Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå som vi fikk klarlagt at forkjølelse er smittsomt, spør jeg igjen:

Er det mulig at noen jeg har smittet med forkjølelse kan smitte meg igjen?

9452274[/snapback]

Ja, ifjor så smittet en en klasse kamerat ved å hoste på han, uhell :p. Da jeg ble frisk, så var han fortsatt forkjøla, og han hosta og nyste på meg, flere ganger for å ta igjen, og da ble jeg forkjølet igjen :p

Lenke til kommentar
Hvorfor får man bare Røde Hunder en gang i livet? Er det immunsvaret som, etter at du har blitt smittet, lagd et forsvar mot den typen bakterier? Gjelder dette for alle slags sykdommer du får? Hvorfor, hvorfor ikke?

9452306[/snapback]

Jeg har hatt røde hunder 2 ganger i livet mitt.

Lenke til kommentar

Bruktbilen: Slikt jeg lurer på...

Om man har hatt en sykdom (les: virus / bakterie eller hva man nå enn skal kalle det) en gang, blir kroppen immun mot den? Finnes jo hundrevis av forskjellige versjoner av greiene som skaper forkjølelse, dermed kan man få sykdommen flere ganger? Finnes det bare en (eller noen svært få) versjoner av f.eks. Røde Hunder som dermed gjør at man kun kan få det en gang eller noen svært få ganger?

EDIT: En omformulering

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Er i militæret nå og lurte på å spare opp til en TV for å ha på rommet. Men så kom jeg på å tenke, hvordan blir det me det digitale bakkenettet?

Går det ikke ann å unslippe lisensen?

Må man kjøpe signalboks?

Når blir det gamle nettet slått av?

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell på evnen til å lede strøm i varmt / kaldt vann?

9448288[/snapback]

Fant ikke noe i fysikktabellen... Hmm.

9450872[/snapback]

Dersom du har helt rent vann i en helt ren beholder, får du en liten endring i ledningsevnen, med forbehold om at det ikke bobler.

I rent vann er det ionisk ladningstransport, og ledningsevnen er avhengig av vannioner, som igjen måles med pH. Øker du temperaturen reduserer du pH svakt, men vannet er likevel nøytralt, se http://www.lenntech.com/Correlation-betwee...Temperature.htm

Mobilitet:

http://www.wileywater.com/Contributor/Sample_2.htm

I det praktiske så gjør høyere temperatur at en lettere og raskere kan løse fremmedstoffer i vannet, og at vannets evne til å løse f.eks. salter øker, og da øker ledningsevnen.

Edit: gedigen blemme fjernet i all stillhet, spørsmålet var 2 hakk snedigere enn jeg først antok.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Jeg går Produksjon og industriteknikk på skolen og er mye borti forskellige dekkgasser som Argon, mison og andre blandingsgasser. Samt acetylen og oksygen.

Lurer på om de er giftige?

Husker det var en diskusjon om oksygen var giftig i konsentrert form, men husker ikke hva det ble til :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...