du ser deg selv i en ulykke opp til flere ganger eller hvernatt.. betyr det noe? eller er det bare vanlig drøm Du har møtt en person og du drømmer om personen ganske mye Har det noe betydning? 9456430[/snapback] Drømmer du at du er i ulykker ofte, er det mest sannsynlig at du er redd for å havne i ulykker. 9456665[/snapback] jeg har merka noen ganger når jeg drømmer så skjer det om 1 ukes tid noen ganger er jo ikke bestandig men edt har hendt Lenke til kommentar
Road11 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvorvidt oksygen er giftig eller ikke er veldig avhengig av trykket. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvis det stemmer at vår sans for musikk henger sammen med språkevnen, vil det være de første menneskene som brukte språk. Finnes det forresten aper som har noe som kan kalles musikk? 9455172[/snapback] Men det stemmer ikke. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvorvidt oksygen er giftig eller ikke er veldig avhengig av trykket. 9456691[/snapback] Hva mener du? Oksygen trykket i lungene? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det som teller er partielltrykket av oksygen så vidt jeg kunne skjønne. Ved atmosfærisk trykk og 50% oksygeninnhold er partieltrykket av oksygen 0,5 atmosfærer. I henhold til wikipedia-artikkelen om "Oxygen toxicity" er at luft med partielltrykk av oksygen mellom 0,2 (det vi vanligvis puster inn) og 0,5 bar vanligvis ikke er skadelig. Det er trygt å puste en del lavere enn 0,2 bar også, folk overlever tross alt i fjellene. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 så med 100 % oksygen ved 0,2-0,5 bar overlever man, mens samme oksygenet nede ved havet er dødelig? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 100% oksygen ved atmosfærisk trykk er ikke dødelig med en gang nei. Man kan jo få nær 100% på sykehus og sånn, men så lenge det ikke varer lenge går det bra. Dykkere kan være utsatt for oksygenforgiftning om de ikke passer på, blandingen av en oksygenrik gassblanding og store trykk på store dyp gjør at partielltrykket av oksygen kan bli faretruende høyt. Fra wikipediaartikkelen igjen: "The maximum single exposure limits recommended in the NOAA Diving Manual are 45 minutes at 1.6 bar, 120 minutes at 1.5 bar, 150 minutes at 1.4 bar, 180 minutes at 1.3 bar and 210 minutes at 1.2 bar, but is impossible to predict with any reliability whether or when CNS symptoms will occur." (Der 1 bar er tilnærmet lik 1 atmosfære) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå