Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Fordi jeg kjøpte vifta å satte den på før jeg skulle legge meg, med vifta rettet mot meg, dagen etter var jeg syk, gjorde det flere ganger fordi jeg ikke klarte å sove og tok sjangsen men det var ikke verdt det de 5-6 gangene jeg gjorde det.

Akkurat det samme skjer hvis jeg sover rett ved et vindu med trekk. Det er jo ikke noe å diskutere egentlig, for jeg vet at jeg blir sy av trekken ;)

Hva er det i lufta som gjør deg syk? Er det en kjemisk reaksjon mellom N2 i lufta og halsen din som gjør deg sår? Er det kald luft som får en volum/trykkøkning når den varmes opp i kroppen din og presser snørr ut av nesa di? Og hvorfor skjer ikke dette med polfarere som oppholder seg i flere titalls minusgrader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi jeg kjøpte vifta å satte den på før jeg skulle legge meg, med vifta rettet mot meg, dagen etter var jeg syk, gjorde det flere ganger fordi jeg ikke klarte å sove og tok sjangsen men det var ikke verdt det de 5-6 gangene jeg gjorde det.

Akkurat det samme skjer hvis jeg sover rett ved et vindu med trekk. Det er jo ikke noe å diskutere egentlig, for jeg vet at jeg blir sy av trekken ;)

Hva er det i lufta som gjør deg syk? Er det en kjemisk reaksjon mellom N2 i lufta og halsen din som gjør deg sår? Er det kald luft som får en volum/trykkøkning når den varmes opp i kroppen din og presser snørr ut av nesa di? Og hvorfor skjer ikke dette med polfarere som oppholder seg i flere titalls minusgrader?

 

Vet ikke hvordan du tydet det men det jeg la i det er ikke den kalde luften men trekk(bevegelsen av lufta)som gjør meg syk, selv om jeg blir snufsete når det kaldt er det trekken som gjør meg syk.

Lenke til kommentar

Fordi jeg kjøpte vifta å satte den på før jeg skulle legge meg, med vifta rettet mot meg, dagen etter var jeg syk, gjorde det flere ganger fordi jeg ikke klarte å sove og tok sjangsen men det var ikke verdt det de 5-6 gangene jeg gjorde det.

Akkurat det samme skjer hvis jeg sover rett ved et vindu med trekk. Det er jo ikke noe å diskutere egentlig, for jeg vet at jeg blir sy av trekken ;)

Hva er det i lufta som gjør deg syk? Er det en kjemisk reaksjon mellom N2 i lufta og halsen din som gjør deg sår? Er det kald luft som får en volum/trykkøkning når den varmes opp i kroppen din og presser snørr ut av nesa di? Og hvorfor skjer ikke dette med polfarere som oppholder seg i flere titalls minusgrader?

 

Vet ikke hvordan du tydet det men det jeg la i det er ikke den kalde luften men trekk(bevegelsen av lufta)som gjør meg syk, selv om jeg blir snufsete når det kaldt er det trekken som gjør meg syk.

Som igjen er på grunn av bakterier og virus i lufta... Det er jo mye det samme. Immunforsvaret blir svekket.

Lenke til kommentar

Fordi jeg kjøpte vifta å satte den på før jeg skulle legge meg, med vifta rettet mot meg, dagen etter var jeg syk, gjorde det flere ganger fordi jeg ikke klarte å sove og tok sjangsen men det var ikke verdt det de 5-6 gangene jeg gjorde det.

Akkurat det samme skjer hvis jeg sover rett ved et vindu med trekk. Det er jo ikke noe å diskutere egentlig, for jeg vet at jeg blir syk av trekken ;)

 

 

Edit: Hvorfor jeg var varm akkurat den natta, er vel fordi det var 26 grader, noe som i mine øyne er helt grusom sove temperatur

Han spør om hvorfor du ikke hadde vifta på dagene før og eventuelt etter. At hvorfor var det så fryktelig varm denne dagen når du skulle sove? Var det flere grader lavere temperatur dagene før?

