Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Fikk 600.000 i bot etter nazi-hyllest

 

Hvordan kan en fotballklubb holdes ansvarlig for fansens handlinger?

 

Kan jeg få et fotballag jeg hater til å gå konkurs ved å kle meg ut som fan, og gjøre noe teit?

Fotballklubben har ansvaret for det som gjøres på tribunen, enkelt og greit.

--- Så om jeg blir fotballsupporter kan jeg gjøre nøyaktig det jeg vill på tribunen uten at det er mitt ansvar? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres hverken enkelt eller greit ut.

Er ikke fotballltilskuere ansvarlige for egne handlinger?

 

Er Madonna ansvarlig for slagsmål blant publikum?

 

Hvem krever inn disse bøtene fra bakeren i stedet for smeden? Politiet?

1: Fotballtilskuerne er ansvarlige for sine handlinger ovenfor staten. De kan få bøter eller fengsel fra staten.

 

2: Nei. Men det er mulig at de som arrangerer konserten (i Madonna sitt tilfelle er dette noen andre enn artisten, i fotballverdenen er det stort sett klubben som arrangerer kampene) får bøter, eller mister retten til å drive konsertvirksomhet.

 

3: Fotballforbundet. Hvis ikke klubben betaler, får de ikke fornyet lisens.

 

Fotballforbundet kan fint lage regler for hva som er tillatt og ikke. Som pressmiddel bruker de at klubber som ikke følger deres regelverk ikke får lisens til å spille fotball i deres ligaer.

 

Fikk 600.000 i bot etter nazi-hyllest

 

Hvordan kan en fotballklubb holdes ansvarlig for fansens handlinger?

 

Kan jeg få et fotballag jeg hater til å gå konkurs ved å kle meg ut som fan, og gjøre noe teit?

Fotballklubben har ansvaret for det som gjøres på tribunen, enkelt og greit.

--- Så om jeg blir fotballsupporter kan jeg gjøre nøyaktig det jeg vill på tribunen uten at det er mitt ansvar? :roll:

Herregud. Nei, det kan du ikke. Du vil måtte svare for staten/politiet om du gjør ulovligheter, uansett hvor du gjør det. Men om du gjør det på en fotballtribune, og arrangerende klubb ikke hindrer/stopper deg, så vil klubben få problemer med fotballforbundet i tillegg.

Lenke til kommentar

Mener du at klubben IKKE straffes for at noen folk som tilfeldigvis er fans, flagger med Rudolf Hess, men at de straffes for å ikke hindre det?

 

 

Hvor ille må jeg oppføre meg på tribunen for at Vålerenga skal gå konkurs? :)

Tror jeg vil drive alle lagene konkurs, så blir det ikke så mye fotball på TV.

 

Så får NRK tid til å vise Columbo igjen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om jeg stiller meg på en tribune under en kamp, kledd i en klubb sine farger, og løfter en banner, hvem skal stoppe meg? De som står rundt har ingen grunn til å stoppe meg, de ser jo ikke hva som er på banneret, de på andre siden ser meg, men skal de da løpe rundt hele arenaen for å stoppe meg. Kanskje de sender vakter, om de i det hele tatt ser det, men det tar fort noen minutter å ta seg gjennom en haug fotballsupportere.

 

Hvorfor skal noen andre enn meg straffes?

Lenke til kommentar

Mener du at klubben IKKE straffes for at noen folk som tilfeldigvis er fans, flagger med Rudolf Hess, men at de straffes for å ikke hindre det?

 

 

Hvor ille må jeg oppføre meg på tribunen for at Vålerenga skal gå konkurs? :)

Tror jeg vil drive alle lagene konkurs, så blir det ikke så mye fotball på TV.

Ja. Hadde fansen gjort dette i deres private hjem, eller midt på gata, hadde ikke klubben fått noen konsekvenser, logisk nok. Men når det gjøres på en tribune som fotballklubben skal kontrollere, så får klubben refs fra fotballforbundet. Jeg kan love deg at det banneret det er snakk om ikke var noen vanlig plakat på 1*1m som en enkeltperson holdt opp, men relativt store greier som du vanligvis ikke kommer igjennom sikkerhetskontrollen med. Har du vært på fotballkamp? Sett en på TV? De svære bannerne rundt omkring på tribunene er fraktet inn på stadion, og det er ikke noe problem for klubbene å kontrollere disse bannerne før de taes med inn på stadion.

 

Klubben har ansvar for det som skjer på tribunen. Det vil si, fotballforbundet kan fint bestemme at klubbene skal være ansvarlige for det som skjer på tribunen. Så får klubbene finne en måte å kontrollere det på, eller la være å spille i forbundets ligaer.

 

Du får ikke gjort det alene, du trenger en stor gruppe mennesker og et veldig stort banner, og når du da skal gå igjennom sikkerhetskontrollen så kommer de til å ta fra deg bannere de ikke liker.

 

Om jeg stiller meg på en tribune under en kamp, kledd i en klubb sine farger, og løfter en banner, hvem skal stoppe meg? De som står rundt har ingen grunn til å stoppe meg, de ser jo ikke hva som er på banneret, de på andre siden ser meg, men skal de da løpe rundt hele arenaen for å stoppe meg. Kanskje de sender vakter, om de i det hele tatt ser det, men det tar fort noen minutter å ta seg gjennom en haug fotballsupportere.

 

Hvorfor skal noen andre enn meg straffes?

