Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I sommer hørte jeg om en konspirasjonsteori om en veldig rik familie i USA(?) som hadde kontroll over de store bankene eller eide bankene eller noe i den duren. Det var hvertfall en kobling mellom denne familien og de store bankene.

 

Er det noen som veit hva jeg snakker om og har hørt om denne historien selv? Eventuelt om det er sant at denne familien har så stor kontroll over bankene?

 

Husker desverre veldig lite av denne historien, heller ikke navnet på denne familien, men hvis jeg ser navnet så kjenner jeg det nok igjen.

Tror kanskje du tenker på Rothschild-familien?

 

De er riktignok europeisk, men svært rik, og blir ofte beskyldt for å være en del av en slags skyggeregjering med stor makt. Hvis ikke kan det ha vært den amerikanske Rockefeller-familien?

 

Ja, det var nok en av dem. Jeg er ikke sikker på hvem av dem det var enda. Men det var hvertfall en ganske interessant konspirasjonsteori med en av disse familiene. Husker desverre ingen ting av det som ble fortalt.

Du/noen andre vet ikke tilfeldigvis hva det var snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at metangass er så lett, vil man teoretisk sett gå opp i vekt når man fiser?

Hvor mye naturfag har du hatt på skolen? Regel 1 innen fysikken er at masse ikke kan oppstå av ingenting. Så nei.

MEN, man vil muligens få en høyere massetetthet om man slipper ut mye gass. Selv om jeg ikke tror det utgjør noe særlig forskjell. En kubikkmeter gass, altså 1000 liter, veier nemlig 717 gram. Det betyr at 1 liter gass veier 0.717 gran. Tror ikke det utgjør noen forskjell.

 

Det er vel en relativt vanlig misforståelse at en ballong blir lettere når du blåser den opp. Det er feil. Massetettheten blir kanskje mindre, men den blir alltid tyngre. Oppdriften kommer av at et legeme som opptar plass i gass eller væske, får en oppdrift lik massen til den gassen/væsken den fortrenger. Når du blåser opp en ballong øker altså massen, men oppdriften øker betraktelig mer.

Lenke til kommentar

Kor realistisk er House MD? Såg episode 13 sesong 3, der dreg han ut halve tarmsystemet til ein gut og kjenner på det. Går det faktisk an å gjere noko slikt utan å rote noko grusomt til?

 

Har ikke sett den episoden, men house er sånn passe realistisk, sykdommene er ofte noenlunde reelle, selv om symptomer, alvorlighetsgrad osv gjerne er jenket til noe i diverse retninger, og med diverse unøyaktigheter, i tillegg gjør jo teamet alt for mye av arbeidet selv. Denne siden har en grei oversikt over sånn omtrentlig hvor medisinsk plausibelt det er: http://www.politedissent.com/house_pd.html

 

AtW

Lenke til kommentar

Med tanke på at metangass er så lett, vil man teoretisk sett gå opp i vekt når man fiser?

Hvor mye naturfag har du hatt på skolen? Regel 1 innen fysikken er at masse ikke kan oppstå av ingenting. Så nei.

Ser ikke helt hvordan det er relevant her.

 

Det er vel en relativt vanlig misforståelse at en ballong blir lettere når du blåser den opp. Det er feil. Massetettheten blir kanskje mindre, men den blir alltid tyngre. Oppdriften kommer av at et legeme som opptar plass i gass eller væske, får en oppdrift lik massen til den gassen/væsken den fortrenger. Når du blåser opp en ballong øker altså massen, men oppdriften øker betraktelig mer.

Det som også er en vanlig misforståelse at vekt er det samme som masse. Vekt er kraften som må til for å holde et objekt i ro i et tyngdefelt. Et objekt i fritt fall er altså vektløst. En ballong med metan vil være lettere enn en uten, fordi metan har en tetthet som er mindre enn luft.

 

Derfor vil en person uten metan i tarmen veie mer enn en med metan i tarmen, sålenge metanen også står for en volumøkning. I teorien hvertfall.

Lenke til kommentar

Hvorfor går absolutt alt av programvare som bruker nettet sirupstregt om nesten all farten er i bruk, selv om nevnte programvare bare trenger 5kb/s? Selv om jeg setter f.eks. torrents til å bruke bare 75% av fart tilgjengelig, vil alt annet fremdeles gå ubrukelig tregt. Kan det ikke gjøres på en mer gunstig måte?