 

Synes det er rart, siden NHI sier at det tar 2-5 dager fra smitte til sykdommen merkes. Altså et par timer er langt mindre enn 2-5 dager.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du/dere er litt trege, det står jo fint forklart at jeg ikke hadde vifta på fordi jeg kjøpte den fordi det var varmt og når jeg våkna var jeg syk og at jeg var varm på natta var fordi det var 26 grader inne etter at sola hadde stått hele dagen og varma opp rommet. Nei det var ikke flere grader forskjell fra dagen før men jeg bestemte meg for å prøve å gjøre noe med varmen så jeg dro for å kjøpe vifta. Leser dere ikke det jeg skriver eller.

 

 

Edit: Tror vi bare gir oss med det, er jo ikke vits å ta opp hele tråden med dette.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Men hva med meg og kona som kjøpte ny bil med AC i forfjor, og begge ble snufsete og forkjøla i dagene etter turen fra oslo til mandal med herlig og deilig kald luft som kjølte innelufta i bilen ned til 19 grader?

 

Bare tilfeldigheter det også? Eg spør fordi eg lurer, og ikke fordi eg vil kverulere. Eg tror det har sin virkning. F.eks hvis eg trener i kaldt vær og blir våt og drøyer med å dusje og gjerne fryser litt.... Svært ofte blir eg snufsen i dagene etter. Nå er jo det selvsagt svært mulig at har med dårlig immunforsvar, men triggeren for meg er i mange tilfeller frysing i forkant.

Lenke til kommentar

Kan være bakterier og virus ettersom at de ikke nødvendigvis trenger å ha vært helt friske før de dro. Stikkordet er bakterier og virus i luften.

Men hvis kald luft i bevegelse da ikke har noe å si så ville eg blitt syk i den forrige bilen også. Ikke bare i den nye? Og ikke bare hvis eg er "uforsiktig" med AC bruken...?

Lenke til kommentar

Hvor lenge varer urinen din visst du drikker alt som kommer ut. Altså, hvor lenge kan du drikke din egen urin før det går tomt. Regner med at en del av væska forsvinner gjennom pust, svette og avføring. Dårlig formulert, men håper dere forstår.

Lenke til kommentar

Hvor lenge varer urinen din visst du drikker alt som kommer ut. Altså, hvor lenge kan du drikke din egen urin før det går tomt. Regner med at en del av væska forsvinner gjennom pust, svette og avføring. Dårlig formulert, men håper dere forstår.

Max. en gang er anbefalt, da blir konsentrasjonen av giftstoffer for stor i forhold til volum.

Lenke til kommentar

Hvor lenge varer urinen din visst du drikker alt som kommer ut. Altså, hvor lenge kan du drikke din egen urin før det går tomt. Regner med at en del av væska forsvinner gjennom pust, svette og avføring. Dårlig formulert, men håper dere forstår.

Max. en gang er anbefalt, da blir konsentrasjonen av giftstoffer for stor i forhold til volum.

Så det er best å drikke sitt eige urin annakvar gong (evt. kvar tredje) om ein skal gjer det lenge?

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Hvordan skaper man en slik "robot-stemme"?

 

Det er to hovedmetoder, enten bruker man en ferdig syntetisk stemme som utgangspunkt, som rett og slett er en simulert stemme i et dataprogram. Man skriver inn en tekst og lar datamaskinen generere uttalen. F.eks leveres alle Mac-er med et sånt taleprogram som standard, det er mest ment som lesehjelp for svaksynte, men det leveres med flere stemmer hvorav noen av de minner litt om denne robotstemmen.

 

En annen metode er å filtrere en menneskestemme. En såkalt vocoder begrenser stemmen til bestemte tonehøyder (dette har vært brukt for å få halvsyntetiske vokalpartier i ulike slagere de siste årene, men teknologien ble oppfunnet midt på 80-tallet). Ved å kjøre en sånn monotonal stemme gjennom ulike forvregningsfiltre kan den gjøres mer umenneskelig/maskinmessig.

 

Tidligere var slike forvregningsmaskiner/klangmaskiner egne enheter, men i våre dager bir de simulert som plugins i mer eller mindre proffe lydstudioprogram i en datamaskin. Når en filterkombinasjon gir det rette lydbildet kan effekten lagres i et bibliotek og hentes ut ved senere behov, f.eks i en konsertsituasjon.

 

Når ordene har blitt passe robotaktige, så kan setninger eller enkeltord legges inn som ferdige lyder på ulike tangenter på et tilkoblet tangentbrett/klaviatur. Dermed kan man "spille" med robotstemmen som om den var et instrument eller en lydeffekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...