Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den viser gjenomsnittnlig hastighet for en viss tid, så først så er den 0 (når den connecter) så regner den gjennomsnitt fra start av connection til litt ut i fart (si at det er 10), og så blir 10 hengende igjen og lage en kjedereaksjon som sakter det litt ned.

 

Andre ganger kan det være hw og drivere som bruker litt tid på å sette av riktige ressurser før hastigheten kan nå maks.

Lenke til kommentar

Hva heter den type bilder som illustrerer ting som går i det uendelige. Som f.eks en trapp som det ser ut som går i det uendelige hvor den ene siden går opp, før neste side går ned og så opp til utgangspunktet. Et annet eksempel er en 3d-figur av en trekant som det ser ut som at går i det uendelige. Jeg er dritdårlig på å forklare dette, så beklager.

 

EDIT:

 

fant et bilde av trappen. men har denne type illustrasjoner noe navn?

stairs.jpg

Endret av st.matias
Lenke til kommentar

Litt vanskelig spørsmål som sikkert blir litt vanskelig formulert. Men here we go:

 

Hvordan ble den første skriften til på en pc?

 

Rene Magritte's berømtet verk Ceci n'est pas une pipe" (Dette er ikke en pipe) bør interesere deg.

 

Bokstavene kom aldri inn i pc'n. Man programmerte pc'n til å tegne et mønster på skjermen som respons på at en bestemt bryter (tast) ble trykket ned, og å lagre tastens kjennemerke, en tallkode, i minnet og eventuelt på disk. Så i en datamaskin kan vi representere bokstavene, uten at de er der.

Lenke til kommentar

Hva heter den type bilder som illustrerer ting som går i det uendelige. Som f.eks en trapp som det ser ut som går i det uendelige hvor den ene siden går opp, før neste side går ned og så opp til utgangspunktet. Et annet eksempel er en 3d-figur av en trekant som det ser ut som at går i det uendelige. Jeg er dritdårlig på å forklare dette, så beklager.

 

EDIT:

 

fant et bilde av trappen. men har denne type illustrasjoner noe navn?

stairs.jpg

Vet ikke om de har et spesielt navn, men det er en optisk illusjon. M.C. Escher har mange kjente av samme type:

escher_illusion_01.jpg

escher-waterfall-medium.jpg

optill02.jpg

Lenke til kommentar

Litt vanskelig spørsmål som sikkert blir litt vanskelig formulert. Men here we go:

 

Hvordan ble den første skriften til på en pc?

 

Rene Magritte's berømtet verk Ceci n'est pas une pipe" (Dette er ikke en pipe) bør interesere deg.

 

Bokstavene kom aldri inn i pc'n. Man programmerte pc'n til å tegne et mønster på skjermen som respons på at en bestemt bryter (tast) ble trykket ned, og å lagre tastens kjennemerke, en tallkode, i minnet og eventuelt på disk. Så i en datamaskin kan vi representere bokstavene, uten at de er der.

Haha, morsomt at du referer til bildet pipe1.jpg samtidig som jeg legger ved bilder av M.C. Escher. Alle bildene er i GEB.

Lenke til kommentar

Hva heter den type bilder som illustrerer ting som går i det uendelige. Som f.eks en trapp som det ser ut som går i det uendelige hvor den ene siden går opp, før neste side går ned og så opp til utgangspunktet. Et annet eksempel er en 3d-figur av en trekant som det ser ut som at går i det uendelige. Jeg er dritdårlig på å forklare dette, så beklager.

 

EDIT:

 

fant et bilde av trappen. men har denne type illustrasjoner noe navn?

stairs.jpg

 

De kalles optiske illusjoner eller synsbedrag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Synsbedrag

Noen av de kan også bygges, f.eks i Lego, skjønt selv det er selvsagt delvis en illusjon (og en smule photoshopping):

post-51414-1270915416,165_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg leser en bok, så ser jeg handlingen som en film i hodet.

Jeg også.

 

Når vi er inne på lesing, når jeg er veldig trøtt og leser så kommer jeg videre, men husker ingenting, leser jeg eller har øynene bare havnet lengre ned på siden?

Det opplever jeg også ganske ofte. Det at man bare følger bokstavene med øynene uten å virkelig få med seg hva som står der er ganske vanlig når man er trøtt og/eller ukonsentrert. Det hender at når jeg leser så kan jeg plutselig gli inn i mine egne tanker, så merker jeg at jeg plutselig har "lest" en hel side uten å ha tatt inn et eneste ord. Du leser egentlig ikke da, øynene dine glir bare over bokstavene, uten at du egentlig skjønner en døyt av det. :p

Lenke til kommentar

I shows som Late show with David Letterman, tas programmet opp på ettermiddagen og sendes redigert på kvelden hver dag. Når de kutter til reklame fortsetter selvsagt Letterman eller crewet og snakke med publikum, eller de spiller et par sanger med bandet som gjerne inneholder en special guest. Man hører nesten alltid slutten på en eller annen låt bandet spiller i studio når vi kommer tilbake fra reklamepause. Vi ser også ofte en eller annen referanse til en samtale med publikum vi ikke har fått med oss pga pausen.

 

Så det virker som de legger inn planlagte pauser når det klippes til reklame i den redigerte sendinga.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvordan vil en person (som har på "klistesko") oppleve å løpe på veggen som han i 2001: A Space Oddesey?

 

Vil han merke at han løper i en konstant oppoverbakke?

Eller kjenner han at han er sidelengs?

Han, eller hun, bruker ikke klistersko, og er ikke sidelengs, men løper normalt, som på flatmark med vanlige løpesko. Poenget er at det hjulet han løper i roterer, og liksom gir sentrifugalkraft, sånn at han liksom ikke lenger er i vektløs tilstand.

Lenke til kommentar

Hvordan vil en person (som har på "klistesko") oppleve å løpe på veggen som han i 2001: A Space Oddesey?

 

Vil han merke at han løper i en konstant oppoverbakke?

Eller kjenner han at han er sidelengs?

Han, eller hun, bruker ikke klistersko, og er ikke sidelengs, men løper normalt, som på flatmark med vanlige løpesko. Poenget er at det hjulet han løper i roterer, og liksom gir sentrifugalkraft, sånn at han liksom ikke lenger er i vektløs tilstand.

 

Takker for det. :new_woot:

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...