Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Men hvis det oppstår spenningspulser idet du kobler pluggene, er det bedre at det skjer i veggen enn i laptopen, der det er mye mindre plugger, og mer ømfintlig elektronikk rett ved siden av. Jeg støttet forslaget om å sette den i veggen SIST.

 

Edit: Forumhikke.

Edit: Forumhikke.

 

Og hvordan skulle disse spenningspulsene oppstå?

Jeg tror nå fortsatt det er tryggere å la spenningen i strømforsyningen regulere seg før den plugges i laptopen, om dette hadde hatt noe å si i det heletatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere fysikkglade:

 

I spekteret så har jeg lært at mot blå/lilla er varmt, og mot rødt er kaldt. Og slikt kan man også måle temperaturen til stjerner som har ulike farger, slik at de røde stjerner er kjøligere enn de gule eller grønne stjernene.

 

Men så filosoferte jeg litt når jeg så på et stearin istad. Der er det blå flamme innerst, noe som jeg antar er varmest, så gul på mitten (middels temperatur), og rødt på toppen der det er kaldest. (føler for å legge til at varmen over der kan man ikke se, fordi bølgelengden som fragis er for avlange for å kunne oppfattes med øynene.)

 

Spørsmålet mitt er da altså hvorfor har en, la oss si gul stjerne like farge som den gule delen av flammen på stearinlyset, når temperaturforskjellen er ekstrem, og det er temperaturforskjellen som avgjør fargen? Man vet jo at siden en stjerne er gul så har den en temperatur på 6.000°K, men den gule flammen i et stearinlys har ikke så høy temperatur.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 2. mai 2010 - 22:47' timestamp='1272833247' post='15597024]

Til dere fysikkglade:

 

I spekteret så har jeg lært at mot blå/lilla er varmt, og mot rødt er kaldt. Og slikt kan man også måle temperaturen til stjerner som har ulike farger, slik at de røde stjerner er kjøligere enn de gule eller grønne stjernene.

 

Men så filosoferte jeg litt når jeg så på et stearin istad. Der er det blå flamme innerst, noe som jeg antar er varmest, så gul på mitten (middels temperatur), og rødt på toppen der det er kaldest. (føler for å legge til at varmen over der kan man ikke se, fordi bølgelengden som fragis er for avlange for å kunne oppfattes med øynene.)

 

Spørsmålet mitt er da altså hvorfor har en, la oss si gul stjerne like farge som den gule delen av flammen på stearinlyset, når temperaturforskjellen er ekstrem, og det er temperaturforskjellen som avgjør fargen? Man vet jo at siden en stjerne er gul så har den en temperatur på 6.000°K, men den gule flammen i et stearinlys har ikke så høy temperatur.

 

Takker for svar :)

Jeg går ut i fra at du tenker på sola. Sola har en overflatetemperatur på ca 6000°K, noe som gjør at den lyser tilnærmet hvitt lys. Grunnen til at det kan se gult ut fra jorda er pga. atmosfæren. Et stearinlys lyser gult/rødt fordi det har en temperatur på ~1500°K.

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature

Lenke til kommentar

Stearinlysflammer tror jeg får fargen fra spekteret til det som brennes, i mye større grad enn det er f.eks på sola. Det kommer av at temperaturen er mye lavere i stearinlyset. Stearinlyset sender ut lys på visse bølgelengder avhengig av hvilke stoffer som reagerer med hverandre, mens sola sender ut lys over et større spekter (med sorte spektrallinjer fra stoffer som hindrer lyset)

Lenke til kommentar

Stearin har som nevnt et annet spekter enn det som brenner på Sola (hvor 98% er en blanding av hydrogen og helium).

 

Om du tar flammeprøver av forskjellige stoffer (salter) så kan du få spesifikke farger uten å ha den temperaturen stjernene har.

 

NaCl (Natriumklorid): En slags gul-oransje farge

LiCl (Litiumklorid): Sterk rosa

CaCl2 (Kalsiumklorid): Sterk oransje, som ble til rød

BaCl2 (Bariumklorid): Lysegrønn

Sr(NO3) 2 (Strontiumnitrat): Rød-oransj

CuCl (Kopperklorid): Blå eller blågrønn/turkis

KBr (Kaliumbromid): Oransje

CoCl2 (Kobaltklorid): En hvit, stjerneskudd liknende flamme

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Etter å ha søkt litt mer så vil jeg konkludere med at kobber 2+ ioner (Cu2+)brukes i fargestoffet som er brukt for å trykke avisene/bladene.

 

Man trenger ikke å ha klor med for å få blå-grønn farge, det er Cu2+ som gir det. Syre og Barium er usannsynlige å ha i aviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...