Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg vet bare om ett ikke-radioaktivt stoff som er en kraftigere energikilde enn Uran og det er Isotopen Helium 3. Men jeg tviler på at man finner særlig mye av det i Norske fjell. Det er så uhyre lite av det på jorda at det til og med har vært foreslått å dra til månen for å utvinne det der.

 

Jeg så en dokumentar om Helium 3 på Discovery eller National Geographic.

 

For de som har sett James Cameron-filmen AVATAR, faller nok en del biter på plass, for å si det sånn. De dro til Pandora for å utvinne Unobtainium, noe som for meg virket temmelig dumt...Men dokumentaren fra Discovery gjør faktisk at gruvedriften i den filmen virker sannsynlig. Om James Cameron drømte opp dette, eller om han har sett den samme dokumentaren om Helium 3, vites ikke.

 

Ja de snakket faktisk om å utvinne stoffet på vår egen måne. Men stoffet er fortsatt så sjeldent at de må prosessere enorme mengder månestøv for å få bittelitt Helium 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

609438.jpeg

Hva er den blåe flekken nederst i bildet? (tegnet på en gul halvsirkel for å markere) Ble oppmerksom på den da jeg så filmen. Hadde fullscreen på, men kan det ha vært fra VLC?

 

EDIT: Når jeg først spør om en del fra gamle filmer, hva er de svarte flekkene som dukker opp i ca. 1 bilde hver gang?

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Jeg leste faktisk artikkelen på Wikipedia om Unobtainium. Det er en "running joke" i filmer. Unobtainable betyr et stoff som er vanskelig eller umulig å få tak i.

 

Det kan godt hende de hadde et navn på stoffet, men navnet Unubtainium er altså ikke et navn, men en beskrivelse, som mange filmkjennere vil kjenne igjen.

 

Omtrent som i Brødrene Dal, der de måtte hanskes med Umulium.

Lenke til kommentar
Jeg vet bare om ett ikke-radioaktivt stoff som er en kraftigere energikilde enn Uran og det er Isotopen Helium 3. Men jeg tviler på at man finner særlig mye av det i Norske fjell. Det er så uhyre lite av det på jorda at det til og med har vært foreslått å dra til månen for å utvinne det der.

 

Jeg så en dokumentar om Helium 3 på Discovery eller National Geographic.

 

For de som har sett James Cameron-filmen AVATAR, faller nok en del biter på plass, for å si det sånn. De dro til Pandora for å utvinne Unobtainium, noe som for meg virket temmelig dumt...Men dokumentaren fra Discovery gjør faktisk at gruvedriften i den filmen virker sannsynlig. Om James Cameron drømte opp dette, eller om han har sett den samme dokumentaren om Helium 3, vites ikke.

 

Ja de snakket faktisk om å utvinne stoffet på vår egen måne. Men stoffet er fortsatt så sjeldent at de må prosessere enorme mengder månestøv for å få bittelitt Helium 3.

 

Det er temmelig dumt, det er ikke sannsynlig for fem flate øre, det koster enormt med energi å dra så langt med så store skip, de ville neppe i så stor grad fraktet utstyr og folk fra jorda, da kostnaden per kilo last antakelig er enorm.I tillegg er det sjelden ekstremt dyre stoffer kan selges i stort volum.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er temmelig dumt, det er ikke sannsynlig for fem flate øre, det koster enormt med energi å dra så langt med så store skip, de ville neppe i så stor grad fraktet utstyr og folk fra jorda, da kostnaden per kilo last antakelig er enorm.I tillegg er det sjelden ekstremt dyre stoffer kan selges i stort volum.

 

AtW

Regner med at det ikke var snakk om noe stort internasjonalt felleskap i Avatar. Andre land vil nok uten problemer kjøpe større mengder ettersom at de kanskje for kvantumsrabatt (elns.) Landet som utvinner dette vil også ha nytte av det til egne formål som vil øke landets velstand.

Lenke til kommentar

Eg hadde ein frykteleg interessant spørsmål eg lurte på. Men eg klarte sjølvsagt å gløyme det! Det var verkeleg eit så interessant spørsmål... det plagar meg frykteleg mykje at eg gløymte det... tips til korleis eg kan huske det igjen? Plagar meg så mykje akkurat... :/ Korleis kunne eg gløyme det!? Var det kanskje ikkje så interessant likevel?

Lenke til kommentar

Haffor reser hunnen ragg nor man glor den i öjnene?

Dette har med dominans. Den som viker er "svakest".

Dersom du stirrer en hund direkte inn i øynene er det "hundespråk" for "jeg er sterkere enn deg og vil gi deg juling". Den påstirrede hunden, alt etter naturlig gemytt og kjennskap til den som stirrer, vil oppfatte dette som en fornærmelse/utfordring og prøver først, ved å reise bust, å si ifra at dette liker den ikke. Hvis du fortsetter å stirre inn i øynene på en (ukjent) hund som er naturlig av den aggressive rasen, vil den etterhvert gå til angrep på deg.

Lenke til kommentar

Er den teknologien brukt i den nyeste episoden av House ekte? den med at de kan se tanker på PCen.

 

(house s6 e15)

Nei. Man kan etter lengre kartlegging avgjøre om det f.eks. er fantasi eller ekte, men ikke spesifikt hva du tenker.

 

 

Det er temmelig dumt, det er ikke sannsynlig for fem flate øre, det koster enormt med energi å dra så langt med så store skip, de ville neppe i så stor grad fraktet utstyr og folk fra jorda, da kostnaden per kilo last antakelig er enorm.I tillegg er det sjelden ekstremt dyre stoffer kan selges i stort volum.

 

AtW

Er man tom så er man tom. Skal ikke se bort fra drastisk redusert bruk av drivstoff og kostnader rundt det å få materiale og folk i omløp rundt Jorda heller. Husk at vi enda er ganske primitive der og bygger på gammel teknologi.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Er den teknologien brukt i den nyeste episoden av House ekte? den med at de kan se tanker på PCen.

 

(house s6 e15)

Nei. Man kan etter lengre kartlegging avgjøre om det f.eks. er fantasi eller ekte, men ikke spesifikt hva du tenker.

 

 

Det er temmelig dumt, det er ikke sannsynlig for fem flate øre, det koster enormt med energi å dra så langt med så store skip, de ville neppe i så stor grad fraktet utstyr og folk fra jorda, da kostnaden per kilo last antakelig er enorm.I tillegg er det sjelden ekstremt dyre stoffer kan selges i stort volum.

 

AtW

Er man tom så er man tom. Skal ikke se bort fra drastisk redusert bruk av drivstoff og kostnader rundt det å få materiale og folk i omløp rundt Jorda heller. Husk at vi enda er ganske primitive der og bygger på gammel teknologi.

 

Jeg snakker om rene energibetraktninger, hvor mye det koster å akse opp så mye masse, selve med 100% effektivitet og drivstoffkostnader som er en fraksjon av dagens vil det være snakk om enorme kostnader per kilo. Om man har så mye energi tilgjengelig virker det like fornuftig å lage stoffet selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...