Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at hvis den er godartet, så er det "bare" en svulst, og at det ikke heter kreft før den ondartet da?

Det er kreftsvulst uansett om det er godartet eller ondartet.

 

Og for å gjøre det enda vanskeligere: Farmor til kona mi har fått kreft på en vital kroppsdel. De har ikke klart å ta god nok biopsi for å avdekke om en er godartet eller ondartet.

 

MEN, here comes the clue: Om den er ondartet eller godartet har ingenting å si, for gamle Farmor kommer til å dø av denne svulsten uansett :(

 

Så det er ikke bare lett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva består denatureringsmiddelet i rødsprit av? Er det skadelig å innta?

 

Som delvis kjemiker har jeg av og til stusset over hvor stor fantasi myndighetene har hatt når det gjelder å ødelegge sprit. På en av flaskene i hylla står det dietylftalat. Nå er sannheten om hva som har vært tilsatt opp gjennom årene bare i min levetid grusom. Det er nesten ikke til å tro, så jeg måtte sjekke med et søk, husker jeg virkelig rett.

 

Store norske ga følgende: "denaturert sprit, etanol gjort udrikkelig ved tilsetning av stoffer som gir en ubehagelig smak eller en giftvirkning. Eventuelt kan også et fargestoff være tilsatt (rødsprit). Denatureringsmiddelet vil variere etter hvilken anvendelse spriten skal ha, og kan være metylisobutylketon, metyletylketon, krotonaldehyd, pyridinbaser, benzen, fenol, kresol, kamfer, terpentin, fuksin (fargestoff) m.fl."

 

Hvorfor jeg synes dette er grusomt, det var selvfølgelig oppgjennom tidene en rekke mennesker som ikke hadde råd og muligheter til å tenke på hva de drakk. Og mange lurte seg selv med ineffektive rense og filtreringstiltak. Dette var rett og slett en snedig måte å bli kvitt mennesker på. Les lista!

 

Og legg merke til at det er svært vanskelig å finne konkrete opplysninger om dette ved søk! Det er mange som vet som har dårlig samvittighet!

 

 

Om alle dagens rødspriter er det samme aner jeg ikke men fra Unitor Chemicals AS fant jeg dette innhold:

 

etanol 60-100 % 2-propanol 5-10 %

butanon 1-5 % Denatonium Benzoate 5-10 ppm

 

Hvorfor etanol andelen varierer så mye skjønner jeg ikke. Kunne jo vært vanninnhold resten, men så mye bør det vel ikke variere og 100% som er nesten umulig å oppnå er jo absolutt alkohol og da er det jo ikke rødsprit i vanlig forstand. Denatonium benzoat også kalt phenylmethyl-[2- [(2,6-dimethylphenyl)amino]- 2-oxoethyl]-diethylammonium benzoate er et svært bitter stoff, selvfølgelig også et benzen-derivat. Uansett ingenting av dette er vel sunt. 2-propanol er det samme som isopropanol. Og butanon er nesten det samme som aceton, en karbon mer pr molekyl.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hva er mest kostnadseffektivt(tenker nå kun materialkostnader) når det gjelder etterisolering av loft? Rive opp og heve det eksisterende gulvet, eller bygge nytt gulv over det gamle? Siden loftet også brukes til oppbevaring er det ikke bare å slenge på et nytt lag med moderne isolasjon.

 

Fra før er det kun gammeldags, "ikkeeksisterende" isolasjon i form av hulrom fylt av sponrasp. Taket er så høyt at oppbevaringsplassen blir stor nok om man f.eks slenger på en halvmeter høyere gulv.

 

Hvor fort kan man regne med å ha spart inn en slik etterisolering?

Lenke til kommentar

Dere har sikkert sett disse latterlige teletubbidraktene som enkelte jenter går kledd i, en slags heldekkende kjeledress.

 

Hva er det vanlig å ha UNDER?

Jeg mener, er tubbidrakta et ytterplagg, eller erstatter den bukse og topp?

 

 

Og hva i all verden tenker de på når de tar på seg en slik???? :no:

 

EDIT: Har forumet glemt å stille til sommertid?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

De kalles visst kosedress eller daffedress og lages ofte enten av en blanding av ⅓ polyester og ⅔ bomull, eller av 100% fleece. Poenget er såvidt jeg har skjønt å slippe å gå med ukomfortable ytterklær som trange jeans og lignende. Men hva man egentlig har under er nok opp til hver enkelt.

 

Opprinnelig var de ment som noe man tok på seg hjemme og brukte når man slappet av foran TV-en og lignende. Men speseilt de i fleece er såpass varme at de også kan brukes utendørs, i hvert fall med andre plagg inni.

 

Her en oversikt over kosedressene som tilbys i Norge: http://www.kosedress.org/kjop-kosedress.html

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hva er mest kostnadseffektivt(tenker nå kun materialkostnader) når det gjelder etterisolering av loft? Rive opp og heve det eksisterende gulvet, eller bygge nytt gulv over det gamle? Siden loftet også brukes til oppbevaring er det ikke bare å slenge på et nytt lag med moderne isolasjon.

