Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

For at et stoff skal lukte må det være flyktig slik at det kan nå frem til nesen. Videre må stoffet ha en viss løselighet i fett slik at det kan transporteres gjennom membranene i nesen. Flyktighet henger sammen med størrelse på molekylene. Det er slik at store molekyler er mindre flyktige enn små.

..

Grensen for hvilke stoffer som kan lukte går ved en molekylvekt på ca 300

Endret av Tommy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan biofeedback brukes til noe nyttig?

Eh, selvsagt...

Det er ved slike svar vi forventer at du har noen eksempler :)

En diabetiker kan holde kontroll på blodsukkeret real time f.eks. Er jo sinnsykt mye nyttig man kan tenke seg. Spørsmålet var om det kan brukes til noe nyttig (noe jeg syns er ganske opplagt), ikke hva det kan brukes til. Så jeg svarte bare på spørsmålet slik det var stilt.

Lenke til kommentar

Det burde være åpenbart at jeg også var ute etter eksempler. Et 'ja' uten eksempler er fryktelig lite nyttig.

Jeg kan forøvrig stoppe hikke bare ved å konsentrere meg, kvalifiserer det som biofeedback?

Jeg må være edru for å få det til da og det fjerner jo det meste av nytteverdien. :p

Lenke til kommentar

Har siamesiske tvillingar separate identitetar (på papiret)? I så fall, dersom ein enkeltperson får barn med eit siamesisk tvillingpar, vil det då vere registrert med to fedrar eller mødrer (avhengig av om tvillingparet er han- eller hokjønn), i tillegg til ein far/mor?

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Har siamesiske tvillingar separate identitetar (på papiret)? I så fall, dersom ein enkeltperson får barn med eit siamesisk tvillingpar, vil det då vere registrert med to fedrar eller mødrer (avhengig av om tvillingparet er han- eller hokjønn), i tillegg til ein far/mor?

Dette spørsmålet må vel nesten avhenge av om begge tvillingene har kjønnsorgan, og hvilket som er brukt til å lage denne ungen?

Lenke til kommentar

Godt poeng, eg tenkte ikkje over at det varierar kor mykje av kroppen som er separert. Men om me tenker oss at det er eit tvillingpar med kun eitt kjønnsorgan. I følgje Wikipedia er dette mogleg:

Ischiopagus: Fused lower half of the two bodies, with spines conjoined end-to-end at a 180° angle. These twins have four arms; two, three or four legs; and typically one external set of genitalia and anus.
Lenke til kommentar

noen some vet hvor man for eksemple kan kjøpe reservedeler til mikrobølgeovner? :p

Da må du nok nesten høre med produsenten eller importører/forhandlere.

Ellers tviler jeg på at det er så enkelt å få til annet enn de aller dyreste toppmodellene. Mikrobølgeovner nå til dags er stort sett bare bruk og kast. Hvis du bare vil ha litt mikrobølgedeler å leke med vil det antagelig være billigere og enklere å bare kjøpe en billig ovn på Elkjøp og plukke den fra hverandre.

Gikk på elreturen og tok meg en, hooka alt sammen opp, og nå funker den mye bedre enn før, mye mer kontrollerbart, og mer spenning, merket ikke noe til oppvarming av transformatorene :D

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål:

1. Gitt at vann ble borte hvis man drakk det. Hvor lenge ville ferskvannet vi ha ferskvann hvis alle mennesker fikk dekket behovet sitt hver dag?

2. Hvorfor tillater/aksepterer 2/3 (eller fler) av verdens befolkning å være vestens slaver?

Lenke til kommentar

Hvor mye plass tar 2millioner 50øringer ?

Er det nok til å fylle et klasserom/bade i det? Ja, jeg vet at du ikke kan bade i det...

Hvor mange 50øringer må til for å fylle et gjennomsnittslig stor hus ? Eventuelt rom.

I følge wikipedia så er størrelsen 18.5 mm i diamter og 1,7 mm i høyde. Om jeg regner riktig så blir det 0,3 kubikkmeter med 2 millioner, la oss anta en fyllingsgrad på rundt 50% da, så kan vi runde av til omtrent 0,5 kubikkmeter. Det er vel omtrent ett badekar? Så kan du regne videre selv basert på gjennomsnittlige hus. På dena ndre siden, basert på oppgitt vekt på 3,5 gram og 2 mill mynter burde det veie ca 7 tonn, og det tilsvarer litt under en kubikkmeter med mynt, ikke 0,3 så mulig jeg har bommet et sted i regnestykket, glemt en pi eller noe.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål:

1. Gitt at vann ble borte hvis man drakk det. Hvor lenge ville ferskvannet vi ha ferskvann hvis alle mennesker fikk dekket behovet sitt hver dag?

2. Hvorfor tillater/aksepterer 2/3 (eller fler) av verdens befolkning å være vestens slaver?

1 Godt spørsmål. En kan gjøre saltvann/hav om til ferskvann også med annlegg, noe som bl.a Israel holder mye på med der nede i Midtøsten, hvor vann er en mangelvare.

Så visst vi dermed tar saltvann/havet inkludert, så vil jeg tro vi har drikkevann temmelig lenge. Men hvor lenge? Det håper jeg noen andre kan svare på :)

En trenger vel strengt tatt kun å finne ut hvor mye vann vi realistisk har tilgang til her i verden, og deretter finne ut hvor mye ett gjennomsnitt menneske trenger å drikke av væske hverdag, og deretter ta alle jordens mennesker drikkebehov pr. dag (inkludert cirka befolkningsveksten i verden) og dele det på liter vann vi har tilgang til i verden. Og deretter dele den summen igjen nok engang på antall liten vann vi har i verden...

...og da skal en vel få summen på antall dager vi har igjen med vann i verden, visst det forsvinner etter vi drikker det.

2. Ingen kommentar

Lenke til kommentar

Hvor mye plass tar 2millioner 50øringer ?

Er det nok til å fylle et klasserom/bade i det? Ja, jeg vet at du ikke kan bade i det...

Hvor mange 50øringer må til for å fylle et gjennomsnittslig stor hus ? Eventuelt rom.

I følge wikipedia så er størrelsen 18.5 mm i diamter og 1,7 mm i høyde. Om jeg regner riktig så blir det 0,3 kubikkmeter med 2 millioner, la oss anta en fyllingsgrad på rundt 50% da, så kan vi runde av til omtrent 0,5 kubikkmeter. Det er vel omtrent ett badekar? Så kan du regne videre selv basert på gjennomsnittlige hus. På dena ndre siden, basert på oppgitt vekt på 3,5 gram og 2 mill mynter burde det veie ca 7 tonn, og det tilsvarer litt under en kubikkmeter med mynt, ikke 0,3 så mulig jeg har bommet et sted i regnestykket, glemt en pi eller noe.

AtW

Jeg kom til 0.93 kubikk?

(9.25^2 * 3.14 * 1.7 * 2 000 000) / 1 000 000 000

(9.25^2 * 3.14 * 1.7 * 2) / 1 000

(9.25^2 * 10.67) / 1000

930 / 1000

0.93

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...