Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Å få kald trekk direkte på seg kan gjøre at man blir forkjøla/sjuk. Hvertfall noe jeg har hørt.
De som påstår sånt svada er ofte svært påståelige. Men hvis det var sånn at man blir forkjølet av å bli nedkjølt, så burde polfarere være forkjølet hele tiden. Det blir de imidlertid ikke. De kan gå månedsvis og delvis få frostskader underveis, likevel blir de ikke forkjølet. Dette er selvsagt fordi forkjølelse ikke skyldes nedkjøling slik man trodde i gamle dager da ordet forkjølelse ble tatt i bruk.

 

Og uansett, hvis det bare svekker imunforsvaret, så er bussen full av bakterier. ;)
Nettopp. Immunforsvaret blir svekket hvis kroppen blir nedkjølt. Så hvis man samtidig blir utsatt for forkjølelsesvirus (som det ofte er mye av i lufta der mange mennesker er samlet), så blir man lettere forkjølet enn om immunforsvaret ikke er svekket av at kroppen er nedkjølt.

 

Summa summarum: Man blir lettere forkjølet hvis man fryser, men hvis man fryser et sted der det ikke finnes smitte (f.eks på polferd), så blir man heller ikke forkjølet uansett hvor mye man fryser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å få kald trekk direkte på seg kan gjøre at man blir forkjøla/sjuk. Hvertfall noe jeg har hørt.
De som påstår sånt svada er ofte svært påståelige. Men hvis det var sånn at man blir forkjølet av å bli nedkjølt, så burde polfarere være forkjølet hele tiden. Det blir de imidlertid ikke. De kan gå månedsvis og delvis få frostskader underveis, likevel blir de ikke forkjølet. Dette er selvsagt fordi forkjølelse ikke skyldes nedkjøling slik man trodde i gamle dager da ordet forkjølelse ble tatt i bruk.

Det er ikke jeg som påstår det, og har hverken noen kilder for eller imot den påstanden. Det er bare noe jeg har hørt, og kan godt ha noe sammenheng eller relevanse for saken.

 

Å sammenligne det med polferd blir helt feil. På nordpolen er det jo kaldt over alt hele tiden. Men om det er en varm dag her, kanskje over 20 grader et sted og du setter deg inn i en buss som skal holde 19 grader, så vil lufta som kommer ut av lufteanlegget være mye kaldere enn 19 grader for å klare å kjøle ned bussen. Denne kalde trekken kan jo ikke sammenlignes med en polferd. Spesielt hvis det ellers er varmt ute og du kanskje sitter der i shorts og t-skjorte. Hvis man da får denne kalde trekken direkte på seg, så vil det jo være store forskjeller fra litt vind på nordpolen. Du skjønner sikkert hva jeg mener ;)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Det er jo klassikeren at man drar til syden, og ligger på rom med AC og blir dassforkjølet...

 

Eller man kjøper ny bil med AC og kjøler ned lufta inni bilen. Opplevd det selv, om det kun var tilfeldigheter eller om det var den kalde trekken skal ikke eg konkludere med ;)

Lenke til kommentar

Å sammenligne det med polferd blir helt feil. På nordpolen er det jo kaldt over alt hele tiden. Men om det er en varm dag her, kanskje over 20 grader et sted og du setter deg inn i en buss som skal holde 19 grader, så vil lufta som kommer ut av lufteanlegget være mye kaldere enn 19 grader for å klare å kjøle ned bussen. Denne kalde trekken kan jo ikke sammenlignes med en polferd. Spesielt hvis det ellers er varmt ute og du kanskje sitter der i shorts og t-skjorte. Hvis man da får denne kalde trekken direkte på seg, så vil det jo være store forskjeller fra litt vind på nordpolen. Du skjønner sikkert hva jeg mener ;)

Det har fint lite å si. Virus oppstår ikke spontant når det er kaldt. De oppstår heller ikke spontant når det er noen graders temperaturforskjell mellom to steder. Ikke ellers heller, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Å få kald trekk direkte på seg kan gjøre at man blir forkjøla/sjuk. Hvertfall noe jeg har hørt.
De som påstår sånt svada er ofte svært påståelige. Men hvis det var sånn at man blir forkjølet av å bli nedkjølt, så burde polfarere være forkjølet hele tiden. Det blir de imidlertid ikke. De kan gå månedsvis og delvis få frostskader underveis, likevel blir de ikke forkjølet. Dette er selvsagt fordi forkjølelse ikke skyldes nedkjøling slik man trodde i gamle dager da ordet forkjølelse ble tatt i bruk.