Lenke til kommentar

Hvorfor går absolutt alt av programvare som bruker nettet sirupstregt om nesten all farten er i bruk, selv om nevnte programvare bare trenger 5kb/s? Selv om jeg setter f.eks. torrents til å bruke bare 75% av fart tilgjengelig, vil alt annet fremdeles gå ubrukelig tregt. Kan det ikke gjøres på en mer gunstig måte?

 

Ikke snedig spørsmål, men etter hva jeg har lest andre (riktige) steder på forumet kan det ha noe med minne- kapasiteten og behandlingen i routeren.

Lenke til kommentar

En ting jeg begynte på tenke på for en ukes tid siden: hvorfor er oksygen det eneste atomet kroppen kan dra nytte av? Og alt annet liv for den saks skyld. Hva slags egenskaper har oksygen-atomet som gjør at vi kan inhalere den og dra nytte av den igjen? Skjønner det passer godt inn i livssyklusen da vi puster ut CO2-gass som plantene omformer til oksygen igjen, men hvorfor kunne det ikke like gjerne vært nitrogen eller svovel vi inhalerte?

Lenke til kommentar

Kroppen drar da absolutt nytte av mye annet enn oksygen ;)

 

Uansett, vi trenger energi for å holde oss i live, og energien får vi gjennom forbrenning, og til forbrenning trenger vi oksygen.

 

Svovel kunne ikke vært et "alternativ" til oksygen da det er et brennstoff. Det kunne forøvrig helt teoretisk kanskje erstattet mat ;)

Lenke til kommentar

Er det mulig at fargene vi ser ikke er "riktige2? F.eks. at grønt egentlig er blått?

 

Og i samme slengen, kan vi være sikre på at det ikke finnes noen andre farger enn de vi allerede kjenner til? Prøver å forestille meg en ny farge, men det er helt umulig.

Lenke til kommentar

Er det mulig at fargene vi ser ikke er "riktige2? F.eks. at grønt egentlig er blått?

 

Og i samme slengen, kan vi være sikre på at det ikke finnes noen andre farger enn de vi allerede kjenner til? Prøver å forestille meg en ny farge, men det er helt umulig.

 

 

 

 

Hehe, jeg er fargeblind, og får ofte spørsmålet: "Hvilken farge ser du når du ser på det røde huset?" ... ... ... ... Prøv å forklar en farge nøyaktig, UTEN å bruke eksempler på objekter med den fargen ;)

 

 

 

 

Farger er forøvrig tolkningen vi har av det lyset som er synlig for oss (ca 400nm - 800nm bølgelengde), så hadde vi hatt andre reseptorer som fanger et større spekter, så hadde vi hatt flere farger. Men uansett så er det nok forskjell på folk på "hvor mange" farger man kan se.  

 

Jeg som fargeblind er vel ikke den beste til å svare på dette, men det er jo en klassisk forskjell på damer og menn i en fargehandel, mens menn ofte har et spekter på de "vanlige fargene", så har damer oversikt over 30 nyanser av hver farge...  Men det kan jo kanskje gå på vondt i viljen?

Lenke til kommentar
... det er jo en klassisk forskjell på damer og menn i en fargehandel, mens menn ofte har et spekter på de "vanlige fargene", så har damer oversikt over 30 nyanser av hver farge...

NCS-instituttet testet dette for noen tiår siden. Under optimale forhold så klarer vanlige mennesker (ikke fargeblinde) å skjelne mellom ca 200.000 fargenyanser (totalt, ikke av hver farge). En godt trenet fargekonsulent kan klare å skjelne opptil et par millioner fargenyanser.

 

NCS-systemet (Natural Color System) er oppbygd helt logisk basert på de fire grunnfargene rødt ®, gult (Y), grønt (G) og blått (B) pluss mørkhet (svarthet). Fargen angis med en kode bestående av seks siffer og to bokstaver, f.eks. 0580-Y10R. De to første sifrene angir fargens «svarthet» i prosent; de to neste fargens «kulørthet». Siste del av koden angir fargens beliggenhet mellom to kulørte farger. Y10R betyr at det er en gul farge med 10% rødt. Farger uten innhold av kulørte farger betegnes med N etter de fire første sifrene. NCS-systemet er norsk standard for fargeangivelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...