Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

På dataen min står det hvertfall med B på koblet og med P på frakoplet.

På samtlige svar du har fått står det b. Unntatt Herr Brun som sier at begge er tillatt.

Men hvis det er sånn at det er lov å si både kople og koble er det vell mest naturlig å bruke enten B i både koble og frakoblet eller P i kople og frakoplet, og ikke si koble og frakoplet som det er gjort i ubuntu 9.04.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På dataen min står det hvertfall med B på koblet og med P på frakoplet.

På samtlige svar du har fått står det b. Unntatt Herr Brun som sier at begge er tillatt.

Men hvis det er sånn at det er lov å si både kople og koble er det vell mest naturlig å bruke enten B i både koble og frakoblet eller P i kople og frakoplet, og ikke si koble og frakoplet som det er gjort i ubuntu 9.04.

Da er det vel to forskjellige personer som har oversatt teksten.

Lenke til kommentar

Hvor mange ampere-timer har et standard alkanisk AA-batteri?

Et vanlig oppladbart metallhydridbatteri ligger på alt fra 1500 til 3000mah, alkaliske batterier sies å ha noe lavere kapasitet, men de holder derimot ladingen mye lenger. Så jeg kan tenke meg at de ligger på rundt 1500mah, eller, 1.5ampere-timer.

Lenke til kommentar

Etter min ordbok heter det koble på bokmål, og kople på nynorsk.

Hvilken ordbok? Er den oppdatert?

ordbok.no, ordboka til universitetet i oslo, sier faktisk at "kople" er hovedformen på bokmål, slik jeg forstår. De er i alle fall likestilt.

Ordnett.no - norsk ordbok.

Men ser også at de oppgir at koplet er godkjent i bokmålsordboka, selv om det ikke er det i den store norske ordbok. Merkelig nok.

Lenke til kommentar

Hvor mange ampere-timer har et standard alkanisk AA-batteri?

Et vanlig oppladbart metallhydridbatteri ligger på alt fra 1500 til 3000mah, alkaliske batterier sies å ha noe lavere kapasitet, men de holder derimot ladingen mye lenger. Så jeg kan tenke meg at de ligger på rundt 1500mah, eller, 1.5ampere-timer.

Jøss. NI-MH-batterier er riktignok bare 1,2 volt, men jeg trodde ikke det var så stor forskjell :ohmy:

Lenke til kommentar

Wikipedia utdyper litt

The capacity of an alkaline battery is strongly dependent on the load. An AA-sized alkaline battery might have an effective capacity of 3000 mAh at low power, but at a load of 1000 mA, which is common for digital cameras, the capacity could be as little as 700 mAh.[3] The voltage of the battery declines steadily during use, so the total usable capacity depends on the cut-off voltage of the application. Unlike Leclanche cells the alkaline cell delivers about as much capacity on intermittent or continuous light loads. On a heavy load, capacity is reduced on continuous discharge compared with intermittent discharge, but the reduction is less than for Leclanche cells.

Lenke til kommentar

Har livet oppstått flere ganger, eller stammer alle levende organismer fra én eneste celle?

Det har mest sannsynlig oppstått flere ganger. Hvis det først har eksistert ideelle forhold for liv, så er det vanskelig å tenke seg at liv kun har oppstått en eneste gang i helle verden gjennom millioner av år. En så ekstremt heldig lottogevinst tror jeg neppe livet var.

 

Merk at vi ikke vet nøyaktig hvordan liv oppsto, vi har bare uverifiserte teorier. Men det er uansett ikke vanskelig å forstå at livet må ha oppstått flere forskjellige steder på forskjellige tidspunkter. Kanskje har det til og med oppstått på flere forskjellige måter.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Har livet oppstått flere ganger, eller stammer alle levende organismer fra én eneste celle?

Sannsynligvis begge. Liv har nok oppstått flere ganger, uten å ha klart seg i det lange løp. Alle levende organismer stammer fra den ene gangen liv oppstod (encelleteorien) og klarte seg. Merk at svaret spørs litt på hvordan man definerer liv.

Lenke til kommentar

Det er porselen, som en do. En do er jo ganske solid så isolatorene tåler nok en hel del vær og vind der de henger. Isolatorene kan også lages av glass.

 

Isolatorene festes i begge ender med metalliske fester. Det er nok de som har rustet.

 

Isolatorene kan bygges som en hel blokk eller settes sammen av mange isolatorskiver med mellomstykker av metall.

Lenke til kommentar

Nei. Hensikten med antistatisk armbånd er det skal lede bort de statisk elektriske ladningene. Altså være elektrisk ledende.

 

Prøv å blås opp en ballong eller gummihanske og gni den mot håret. Du vil fort legge merke til kraftig statisk elektrisitet. Dette tar lett knekken på finelektronikk. Gummihansker er altså sterkt frarådet. Det er mye tryggere å bruke bare fingrene. Hvis du ikke har antistatisk armbånd tilgjengelig så kan det lønne seg å ta av alle ullplagg og fleace (bruk bomull), gå til en plass uten tepper, ta godt på kabinett og antistatiske poser med fingrene før man berører elektronikken. Berøring bør helst kun skje på hjørner og kanter, men ikke på finelektroniske komponenter som minnebrikker, cpu-pinner etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...