 

 

Det var rart, for sist sommer var det rundt 26 grader på rommet mitt, så jeg satt en vifte som blåste rett mot meg og morgenen etter var jeg forkjølt

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Angående dåning: Det er vel relativt kjent at det er en sammenheng mellom overdreven korsettbruk og dåning blant kvinner i viktoriatiden. Korsettet klemte så hardt at det ble umulig å puste skikkelig, med det resultatet at kvinner ble svært kortpustet og besvimte for den minste småting.

Lenke til kommentar

Det var rart, for sist sommer var det rundt 26 grader på rommet mitt, så jeg satt en vifte som blåste rett mot meg og morgenen etter var jeg forkjølt

 

Hvorfor satte du på viften akkuratt den ene dagen du gjorde det?

Kanskje du hadde litt feber fordi du allerede var syk?

Lenke til kommentar
Å få kald trekk direkte på seg kan gjøre at man blir forkjøla/sjuk. Hvertfall noe jeg har hørt.
De som påstår sånt svada er ofte svært påståelige. Men hvis det var sånn at man blir forkjølet av å bli nedkjølt, så burde polfarere være forkjølet hele tiden. Det blir de imidlertid ikke. De kan gå månedsvis og delvis få frostskader underveis, likevel blir de ikke forkjølet. Dette er selvsagt fordi forkjølelse ikke skyldes nedkjøling slik man trodde i gamle dager da ordet forkjølelse ble tatt i bruk.

 

 

Det var rart, for sist sommer var det rundt 26 grader på rommet mitt, så jeg satt en vifte som blåste rett mot meg og morgenen etter var jeg forkjølt

man blir ikke forkjølet av vind, men det er medvirkende.

når det blåser kaldt så tørker slimhinnene i hals og nese, dette gjør deg mer mottagelig for sykdom.

mener å huske at jeg har fått denne forklaringen ett par ganger.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hei, for noe helger siden skjedde det noe veldig snodig. Jeg å kvinnfolket hadde fest, å satt en uåpnet halvliter med Schweppes Russian ut på verandaen. den ble glemt helt av, å dagen etterpå når vi tok den inn hadde den ikke fryst, til tross for at det var under nullpunktet ute. Men, når vi åpnet flasken, kom det en kraftig kullsyre-lyd å vi kunne se at alt innholdet i flasken frøs til is. Syns det var et litt merkelig fenomen, at brusen ikke frøs til is før vi åpnet flaska. Hva kommer dette av? Har forsåvidt aldri opplevd dette før.

Lenke til kommentar

Det var rart, for sist sommer var det rundt 26 grader på rommet mitt, så jeg satt en vifte som blåste rett mot meg og morgenen etter var jeg forkjølt

 

Hvorfor satte du på viften akkuratt den ene dagen du gjorde det?

Kanskje du hadde litt feber fordi du allerede var syk?

 

 

Som jeg sa var det 26 grader inne på natta og jeg satt vifta på for at det skulle bli kjøligere og morgenen etter var jeg snufsette(delvis dette bihuler) og forkjølt. og som jeg sa så har det skjedd flere ganger 5-6 ganger fordi det har vært så varmt at jeg ikke har fått sove.

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Som jeg sa var det 26 grader inne på natta og jeg satt vifta på for at det skulle bli kjøligere og morgenen etter var jeg snufsette(delvis dette bihuler) og forkjølt. og som jeg sa så har det skjedd flere ganger 5-6 ganger fordi det har vært så varmt at jeg ikke har fått sove.

