Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er grunnen til at man ikke bruker 2-takts motorer med direkte innsprøytning i biler?

Totaktsmotorer i biler er fortsatt tillatt, men de brukes ikke lengre fordi de ikke klarer å tilfredstille utslippskravene til nybiler.

 

Innen MC, snøskutere, båtmotorer og lignende er avgasskravene mye mer lempelige, det er f.eks kun biler som har katalysatorkrav. Derfor finnes det stadig vekk nydelige totaktere innen disse feltene.

2-taktsmotorer med direkte innsprøyting skal ha samme forbruk som 4-taktere.

 

Nytt spm:

Hvor høyt er Island over havbunnen? Jeg klarte ikke google frem et svar..

post-85477-1269455752,2192_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er en aks på 10 m/s^2 virkelig så raskt og vanskelig å få til da? Man har vel ca en gjennomsnittlig aks på 11 m/s^2 med en Bugatti Veyron fra 0-100 km/t.

 

Ikke at det på noen måte burde være sammenlignbart, men det er vel lettere å få 1 G i verdensrommet kontra jorda hvor det er sterk luftmotstand.

Problemet er behovet for drivstoff vs vekten av det samme drivstoffet. Jo mer masse (drivstoff) som skal aksellereres, jo mer drivstoff trengs for å akselerere det. Kort og greit er det energimengde per kilo drivstoff som er begrensningen. Dagens tekniske løsninger (romferge) klarer en akselerasjon på noen få G i en del (20-30?) minutter før det er slutt på drivstoffet. Da mangler man "bare" drivstoff for de resterende 354 dagene og 23,5 timer med akselerasjon og 365 dagene med bremsing.

Lenke til kommentar

Tror det er et lite antall seere som har en måler. Er fra disse statistikken trekkes fra.

spørsmålet er hvordan det måles.
http://www.tns-gallup.no/?did=9076942

Sier fortsatt svært lite om hvordan. Problemstillingen er jo forankret i det faktum at folk ikke nødvendigvis skrur av boksa si selv om de skrur av tv-en.

Det ligger en 125 siders prosjektmanual der. Hvis det ikke er dyptgående nok for deg, så vet ikke jeg.

Alle deltakerene i programmet får (ifølge manualen) opplæring i rapporteringssystemet (gallup-boksen). Det er ikke noen overvåkning av gud og hvermann hvis du trodde det.

Lenke til kommentar
Hvor høyt er Island over havbunnen? Jeg klarte ikke google frem et svar..

Atlanteren er generelt rundt 3500 meter dyp på bunnen, også i området rundt Island. Men det er selvsagt den midtatlantiske ryggen, samt noen undersjøiske fjell og daler som avviker betydelig fra den gjennomsnittlige havbunnsdybden.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker leger akkurat tresko? Hvorfor ikke andre typer sko?

Ikke sett en lege med tresko de siste 10 årene eg... Skakke skryte på meg at eg trør mye rundt leger heller da men.

 

På jobb er det mye klogger folk går i, med vernetå. Fatter ikke at de orker. Er jo drepen å gå på.

Lenke til kommentar

Ikke sett en lege med tresko de siste 10 årene eg... Skakke skryte på meg at eg trør mye rundt leger heller da men.

 

På jobb er det mye klogger folk går i, med vernetå. Fatter ikke at de orker. Er jo drepen å gå på.

 

Jeg har et par klogger hjemme (med vernetå) og synes de er ganske gode å bruke(bedre enn det paret med crocs).

 

Også er de enklere å ta på\av(ikke at jeg vet om leger bytter skotøy ofte på sykehus og slikt).

Lenke til kommentar

Hvor mye aks vil en partikkelaksellerator gi på et slikt romskip? Man kan jo alltids dumpe forbrenningsmotoren+tank når man er utenfor jordas gravitasjonsfelt/har brukt opp all brenselet.

Ion-motorer gir ganske stusselig akselerasjon. Til gjengjeld så har de god drivstofføkonomi så hvis du skal langt og ikke har det travelt så er de glimrende.

 

Jeg tror 'spesifikk impuls' er begrepet du leter etter hvis du skal sammenlikne ulike rakettmotorer med hverandre med tanke på ytelse, drivstofføkonomi osv

 

 

Det sprekeste jeg har lest om av tilgjengelig raketteknologi er kjernefysisk framdrift(nuclear propulsion). Sleng en atombombe bak skipet og ri på sjokkbølgen... Det høres hårete ut men ble bedømt som plausibelt allerede med teknologien de hadde til rådighet på slutten av 50-tallet. Drivstofføkonomien skal være svært god for store skip. Kanskje det er det all den Helium-3 som ligger på månen kommer til å bli brukt til? ;)

Lenke til kommentar

Tror det er et lite antall seere som har en måler. Er fra disse statistikken trekkes fra.

spørsmålet er hvordan det måles.

De har en boks i tillegg til den vanlige hvor man må trykke på hvem som ser på. Altså, setter mor og far seg ned foran TVen, trykker de på knappene for "mor" og "far". Kommer påsan inn trykker han på knappen for "påsan". Går alle ut trykker alle seg ut på "sin" knapp, og da er det ingen som registreres som seere.

 

Det er kanskje ikke helt nøyaktig sånn det blir gjort, men det var ialleall grovt sett det inntrykket jeg fikk da jeg så det bli demonstrert på TV for en del år siden (muligens på Newton?). Og det stemmer også med at du ser fjernkontroll med navnene til folk på bildet der.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...