Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Poenget er at på Wikipedias side om Schwarzschild radiusen så står det at svarte hull er en singularitet, på wikipedis side om svarte hull så står det at hullets event horizon er utenfor selve det svarte hullet. Riktignok ingen fasit, men jeg synes ihvertfall det forsvarer at det ihertfall ikke er glt å tolke et svarts hull størrelse slik jeg gjør.

AtW

Jo det er en fasit, av akkurat den grunnen jeg har forklart (at definisjonen av et sort hull har en bestemt mening). Leser du hele artikkelen om Schwarzschild radiusen så kommer det fram at et sort hull ikke er singulariteten, men området definert av eventhorisonten. Eneste referansen til at et sort hull er singulariteten er

a gravitational singularity (colloquially referred to as a black hole)
legg merke til ordet "colloquially". Uansett les i hvilken som helst fysikkbok og du vil finne ut at et sort hull er regionen i romtiden hvor intet kan unnslippe.

En god måte å tenke på det er at et sort hull er en konsekvens av en singularitet som er en konsekvens av gravitasjonell kollaps. Det kan finnes nakne singulariteter, universet ved big bang var en singularitet, og de er ikke sorte hull!

Du kan godt tolke det som du vil, men det vil være feil. Tror du ikke på meg, start en tråd på physicsforums.com.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at på Wikipedias side om Schwarzschild radiusen så står det at svarte hull er en singularitet, på wikipedis side om svarte hull så står det at hullets event horizon er utenfor selve det svarte hullet. Riktignok ingen fasit, men jeg synes ihvertfall det forsvarer at det ihertfall ikke er glt å tolke et svarts hull størrelse slik jeg gjør.

AtW

Jo det er en fasit, av akkurat den grunnen jeg har forklart (at definisjonen av et sort hull har en bestemt mening). Leser du hele artikkelen om Schwarzschild radiusen så kommer det fram at et sort hull ikke er singulariteten, men området definert av eventhorisonten. Eneste referansen til at et sort hull er singulariteten er

a gravitational singularity (colloquially referred to as a black hole)
legg merke til ordet "colloquially". Uansett les i hvilken som helst fysikkbok og du vil finne ut at et sort hull er regionen i romtiden hvor intet kan unnslippe.

En god måte å tenke på det er at et sort hull er en konsekvens av en singularitet som er en konsekvens av gravitasjonell kollaps. Det kan finnes nakne singulariteter, universet ved big bang var en singularitet, og de er ikke sorte hull!

Du kan godt tolke det som du vil, men det vil være feil. Tror du ikke på meg, start en tråd på physicsforums.com.

Jeg syns ikke svaret virker så clear cut som du skal ha det til. Jeg har nå slått opp i university physics (9th edition av young, side 380) samt physics (alonso og finn, s 256). Begge indikerer at svarte hull er mindre enn Swarzschildradiusen/event horison (dvs det er nevnt at den kn være like stor i et grensetilfelle). Dette er riktignok ikke bøker som handler spesifikt om stronomi, men dog.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke svaret virker så clear cut som du skal ha det til. Jeg har nå slått opp i university physics (9th edition av young, side 380) samt physics (alonso og finn, s 256). Begge indikerer at svarte hull er mindre enn Swarzschildradiusen/event horison (dvs det er nevnt at den kn være like stor i et grensetilfelle). Dette er riktignok ikke bøker som handler spesifikt om stronomi, men dog.

AtW

Vel, jeg tror vi begge skjønner hva vi begge mener, så ingen kommer til å overbevise hverandre nå. Så la oss "leave it at that".

Men din "tolkning" impliserer at det ikke lager mening å snakke om størrelsen på et sort hull, så svaret ditt på "Mokkos" spørsmål må være: usant/"does not compute"

Lenke til kommentar
A group called DDE (Devils Death Ensemble) has released some classic satanic art. Some of their trax: "Her blir det liv" (Resurrect the dead) "Vinsjan på kaia" (Hanged by Satan) "Vi skal sjå sola ned i havet" (Bringing down the sun) "Rai Rai" (Kill KIll) and "E6" (Road to hell) are truly desecrating songs designed to bring forth visions of torment and hell. A crazy gang of devil worshippers. Grellt! But the most evil and satanic art from Norway is delivered by a guy who calls himself "Sputnik" (-satan- from old norse literatur). Check out anything this guy has done. He is truly evil incarnated. Truly a bad ass motherfucker.

