Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg leser en bok, så ser jeg handlingen som en film i hodet.

Jeg også.

Når vi er inne på lesing, når jeg er veldig trøtt og leser så kommer jeg videre, men husker ingenting, leser jeg eller har øynene bare havnet lengre ned på siden?

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Hva var det første store tapet til Tyskland i andre verdenskrig?

Vil selv si tanks-slaget ved Kürsk/slaget om Stalingrad, eller de alliertes bombing av tyske byer i 1942/43.

Første? De må da ha hatt et og annet dårlig slag før den tid....

Du sier store tap. Før 1943 ca. vant de stort sett alle kampene.

Ad denne diskusjonen: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7072385

De gikk på en skrell i Narvik og måtte gi opp kampen, men så måtte de allierte styrkene gjøre retrett fordi de trengtes i Frankrike. Dette var altså i 1940.

Lenke til kommentar

Språket man snakker normalt påvirker også hvordan man tenker.

Enkelte språk gjør det lettere å tenke fort og komplisert, men man må borti ekstreme konstruerte språk før det gir virkelig store utslag på hastighet og kompleksitet. F.eks ithkuil.

Leseteknikker som går ut på å lese fortere handler ofte om å overstyre "stemmen", slik at du ikke trenger å fortelle deg selv ordene du leser men bare registrerer alt som står der. Resultatet har megaeffekt.

Lenke til kommentar

Kakafoni: legg merke til at jeg nevner tenking, ikke lesing. Hva man kan av språk påvirker hvordan man tenker. Ved å lese flere ord av gangen istedet for å lese høyt inni seg - så eliminerer man endel mellomledd og tar inn de ideene språket formidler direkte.

Er man flink til å tenke, så flyter det fritt uten at man bruker en indre stemme til å tenke med - når man er kommet så langt, så begrenser språket hastigheten på tankevirksomheten. Man ser utallige eksempler på at bilingualitet, og andre ferdigheter som krever annerledes tenkning påvirker hvor flink man blir til å tenke.

For å nevne noen eksempler på ting som gjør det lettere å takle avansert tankevirksomhet:

-Bilingualitet

-Matematikk

-Lingvistikk

-Logikk

-Programmering (logikk + problemløsning i praksis)

Det fins mer effektive måter å tenke på enn å snakke høyt inni seg. Ideene skal flyte fritt, gjerne kaotisk så lenge det er litt system i de.

Å belære meg om korrekt leseteknikk er fåfengt; har lest 400wpm> siden barneskolen, og peaker på 1000wpm om jeg vil.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker Humvee så mye drivstoff?

Er det en naturlig konsekvens av at den er så stor og tung, eller er motoren en sykt ineffektiv drittmotor?

Når man skal flytte over 2500 kilo bil som er like aerodynamisk som ett kles-skap så krever det litt krefter. De er ofte pansret også, da kan man legge på en god del ekstra kilo og enda mer på bensin-forbruket.

Det er nok en god blanding av ineffektiv motor, lite aerodynamisk, tung og brede dekk som gjør at den virkelig drikker drivstoff.

Lenke til kommentar

Noen som kjenner til hva for et metall/mineral dette kan være ? Kommer fra en labb for mange år siden. Hardt, ved høyt trykk mot kanter bryter det av små biter slik sett på bildet. Er skeptisk til å lukte/ta på da jeg ikke kjenner til hva dette kan være.

dcx3md.jpg

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...