Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor lukter mennesker av utenlandsk opprinnelse så rart? Er det gener eller kostholdet deres?

Det er på grunn av kostholdet deres. Når man spiser mye sterkt krydret mat får man en karakteristisk kroppslukt.

 

Mangel på hygiene.

Man lukter selvsagt mer om man er uhygienisk. Men man kan være superhygienisk og likevel lukte rart om man har et fremmed kosthold.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har fått med meg har enkelte fugler et "kompass" et sted i hodet, for å navigere. Hvordan reagerer en slik fugl på et kraftig magnetfelt?

 

Kompass og kompass, de føler av jordens magnetfelt i hvert fall, og det har vel vært gjort flere eksperimenter rundt akkuratt det her, fuglene bruker en kombinasjon av magnetfelt og hukommelse for å navigere seg rundt, så om en fugl plutselig skulle fly inn i et kraftig magnetfelt vil den fortsette å fly fremover til den er ute av det.

 

Om den derimot skal fly fra et sted den aldri har vært før (transportert dit i en lastebil kanskje), og det er et kraftig magnetfelt vil den ha vansker for å finne veien, men når den kommer ut av det vil den igjen kunne navigere seg riktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

om en planet mister sin atmosfære så vil vannet fordampe ut i verdensrommet? det svever vel helt utrolige små mengde med vann rundt der oppe da?

 

vet man hvor mye vann som er pr lysår3? lysår3 som cm3, m3, km3. kubiklysår.

 

edit: lysår3 med planteter tels ikke.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
om en planet mister sin atmosfære så vil vannet fordampe ut i verdensrommet? det svever vel helt utrolige små mengde med vann rundt der oppe da?

 

vet man hvor mye vann som er pr lysår3? lysår3 som cm3, m3, km3. kubiklysår.

Atmosfærer som "forsvinner" blir tatt av solvinden og ført utover i solsystemet. Noe av partiklene fanges opp av planeter, mens resten driver utover i rommet. Det er mye høyere tetthet av vann i vårt planetære nabolag enn langt unna solsystemet. Trykket i det "tomme" rom mellom stjerner er antatt å være 1,46 * 10-18 Pa. Det aller meste av dette er hydrogengass, helium i form av plasma (dvs. med færre elektroner enn i nøytral tilstand). Jeg vet ikke hvor mye eller lite av trykket som er vann, men jeg antar det er snakk om en milliondel eller noe sånt. De som gidder kan regne ut antall tonn/lysår3 ut i fra disse opplysningene og antagelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...