 

Mvh Mr.A

Som andre har sagt betyr ikke det at du blir syk av å være kald. For at du skal bli syk må det være et virus til stede i kroppen din, det hjelper ikke å bare være kald. Den kalde lufta gjør at man svekker kroppens immunforsvar, det er viruset som gjør deg syk. Den kalde lufta "hjelper" viruset å spre seg i kroppen, men det er fortsatt viruset som gjør deg syk og ikke nedkjølingen.

Lenke til kommentar

Det var rart, for sist sommer var det rundt 26 grader på rommet mitt, så jeg satt en vifte som blåste rett mot meg og morgenen etter var jeg forkjølt

 

Hvorfor satte du på viften akkuratt den ene dagen du gjorde det?

Kanskje du hadde litt feber fordi du allerede var syk?

 

 

Som jeg sa var det 26 grader inne på natta og jeg satt vifta på for at det skulle bli kjøligere og morgenen etter var jeg snufsette(delvis dette bihuler) og forkjølt. og som jeg sa så har det skjedd flere ganger 5-6 ganger fordi det har vært så varmt at jeg ikke har fått sove.

 

Mvh Mr.A

Poenget mitt er, hvorfor satte du ikke på viften kvelden før, hvorfor var du for varm akkuratt den natten du satte på vifta ;)

Lenke til kommentar

Hei, for noe helger siden skjedde det noe veldig snodig. Jeg å kvinnfolket hadde fest, å satt en uåpnet halvliter med Schweppes Russian ut på verandaen. den ble glemt helt av, å dagen etterpå når vi tok den inn hadde den ikke fryst, til tross for at det var under nullpunktet ute. Men, når vi åpnet flasken, kom det en kraftig kullsyre-lyd å vi kunne se at alt innholdet i flasken frøs til is. Syns det var et litt merkelig fenomen, at brusen ikke frøs til is før vi åpnet flaska. Hva kommer dette av? Har forsåvidt aldri opplevd dette før.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Underkj%C3%B8lte_vanndr%C3%A5per

Lenke til kommentar

Det var rart, for sist sommer var det rundt 26 grader på rommet mitt, så jeg satt en vifte som blåste rett mot meg og morgenen etter var jeg forkjølt

 

Hvorfor satte du på viften akkuratt den ene dagen du gjorde det?

Kanskje du hadde litt feber fordi du allerede var syk?

 

 

Som jeg sa var det 26 grader inne på natta og jeg satt vifta på for at det skulle bli kjøligere og morgenen etter var jeg snufsette(delvis dette bihuler) og forkjølt. og som jeg sa så har det skjedd flere ganger 5-6 ganger fordi det har vært så varmt at jeg ikke har fått sove.

 

Mvh Mr.A

Poenget mitt er, hvorfor satte du ikke på viften kvelden før, hvorfor var du for varm akkuratt den natten du satte på vifta ;)

 

Fordi jeg kjøpte vifta å satte den på før jeg skulle legge meg, med vifta rettet mot meg, dagen etter var jeg syk, gjorde det flere ganger fordi jeg ikke klarte å sove og tok sjangsen men det var ikke verdt det de 5-6 gangene jeg gjorde det.

Akkurat det samme skjer hvis jeg sover rett ved et vindu med trekk. Det er jo ikke noe å diskutere egentlig, for jeg vet at jeg blir syk av trekken ;)

 

 

Edit: Hvorfor jeg var varm akkurat den natta, er vel fordi det var 26 grader, noe som i mine øyne er helt grusom sove temperatur

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Fordi jeg kjøpte vifta å satte den på før jeg skulle legge meg, med vifta rettet mot meg, dagen etter var jeg syk, gjorde det flere ganger fordi jeg ikke klarte å sove og tok sjangsen men det var ikke verdt det de 5-6 gangene jeg gjorde det.

Akkurat det samme skjer hvis jeg sover rett ved et vindu med trekk. Det er jo ikke noe å diskutere egentlig, for jeg vet at jeg blir sy av trekken ;)

 

Det er bra du skjønner hva jeg sier, og ikke bare ignorerer det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...