Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis man blir dømt for promillekjøring i Norge får man som kjent en bot hvis størrelse avhenger inntekten din. Er det noen som vet hvilke rettningslinjer som blir brukt?. Da tenker jeg på en formel eller noe i den gata. Eller er det slik at to personer med identiske økonomiske vilkår kan få forskjellig bot for samme forbrytelse?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan blir spørsmålet mitt da? Er det noen stoffer som er flytende i verdensrommet, hvor det ikke er noen andre stoffer?

Når trykket går mot null så går den kjemiske likevekten mellom flytende og gass mot gassfasen. Litt mer folkelig sagt så blir alle flytende stoffer til gass når trykket nærmer seg vakuum.

 

Det finnes likevel visse forbehold: stoffer som ikke er i kjemisk likevekt kan godt befinne seg i flytende (eller fast) fase. Dette forklarer blant annet at meteorer og kometer kan eksistere. Hvis du sprekker en vannballong med varmt vann i rommet så vil også flytende vann eksistere i tilnærmet vakuum. Riktignok i ganske kort tid. Meteorer og kometer varer mye lengre før de fordamper.

Lenke til kommentar

Bøtenivået står i forhold til påvirkningsgraden. Foreløpig er det ingen rettspraksis eller gitt sentrale retningslinjer fra påtalemyndigheten om bøtenivået for 0,2 - 0,5 i promille.

 

Ved alkoholkonsentrasjon over 0,5 promille skal boten i utgangspunktet tilsvare en og en halv brutto månedslønn. Den skal kun unntaksvis være lavere enn 10.000 kr.

Det er rimelig å tro at boten for 0,2 - 0,5 i promille blir lavere enn dette.

 

Kilde

 

Litt gammel kilde, men regner ikke med at slik er forandret i det siste.

Lenke til kommentar

En legekamerat av meg sa at dersom man dør i en drøm, så vil hjernen tolke det som om man dør i virkeligheten, og bare stoppe helt. Altså en form for placebo/nocebo-effekt. Han sa at det var derfor man aldri drømmer at man faktisk dør, men alltid våkner opp rett før man treffer bakken, eller at man lever videre som et spøkelse etc..

 

Er det noen som kan backe opp hans uttalelse?

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det (veldig omtrentlig) i strømutgifter å steike en pizza i steikovnen?

 

Dvs, å varme opp ovnen (ca 10 min), og steke i ca 10 min. Noen som kan komme med et veldig grovt forslag?

 

Jeg lurer på om vi snakker 10 øre, 1kr eller 10kr f.eks?

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det (veldig omtrentlig) i strømutgifter å steike en pizza i steikovnen?

 

Dvs, å varme opp ovnen (ca 10 min), og steke i ca 10 min. Noen som kan komme med et veldig grovt forslag?

 

Jeg lurer på om vi snakker 10 øre, 1kr eller 10kr f.eks?

Interessant spørsmål! Når jeg var mindre pleide mamma ofte å si til søsteren min: "ikke dusj i 20 minutter da, det koster oss jo 50 kroner!". Antar at dette forslaget til mamma var litt drøyt, men har noen peiling på omtrentlig hvor mye det koster å varme opp en vanntank på si 100 liter? Hva er prisen for samme mengde kaldt vann?

 

Ellers er jeg litt nysgjerrig på lydopptak. Finnes det tall på når det først ble mulig å ta opp og lagre lyd som gikk an å spilles av seinere? Når jeg hadde arbeidshospitering hos en relativt stor avis i Norge, fikk vi noe info om alt som omhandlet journalistikk, inkludert dette, men tallene som står igjen i hodet mitt når jeg tenker på dette er tidlig 1600-tall. Har vanskeligheter med å tro dette, da dette virket fryktelig tidlig!

Lenke til kommentar

Hvis du gjør en del forenklinger, så er det ganske lett å regne ut. Problemet er jo varmetap, og da blir det veldig vanskelig å regne på.

Men hvis du har 20 grader inne, og 80 grader i varmtvannstanken, så krever det chart?cht=tx&chl=4,2 \frac{\rm kJ}{\rm kg*K}*100\rm L*(80-20)10\,^{\circ}{\rm K} = 25200\rm kJ = 7,2\rm kWh

Altså ikke så mye. Men så var det det j*vla varmetapet :p

 

Med forbehold om at klokka er ett på natta, og at jeg ikke har regna på slikt siden våren 08.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hvor mange mennesker har levd på jorden siden tidenes morgen?

 

Edit: Ser ut som Wikipedia hadde et svar på det også. My bad!

 

Other estimates of the total number of people who have ever lived range approximately from 100 billion (100 milliarder) to 115 billion (115 milliarder). It is difficult to estimate for the following reasons:

 

-The set of specific characteristics which define a human and distinguish early Homo sapiens from earlier or related species continues to be a subject of intense research and debate. It is thus not possible to know when to begin the count, nor which hominids to include. See in this regard also Sorites paradox. Even if the scientific community reached wide consensus regarding which characteristics distinguished human beings, it would be nearly impossible to pinpoint the time of their first appearance to even the nearest millennium because the fossil record is simply too sparse. Only a few thousand fossils of early humans have been found, most no bigger than a tooth or a knucklebone. These bone fragments are used to extrapolate the population distribution of millions of early human beings spread across the continents. However, the limited size of population in early times compared to its recent size makes this source of uncertainty of limited importance.

 

-Robust statistical data only exist for the last two or three centuries. Until the late 18th century, few governments had ever performed an accurate census. In many early attempts, such as Ancient Egypt and in the Persian Empire the focus was on counting merely a subset of the people for purposes of taxation or military service.[93] All claims of population sizes preceding the 18th century are estimates, and thus the margin of error for the total number of humans who have ever lived should be in the billions, or even tens of billions of people.

 

-A critical item for the estimation is life expectancy. Using a figure of twenty years and the population estimates above, one can compute about fifty-eight billion. Using a figure of forty yields half of that. Life expectancy varies greatly when taking into account children who died within the first year of birth, a number very difficult to estimate for earlier times. Haub states that "life expectancy at birth probably averaged only about ten years for most of human history"[92] His estimates for infant mortality suggest that around 40% of those who have ever lived did not survive beyond one year.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...