Som sagt, små énmannsplakater straffes nok ikke med en halv million i bot. Store bannere er det bare for klubbene å inspisere før de tas med opp på tribunen.

Lenke til kommentar

Og om et gjeng supportere samarbeider for å snike med en stor banner opp da, er det da klubbens ansvar?

Ja, det er det, for klubben har inngått en avtale med fotballforbundet som medfører at de får ganske heftige premier, TV-inntekter og lignende. I denne avtalen står det at klubben plikter å forhindre ting på tribunen (nøyaktig hva som er lov og ikke er lov vet jeg ikke).

Lenke til kommentar

UEFA er det europeiske fotballforbundet. Champions league er en av turneringene de arrangerer (de har også ansvar for EM, europeisk VM-kvalik og Europaliga). Det er den gjeveste klubbturneringen av dem alle, hvor de beste klubblagene fra hele europa deltar. Europaligaen er en klubbturnering for "annenrangs" klubber. FIFA er det internasjonale fotballforbundet. De har ansvar for å arrangere VM, og utarbeider også regler for fotballen.

Lenke til kommentar

Kan man ødelegge en halvt nedlastet film ved å forsøke å spille den av før den er ferdig nedlastet?

 

 

Nei. Avspillingsprogrammer er jo som regel "Read Only" og kan ikke endre på filen.

Om man drar en film over fra FTP så kan f.eks programmer som VLC åpne den og streame det underveis, mens det blir lastet ned.

 

Er det derimot snakk om torrent så vil det mest sannsynlig ikke gå ettersom det er lastet ned masse forskjellige fragmenter som ikke kommer rett etter hverandre og det blir dermed umulig å spille av.

 

Du velger da "ikke reparer" ettersom du selv vet at filen ikke er ødelagt, bare ikke ferdig lastet ned. "If its not broken - don't fix it".

 

Du kan jo prøve VLC og velge "Don't repair" og se om den greier å vise noe. I beste fall får du et par sekunders utklipp fra forskjellige deler i filmen, men det i kronologisk rekkefølge.

 

 

EDIT: jeg tror forresten ikke at avspillingsprogram vil ødelegge filen uansett, ettersom den blir lastet ned og er "i bruk". Når filen er i bruk så kan du ikke en gang endre navn på den eller flytte den, men mindre du bruker noen "avanserte linux-greier".

 

Huff. At slikt får +.

 

Avspillingsprogrammer kan ha smarte funksjoner som endrer på filer for å få korrupte filer til å spille, men selv spillere som er "read-only" tar ekslusive rettigheter til filen om man kjører et grovt utdatert os. (windows xp altså.)

 

På moderne OS så er det mulig for flere programmer å ha tilgang til samme fil, og filer blir ikke låst på samme måte som de ble før om ikke programmet spesifikt ber om det, noe typiske nedlastningsprogrammer ikke gjør. Klarer man på et gammeldags os å få låst filen i en mediespiller for så å prøve å fortsette nedlastningen blir det krøll av det, siden nedlastningsprogrammer ikke tar hensyn til slikt, og i værste fall blir resultatet en ødelagt fil, avhengig av feilhåndteringen til nedlastningsprogrammet. På et moderne os er det fullt mulig å ødelegge en fil under nedlastning med en avspiller som kan reparere filer, siden flere programmer kan skrive til den samme filen. Med moderne os mener jeg da windows vista/7, apple osx, og det meste av relativt nye andre os, som linux, *bsd, solaris osv.

 

Torrent kan gå, om delene som er lastet ned er nok til å dekke fullstendig i starten av filen, lenge nok til at resten av filen blir lastet ned før man kommer dit det mangler deler. Dette krever vanligvis at man har mesteparten av filen fra før, men på enkelte torrentklienter med støtte for streaming kan man begynne langt tidligere.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg har reist strekningen Værnes - Flesland tur-retur 3 ganger med en termokopp av stål i sekken. De 4 første gangene jeg var i sikkerhetskontrollen reagerte de ikke på termokoppen, 5. gangen reagerte de (på Værnes). Da kikket sikkerhetskontrolløren i sekken min, skrudde opp koppen for å se at jeg ikke hadde noe ulovlig i den og lot meg gå videre. Jeg spurte ham om de på skjermen sin på noen måte kunne se hva som var i koppen min, men nei, det kunne de ikke.

 

Ved siste passering av sikkerhetskontrollen (Flesland) reagerte de heller ikke på koppen. Jeg tok den da opp av sekken og spurte hvordan de kunne vite hva som var i den. "De sender den ikke gjennom hvis de ikke vet hva som er i den. Er det ikke tynt stål koppen er laget av? De kan se gjennom det!" var svaret jeg fikk. Sist jeg åpnet fysikkboka var det ikke mye stråling som gikk gjennom to lag med stål. Hvis dette hadde vært mulig ville iallfall ikke jeg vært i nærheten av gjennomlysningsapparatene deres!

 

Koppen er ca 18cm høy og 7cm bred, og jeg har sett at den dukker opp som et mørkt område på skjermen til kontrolløren. Er de ikke pliktige til å sjekke koppen min? Hvis ja, hva anbefaler dere at jeg gjør hvis de sender meg gjennom enda en gang? Jeg vil se hoder rulle når de er så udugelige og har null peiling på hva de driver med, spesielt når de har i oppgave å ivareta sikkerheten til passasjerene.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...