Person 1 Hi! I'm planning a trip to Norway next year, and I want to be prepared. Which Norwegian artist/band plays the most evil and satanic music? I'll order the cd's, I think. Person 2 A group called DDE (Devils Death Ensemble) has released some classic satanic art. Some of their trax: "Her blir det liv" (Resurrect the dead) "Vinsjan på kaia" (Hanged by Satan) "Vi skal sjå sola ned i havet" (Bringing down the sun) "Rai Rai" (Kill KIll) and "E6" (Road to hell) are truly desecrating songs designed to bring forth visions of torment and hell. A crazy gang of devil worshippers. Grellt! But the most evil and satanic art from Norway is delivered by a guy who calls himself "Sputnik" (-satan- from old norse literatur). Check out anything this guy has done. He is truly evil incarnated. Truly a bad ass motherfucker. Skrapparkar. Person 3 Det der er dårlig gjort det.... Person 1 Hi, Skrapparkar. Thank you for the recommendations.! Yesterday I ordered some cd's of DDE and SPUTNIK. I'm looking forward to enjoy some dark, evil music from the crib of black metal, Norway. Do they scream and growl in English or Norwegian? To the others who have replied, please write in english as i do not speak norwegian (other than a few words. Sputnik / Satan!). And why is Garth Brooks mentioned? Country is crap! Person 2 DDE growls in an ancient dialect hailing from the viking-age; trøndersk. Sputnik uses a form of dialect not heard in Norway since the black plague. He is actually a very intellectual guy, he has a master-degree in ancient norse linguistics. You will not regret checking out these masters of evil. Enjoy and Burn in hell my foreign friend. See you at Inferno & be sure to promote DDE and SPUTNIK to all your friends and allies. Hail!

Er denne klassikeren ekte? Den er så ufattelig bra...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg så det postet på Scream Magazine-forumet en gang for mange år siden. Det kom som svar på den "kontaktannonsen" som fyren lagde egen tråd for

"Hi! I'm planning a trip to Norway next year, and I want to be prepared. Which Norwegian artist/band plays the most evil and satanic music? I'll order the cd's, I think."

Så det er nok "ekte".

Han visste vel ikke at det er bare gærninger på det forumet :p

Morsomt med utlendinger som valfarter til Norge og tror alt er ondt og satanisk her HELE TIDEN, og kirkebrennere har klippekort på Statoil.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Finnes det noen beregninger på hvor mye Co2 som blir slippet ut i atmosfæren etter denne smellen på Island?

Bare nysgjerrig jeg :)

Jeg har heller ikke sett noen beregninger på akkurat dette utbruddet men det er nok en del.

Vulkaner er en del av det langsomme karbon-kretsløpet. Døde havdyr som ender på havbunnen binder opp karbon. Ny havbunn dannes hele tiden langs de midtsjøiske ryggene mens gammel havbunn skyves under kontinentene og går i oppløsning i jordas indre. Sammen med havbunnen følger store mengder sedimenter som er fulle av karbon. Etter en stund blir denne karbonen frigjort ut av vulkaner. Dette er en kontinuerlig langsom prosess, den er over tid i likevekt så du kan ikke si den gir noe netto bidrag til CO2-innholdet i atmosfæren(prosessen holdes i likevekt av noen tilbakekoblingsmekanismer jeg ikke husker detaljene på i farta).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på, er dette vulkanutbruddet på Island begynnelsen på undergangen i 2012?

Har nesten vært inne på tanken selv, i disse jordskjelv- og vulkanutbruddtider. :p Men herregud, det har alltid vært geologisk aktivitet på jorden, og nå er vi vel bare inne i en periode der Moder Jord er litt mer aktiv enn det hun pleier vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hun er da strengt tatt ikke mer aktiv nå enn hun pleier å være. Uten vulkanutbrudd ville karbonkretsløpet stoppe, og deretter fotosynthesen (calvin cycle).

Synes hvertfall at det har vært en del jodskjelv og slikt i det siste da?

Lenke til kommentar

Fins det noen måte å terminere fiber på til hjemmebruk som ikke krever dyrt utstyr?

Hva slags rør bør jeg bruke for et 100m strekke med fiber under bakken utendørs, når jeg skal trekke kabelen selv? Regner med den eneste praktiske måten å gjøre det på er å dra fiberen gjennom flere kortere rørbiter som blir skjøytet etterpå, f.eks 10 10m-rør.

(Vet det går an å bruke vanlig nettverkskabel på et så "kort" kabelstrekk, men altibox-tv krever perfekt overføring, og jeg vil gjerne ha en fremtidsrettet løsning.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...