Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man pleier å skille mellom godartet kreft og ondartet kreft. Dette er varianter av de ulike kreftformene.

 

Godartet kreft er en kreft som ikke sprer seg, og helbredelse kan da skje ved at den ene svulsten opereres bort. Helbredelsesprosenten for godartet kreft er gjerne hundre prosent, forutsatt at ikke svulsten har blitt så stor at det kan være dødelig å operere den bort.

 

Ondartet kreft sprer og infiserer store deler av kroppen, da må man benytte cellegift for å bli kvitt sykdommen. Ondartet kreft gir ofte stor sannsynlighet for dødelig utgang.

 

Mange kreftformer finnes i begge variantene, f.eks finnes det godartet og vondartet hudkreft, den første helbredes ved enkelt inngrep, den andre har stor dødelighet, spesielt hvis man kreften får tid til å spre seg og utvikle seg.

Lenke til kommentar

På runde, polerte metallflater, som CD-plater og knottene på gamle radioer, vil lyset ofte reflekteres på en litt rar måte. Minner mest om BMW-logoen, og tar alltid utgangspunkt i senter av sirkelen.

Hvordan vbet dette fenomenet hvor det nøyaktige senter er?

Skyldes dette bearbeidingen som skiven har vært gjennom? Er det faktiske sentrum akkurat der som det ser ut? Er det bearbeidingen av materialet som får lysstripene til å krysse der, eller vil fenomenet alltid finne et punkt det vil kalle midten?

Lenke til kommentar

Disse interferensstripene vil alltid gå vinkelrett på sporene i overflaten. I CD-plater består sporene av rekker med mikroskopiske fordypninger i overflaten, dette er måten dataene er lagret på. Gamle radioknotter og lignende ble slipt på overflaten med roterende børster eller lignende.

 

Det oppstår lignende interferensfarger i overflaten på såpebobler også, fargene gjenspeiler tykkelsen på boblehinnen. Her er det ingen spor, så mønstrene blir uregelmessige.

Lenke til kommentar

Du blir vel mest sannsynlig fratatt tobakken, men tror ikke du får noe straff.

 

Det er selgeren sin skyld at han/hun ikke skjekket din legitimasjon og da er det de som vil få en eventuell bot/straff.

Hva er det slags vås? Smugling er straffbart. Det er selgeren sin skyld at han/hun ikke sjekket leg osv., men det angår altså myndighetene i det landet hvor du handler. Hva du innfører til Norge er ditt ansvar og ditt alene. Skal du bruke det samme argumentet på narkosmugling? Det er selgeren sin skyld?

Lenke til kommentar

Så du mener at en 16-åring som prøver å få en kartong med røyk hjem fra svensketuren vil få en like hard straff som en med et par gram narkotika i lomma?

 

Jeg skal nok ikke bruke det samme argumentet for å smugle inn narkotika nei, der pleier man nok ikke å vise leg.

Lenke til kommentar

Så du mener at en 16-åring som prøver å få en kartong med røyk hjem fra svensketuren vil få en like hard straff som en med et par gram narkotika i lomma?

 

Jeg skal nok ikke bruke det samme argumentet for å smugle inn narkotika nei, der pleier man nok ikke å vise leg.

Kan du fortelle meg hvor det var jeg skrev at jeg mente det? Men prinsippet er det samme i begge situasjonene. Smugling er ulovlig, hvor du skaffet det du prøver å innføre ulovlig er ikke Norge sitt problem. Det er da mange land hvor det selges ting som ikke er lovlige i Norge. Tobakk og alkohol selges til folk under 18, sprit til folk under 20, våpen av ymse slag, dop av ymse slag osv. Det er like ulovlig å ta det med inn til Norge, uansett hvor lovlig det var å kjøpe det der du gjorde det.

Lenke til kommentar

Tobakk er da ikke ulovlig å ta med inn til Norge. Jeg ser problemet hvis vi tenker på noen som tar med narkotika/våpen som ikke er lovlige her i landet.

 

Ser heller på den situasjonen at en person under 18 år har med seg en mengde tobakk som det er lov å ta med. La oss si én kartong. Hvordan blir straffen da, blir det noe straff i det hele tatt? Han tar ikke ulovlige mengder over grensa, men blir det slik at man heller ikke har lov til å være i besittelse av røyk før han/hun er 18 år?

 

Hvis det siste stemmer så skal vel alle 15-åringer som henger rundt på hjørner i byen og røyker få bøter av politiet, noe som jeg ikke har hørt at har skjedd.

 

Og et annet eksempel. Du er 18 år, foreldrene dine har handlet sprit på polet, men ikke tatt det ut av bilen. Du kjører den samme bilen senere på kvelden og blir stoppet i kontroll. Politiet ser i bagasjerommet og finner sprit, skal du få bot da, fordi du ikke er 20 år?

Lenke til kommentar
Tobakk er da ikke ulovlig å ta med inn til Norge. Jeg ser problemet hvis vi tenker på noen som tar med narkotika/våpen som ikke er lovlige her i landet.

Det er ulovlig å ta med mer tobakk en en viss mengde inn i Norge, jo. For folk under 18 er den mengden 0.

 

Ser heller på den situasjonen at en person under 18 år har med seg en mengde tobakk som det er lov å ta med. La oss si én kartong. Hvordan blir straffen da, blir det noe straff i det hele tatt? Han tar ikke ulovlige mengder over grensa, men blir det slik at man heller ikke har lov til å være i besittelse av røyk før han/hun er 18 år?

Jeg vet ikke hva straffen er, men JO, han tar ulovlige mengder over grensa, all den tid lovlig mengde for de under 18 er NULL, NADA, INGENTING.

 

Hvis det siste stemmer så skal vel alle 15-åringer som henger rundt på hjørner i byen og røyker få bøter av politiet, noe som jeg ikke har hørt at har skjedd.

Du blir ikke straffet for å være i besittelse av tobakk, men for å føre det inn i landet.

 

Og et annet eksempel. Du er 18 år, foreldrene dine har handlet sprit på polet, men ikke tatt det ut av bilen. Du kjører den samme bilen senere på kvelden og blir stoppet i kontroll. Politiet ser i bagasjerommet og finner sprit, skal du få bot da, fordi du ikke er 20 år?

Ja, selvfølgelig blir du straffet for det. Du smugler.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det er fullt lovlig for mindreårige å være i besittelse av og røyke tobakk. Det som er ulovlig er å selge til mindreårige.

 

Det er 18-årsgrense for innføring av tobakk, så hvis en mindreårig prøver å innføre tobakk og blir tatt vil det helt klart bli en reaksjon mot henne. Mest sannsynlig bot pluss beslagleggelse av tobakken, men ikke ta meg på ordet.

 

Alt jeg skrev over gjelder også for alkohol.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...