Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva heter de små posene med noe "hydrokarbon" eller lignende som ligger oppi skoesker (og sikkert mange andre steder også) og hva er det de egentlig gjør?

De har mange ulike navn.

"DryZone" er ett merke husker jeg.

 

De tar upp fukt ur luften och håller skorna torra.

Lenke til kommentar

Neida, poenget er at det kreves mer enn bare god tannkrem for god tannhygiene. Jeg bruker vanligvis Colgate, men hender jeg har perioder med andre merker, uten og kjenne forskjell på tennene. (obvious?)

Tror altså ikke at tannkremen betyr så mye om du pusser tennene 3 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Så et sted at tannlegene var imot bl.a. colgate total.

Det bør de være. Colgate Total (og en del andre tannkremer) inneholder det bakteriehemmende stoffet triklosan. Triklosan brukes også i enkelte såper, oppvaskmidler (Zalo Ultra) og lignende. Det har vært foreslått å forby bruken av triklosan.

 

Begrunnelsen er at når bakteriepopulasjoner stadig blir utsatt for slike antibakterielle stoffer som triklosan, så er det alltid noen som overlever, og etter noen få generasjoner med overlevende bakterier, så utvikler de resistens mot antibakterielle midler. Dette er dårlig nytt, for slike superbakterier vil det bli nærmest umulig å ta knekken på. Det har dessuten blitt påvist at slike nye egenskaper lett smitter fra bakteriepopulasjon til bakteriepopulasjon, så hvis munnhulen er full av superbakterier og man blir smittet av sykdomsbakterier, så risikerer man at selv ikke antibiotika fungerer for å ta knekken på de.

 

Frykten for slike superbakterier er årsaken til at leger i vår del av verden de siste par tiårene har blitt svært restriktive med å skrive ut antibiotikakurer, for det har vist seg at hvis superbakterier ikke blir utsatt for antibakterielle stoffer i et tiår eller mer, så mister de motstandsdyktigheten, for dette er en genetisk krevende egenskap å ha hvis den er unødvendig. Og da er det tåpelig at dette positive arbeidet blir motarbeidet av tannkremprodusenter og såpeprodusenter som tilsetter triklosan i produktene.

 

Se også http://www.forskning.no/artikler/2003/april/1051091354.02

Lenke til kommentar

Ingenting.

 

Det som gjæren gjør i en deig er å utvikle CO2-gass som blåser opp gassbobler i deigen. Bakepulver gjør det samme og kan derfor erstatte gjær. Vodka gjør ingenting, dessuten fordamper alkoholen ut av deigen ved steking. Det eneste du får er en stekt deigklump med vodkasmak.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

I sommer hørte jeg om en konspirasjonsteori om en veldig rik familie i USA(?) som hadde kontroll over de store bankene eller eide bankene eller noe i den duren. Det var hvertfall en kobling mellom denne familien og de store bankene.

 

Er det noen som veit hva jeg snakker om og har hørt om denne historien selv? Eventuelt om det er sant at denne familien har så stor kontroll over bankene?

 

Husker desverre veldig lite av denne historien, heller ikke navnet på denne familien, men hvis jeg ser navnet så kjenner jeg det nok igjen.

Lenke til kommentar

I sommer hørte jeg om en konspirasjonsteori om en veldig rik familie i USA(?) som hadde kontroll over de store bankene eller eide bankene eller noe i den duren. Det var hvertfall en kobling mellom denne familien og de store bankene.

 

Er det noen som veit hva jeg snakker om og har hørt om denne historien selv? Eventuelt om det er sant at denne familien har så stor kontroll over bankene?

 

Husker desverre veldig lite av denne historien, heller ikke navnet på denne familien, men hvis jeg ser navnet så kjenner jeg det nok igjen.

Tror kanskje du tenker på Rothschild-familien?

 

De er riktignok europeisk, men svært rik, og blir ofte beskyldt for å være en del av en slags skyggeregjering med stor makt. Hvis ikke kan det ha vært den amerikanske Rockefeller-familien?

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...