Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange mennesker har levd på jorden siden tidenes morgen?

Number who have ever been born

106,456,367,669

 

World population in mid-2002

6,215,000,000

 

Percent of those ever born who are living in 2002

5.8

 

Jeg er spent på starttidspunktet...

50,000 B.C.

http://www.prb.org/Articles/2002/HowManyPeopleHaveEverLivedonEarth.aspx

 

Det är en kvalifiserad ggissnign ifrån deras håll, naturligtvis. DEt exakta antalet är och förblr okänt.

Lenke til kommentar

En legekamerat av meg sa at dersom man dør i en drøm, så vil hjernen tolke det som om man dør i virkeligheten, og bare stoppe helt. Altså en form for placebo/nocebo-effekt. Han sa at det var derfor man aldri drømmer at man faktisk dør, men alltid våkner opp rett før man treffer bakken, eller at man lever videre som et spøkelse etc..

 

Er det noen som kan backe opp hans uttalelse?

Det er noe jeg aldri har tenkt over, men jeg tror jeg har dødd i en drøm før. (ble spist av en pokémon av alle ting. :new_woot: ) Men jeg var fortsatt til stede, men så bare det som skjedde uten å gjøre noe selv.

Lenke til kommentar

Har sett en del på House (tv-serien) i det siste. I omtrent hver episode får folk hjertestopp og de må starte det opp igjen med den vanlige to-håndtak-clear!-zapp!!!-metoden. Ofte lykkes dette, og jeg vet dette er en tv-serie, men hva er statistikken på hvor ofte dette fungerer?

Lenke til kommentar

Har sett en del på House (tv-serien) i det siste. I omtrent hver episode får folk hjertestopp og de må starte det opp igjen med den vanlige to-håndtak-clear!-zapp!!!-metoden. Ofte lykkes dette, og jeg vet dette er en tv-serie, men hva er statistikken på hvor ofte dette fungerer?

 

Dette lurer jeg også på. Jeg lurer også på hvordan elektrisitet kan få hjerte til å starte igjen, altså hva som skjer når strøm føres inn i kroppen.

Lenke til kommentar

Har sett en del på House (tv-serien) i det siste. I omtrent hver episode får folk hjertestopp og de må starte det opp igjen med den vanlige to-håndtak-clear!-zapp!!!-metoden. Ofte lykkes dette, og jeg vet dette er en tv-serie, men hva er statistikken på hvor ofte dette fungerer?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cardiopulmonary_resuscitation#Effectiveness

 

Altså, blir personen to-håndtak-clear!-zapp!!! i løpet av 3-5 minutter etter hjertestans, så er det 30 % sjanse for å få start på systemet igjen.

 

I tillegg er det jo verdt å nevne at det er umulig å få i gang et hjerte kun ved å sjokke, dersom personen flatliner (asystole), sånn som man ser så ofte på film. De eneste sjokkbare rytmene er ventrikkelflimmer og ventrikkeltachykardi.

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Elektrisiteten som kjøres gjennom hjertet/kroppen med hjertestarter starter faktisk ikke hjertet, den stopper det, slik at hjertet kan starte opp igjen selv. Grunnen til at man ønsker at hjerte skal starte på nytt er fordi hjertetakten er ujevn, og man da ønsker en stabil hjertetakt. Derfor er ordet hjertestarter misvisende, men fortsatt et bedre ord enn skumle "hjertestopper". :p

Lenke til kommentar

Men nå er det jo også et faktum at mesteparten av utstyret de bruker i legeserier på TV er utdatert eller tulleutstyr som ordentlige leger bare rister på hodet over. Men siden vi "vanlige" ikke vet noe om hva de har på en operasjonsstue eller sykehus generellt, går det for god fisk.

Lenke til kommentar

har hørt om et stoff som det finnes mye av i norske fjell, som er en mye kraftigere energikilder enn uran og i tillegg ikke gir radioaktivitet. men ingen vil utvinne dette fordi det er for eksplosivt.

 

noen som vet hva jeg snakker om?

(jeg har glemt hva det heter)

Lenke til kommentar

Om man kunne gi alle karbohydrater, proteiner, fett og andre livsviktige stoffer intravenøst eller på en annen måte, kunne man da overlevd uten å fordøye maten? Altså at man bare hadde fjernet hele fordøyelsesystemet?

Ved å tilføre nødvendige næringsstoffer kan du overleve årevis uten vanlig mat. Såg et program om slanking, og det var en småtjukk kar som brukte seg selv som eksperiment som en måte å slanke seg på - å ikke spise NOE. Han fikk en lege til å tilføre nødvendige vitaminer og slikt, ellers så drakk han bare. Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Thorium passer ikke beskrivelsen. Thorium er nemlig ikke "eksplosivt" slik som Uran kan være. Thorium er radioaktivt og datastol skulle fram til noe som ikke er radioaktivt.

 

Jeg vet bare om ett ikke-radioaktivt stoff som er en kraftigere energikilde enn Uran og det er Isotopen Helium 3. Men jeg tviler på at man finner særlig mye av det i Norske fjell. Det er så uhyre lite av det på jorda at det til og med har vært foreslått å dra til månen for å utvinne det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...