Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også et godt spørsmål. Hva skal jeg spise, og når skal jeg spise det? Jeg skal løpe de to siste timene på fredag, altså fra 12:40 og ut.

 

Edit: kom også med gode forslag til ting jeg kan drikke.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Pleier å sluke en banan en time, halvtime før, og et glass vann rett før jeg løper/jogger. Om det har noe effekt vet jeg ikke. Eneste jeg sikkert kan si er at du ikke bør løpe/jogge 3000 meter med full mage. Har erfart at det bare ender med kvalme og spying. :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg drevet å fulgt med på en serie som heter "Dexter". Jobbtittelen hans er blood analyst, men jeg finner ikke akkurat en norsk arbeidstittel på dette ved direkte oversettelse (Blod analytiker).

 

Så, det jeg lurer på er hva er det som kan sammenlignes med yrket hans her i Norge? Finnes det noen utdanninger for dette?

 

Finnes det i det hele tatt noen i hele verden som har fulltidsjobb med "blood spatter analysis"? Jeg må innrømme at jeg tviler litt på selv det. Her til lands er det vel bare å glemme å ha det som noen fulltidsjobb, det skjer vel ikke et mord i uka i hele landet tilsammen engang.

 

AtW

 

Fant lite informasjon innenlands om akkurat dette, så om vi faktisk har en arbeidstittel eller ikke tviler jeg litt på selv.

 

Nå har jeg drevet å fulgt med på en serie som heter "Dexter". Jobbtittelen hans er blood analyst, men jeg finner ikke akkurat en norsk arbeidstittel på dette ved direkte oversettelse (Blod analytiker).

 

Så, det jeg lurer på er hva er det som kan sammenlignes med yrket hans her i Norge? Finnes det noen utdanninger for dette?

På norsk heter det bioingeniør.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bioingenior

Beklager, er det nok ikke det. :)

 

Nå har jeg drevet å fulgt med på en serie som heter "Dexter". Jobbtittelen hans er blood analyst, men jeg finner ikke akkurat en norsk arbeidstittel på dette ved direkte oversettelse (Blod analytiker).

 

Så, det jeg lurer på er hva er det som kan sammenlignes med yrket hans her i Norge? Finnes det noen utdanninger for dette?

På norsk ville han ha vært en kriminaltekniker med blod som spesialitet.

 

Nå har jeg drevet å fulgt med på en serie som heter "Dexter". Jobbtittelen hans er blood analyst, men jeg finner ikke akkurat en norsk arbeidstittel på dette ved direkte oversettelse (Blod analytiker).

 

Så, det jeg lurer på er hva er det som kan sammenlignes med yrket hans her i Norge? Finnes det noen utdanninger for dette?

På norsk heter det bioingeniør.

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bioingenior

Jeg går ut i fra at du ikke har sett dexter :p

 

Kriminaltekniker med blod som spesialitet høres jo ut som et alternativ til hva jeg leter etter. Takker. :D Skal se dypere om jeg klarer å finne noe mer.

 

Takker til dere som har svart. :)

Lenke til kommentar

Joda, det inneholder vann, salt, proteiner, mineraler og fruktose.

 

Ideelt for trening! Så er bare å hive i seg etter trening. Sikkert noen i garderoben som kan donere litt hvis du mangler.

Innholdet av proteiner, kalorier og fett (de viktigste næringsstoffene for restituering etter trening) er nesten ingenting å regne, hvis du sammenligner med andre ting som er vanlig å spise/drikke for restituering. Andre næringsstoffer bør man få i seg nok gjennom et normalt sunt kosthold uansett. At det inneholder en del næringsstoffer er sant, men det betyr ikke at det inneholder nok til å være "sunt" å ...få i seg. :ermm: Ifølge dette resonnementet burde jo sjokolade være supersunt, det inneholder jo tross alt proteiner. :p

Lenke til kommentar

Joda, det inneholder vann, salt, proteiner, mineraler og fruktose.

 

Ideelt for trening! Så er bare å hive i seg etter trening. Sikkert noen i garderoben som kan donere litt hvis du mangler.

Innholdet av proteiner, kalorier og fett (de viktigste næringsstoffene for restituering etter trening) er nesten ingenting å regne, hvis du sammenligner med andre ting som er vanlig å spise/drikke for restituering. Andre næringsstoffer bør man få i seg nok gjennom et normalt sunt kosthold uansett. At det inneholder en del næringsstoffer er sant, men det betyr ikke at det inneholder nok til å være "sunt" å ...få i seg. :ermm: Ifølge dette resonnementet burde jo sjokolade være supersunt, det inneholder jo tross alt proteiner. :p

 

 

 

 

Var ikke ment helt seriøst, det var sikkert ikke ditt innlegg heller. Men det er vel ganske unormalt å spise/drikke sæd, hvertfall her jeg kommer fra. Blir fort litt spesielt om du skal gå på en sæd-diett også.

 

Men faktisk, om det hadde hatt litt høyere innhold av disse næringsstoffene så hadde det vært veldig ideelt:

- Fruktose er karbohydratkilde, og karbohydrater er vitkig etter trening for å fylle opp glykogenlagrene.

- Proteiner er jo som kjent viktig for å bygge opp musklene

- Salter er jo greit å få i seg etter trening, hvertfall hvis det er snakk om utholdenhetsøkter. Div restitusjons-sportsdrikker inneholder jo ulike salter.

- Mineralene er jo også fordelaktige. Sink finner man jo også i produkter ZMA (for de som er kjent med kosttilskudd)

- Vitamin C og kalsium har også diverse fordeler.'

 

Det eneste som mangler her er jo D-vitaminer og sjokolade/jordbærsmak så har man en bestselger! :thumbup:

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Var ikke ment helt seriøst, det var sikkert ikke ditt innlegg heller. Men det er vel ganske unormalt å spise/drikke sæd, hvertfall her jeg kommer fra.

Jeg oppfattet dette som et veldig hypotetisk spørsmål ja. Men man kan lure på mye rart mellom himmel og jord. :p

Lenke til kommentar

Håret består av kun døde celler, bortsett fra i hårsekken der håret vokser og dyttes utover etter hvert. Også negler består av døde celler, det er derfor de også kan klippes uten at man kjenner noe særlig. Men håret og neglene er festet i noe, det er i dette vevet (hårsekken/neglerota) at vi har nerver. Vi kan dermed kjenne at noen berører håret vårt, fordi bevegelsen føles i hårsekkene. Men det å klippe hårene gjør oss ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...