 

Fra før er det kun gammeldags, "ikkeeksisterende" isolasjon i form av hulrom fylt av sponrasp. Taket er så høyt at oppbevaringsplassen blir stor nok om man f.eks slenger på en halvmeter høyere gulv.

 

Hvor fort kan man regne med å ha spart inn en slik etterisolering?

Siden den gamle isolasjonen er ineffektiv så koster det ikke noe å erstatte effektiviteten av den. Du trenger altså ikke tykkere ny isolasjon for å erstatte tapet av den gamle. Dermed er det kun en ting som skiller løsningene: Kostnaden i form av tid det tar å fjerne det gamle gulvet og isolasjonen. Med andre ord er materialkostnaden lik for de to løsningene. Hvis du skal gjøre dette selv vil jeg anbefale å fjerne det gamle gulvet og isolasjonen men ikke gulvbjelker eller taket under. Så ville jeg lagt nye gulvbjelker for det nye gulvet oppå de gamle, på tvers. Det øker lydisolasjonen og minker kuldebroen betraktelig. Husk å rulle ut isolasjon mellom de gamle bjelkene før du legger på de nye bjelkene. Det gjør arbeidet lettere. Deretter ruller du ut isolasjon mellom de nye tverrgående gulvbjelkene og avslutter med å legge gulvplank/plater over.

 

Hvis de gamle gulvbjelkene er f.eks 10 cm og de nye 10 cm så får du totalt 20 cm isolasjon. Isolasjonen vil tilsvare det å ha et 20cm lag oppå det gamle totalt ineffektivt isolerte gulvet, men da får man mer kuldebroer dersom man benytter 20 cm nye gulvbjelker.

 

PS. Sjekk den gamle fuktsperra og evt erstatt den om det er hull i den eller den er ikke-eksisterende. Fuktsperra skal tradisjonelt legges innerst mot det varme rommet. Det vil si mellom isolasjonen og taket under, men i nyere boligprosjekter har det begynt å bli vanlig å legge fuktsperra innenfor litt av isolasjonen. I ditt tilfelle kan det trolig gå fint å legge fuktsperra mellom det gamle og det nye bjelkelaget og dermed midt i den totale isolasjonen. Det forutsetter at loftet ikke er svinekalt (frostfritt om vinteren) og at minst 50% av isolasjonen ligger på den kalde siden av fuktsperra.

Lenke til kommentar

Bare Egil Band har en sang om hvordan kinoen på Stabekk gikk konkurs.

Visstnok fordi noen kastet noe som satte flekker på lerretet, og lerretet måtte sendes til Tyskland for rens.

Kinoen fikk dårlig rykte fordi de viste filmer rett på veggen mens lerretet var borte. Det ga dårlig billedkvalitet.

 

 

Er det snev av sannhet i denne sangen? Jeg fant ikke noe om hvorfor kinoen på Stabekk gikk konkurs på Google.

Lenke til kommentar

Du blir nok inne på galehus til de sakkyndige er sikker på at du er frisk. Hvordan dette fåregår varierer veldig fra sak til sak og antatt lidelse. Kan du dokumentere at du tullet er det ingen grunn til å holde deg tvangsinnlagt.

Anna Odell, en svensk kunstner gjorde dette i fjor. Hun hadde ut i fra det jeg har forstått personer på utsiden som kunne bekrefte at hun var frisk, og prøvde å lage et slags kunstverk.

 

Edit: I grunn skal det ikke så alt for mye til, så lenge det er fare (mistanke for at liv er i fare er også gjeldene) for ditt eget eller andres liv er det god nok grunn til å tvangsinnlegges. Godt mulig jeg henger i gale kretser, men jeg kjenner til mange som er rimelig normale mennesker i dag som har vært innlagt mot sin vilje. Her er årsakene alt fra å spasere på en tak i fylla (uten å begå selvmord som hensikt) til schizofreni. Det kan også nevnes at mange slipper ut etter rimelig kort tid, hvis det kan stadfestes at det ikke er fare for liv.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Dere har sikkert sett disse latterlige teletubbidraktene som enkelte jenter går kledd i, en slags heldekkende kjeledress.

 

Hva er det vanlig å ha UNDER?

Jeg mener, er tubbidrakta et ytterplagg, eller erstatter den bukse og topp?

Ingenting. ((((((((((((((((((((((((:

 

Og hva i all verden tenker de på når de tar på seg en slik???? :no:

Det er ganske snertent når du har det travelt å bare hoppe inn i dressen og løpe til skolen. Var en kar som fortalte meg det. Det må nevnes at jeg ikke har en slik selv, og heller ikke har ofret det tanken fordi de koster unaturlig mye penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...