Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, da omformulerer vi spørsmålet.

Hvordan får man en kule til å fortsette lengst mulig (målt i meter) ned i et vann, før den begynner å synke?

Vil tro at vann på Himalaya og 45 grader lav-kalibret våpen vil gi rimelig gode resultatet, men jeg aner ikke.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Noen ble drept av en kule som ble skutt nesten rett opp, og traff helt uheldig ca 1km unna. Noe mer enn det er nok umulig å forvente seg.

Nå er jeg bare litt nyskjerrig, hvilken kule/kaliber kan skytes nesten rett opp og drepe noe som er 1 km unna? Jeg regner med det var et menneske som ble drept. Har du noe mer data om dette, eventuelt linker eller referanser.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har sett Mythbuster-episoden der de testet ut om en kule i terminalfart kunne skade/drepe noen, men bommet de ikke litt på beregningene sine? Mener å huske at de hadde altfor lav høyde på ballongen (?) de brukte på slutten til å slippe kuler fra.

Lenke til kommentar

Sålenge kula rekker å nå terminalhastigheten sin, vil ikke økt dropphøyde gjøre at kula faller raskere.

Det lille jeg husker av filmen er at kula ikke er farlig om den faller rett ned, for da faller den ustabilt og får lav fart.

Hvis den skytes opp i vinkel, vil den reise i en bue, og da er den farlig på vei ned.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett den episoden, men det høres rart ut siden Mythbusters bruker å være flinke til å lage testrør der de finner terminalhastigheten og deretter lager en mekanisme som skyter kula ut med terminalhastighet, mot "Buster", en figur av ballistisk gele eller kjøtt.

Når de testet skytevåpen mot vann så fant de ut at en halvmeter var nok for å stoppe kula.

Dersom man skyter rett opp eller på skrå bratt oppover kan man regne med kula daler ned med terminalhastighet og er langt mindre farlig enn direkte skudd. Men totalt ufarlig er det nok ikke.

Når det gjelder haggel vs rifleskudd så er det to fullstendig forskjellige ting. Hagleskudd har mye mindre og runde kuler. Det er noe annet enn en aerodynamisk formet roterende kule. Haggelkuler bremses nok opp rimelig fort og spres slik at sannsynligheten for å treffes daler ganske raskt.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at de faktisk skjøt rett opp i været, og ikke slapp kulen fra en ballong?

Dessuten tror jeg det Mannen med Ljåen sier virker riktig. Kulen traff jo gjerne bakken liggende, og har tapt mye hastighet i luften. Skyter man den derimot i en parabelbane skjer jo ikke dette.

Lenke til kommentar

Tror de testet den senere med den metoden Simen1 beskriver det, de fant ut terminal-hastigheten på prosjektilet for å så skyte den ut i den hastigheten mot en gris. Kulen penetrerte ikke, men tror nok du ville merke det.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi bare se forskjellige veier med øynene mot nesen? og ikke til venstre med venstreøyet, samtidig som vi ser til høyre med høyreøyet?

Vi ser jo mot samme punkt med begge øynene? Retningen på øyenene er jo bare en bieffekt av dette. I det ene eksemplet ditt ser begge øyne mot det samme, i det andre ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at de faktisk skjøt rett opp i været, og ikke slapp kulen fra en ballong?

Som sagt; lenge siden jeg har sett episoden. Var det ikke noe á la dette de gjorde:

1. De testet ut hvilken hastighet de måtte opp i for å påføre offeret livstruende skader.

2. De tok en tur ut i ørken og skjøt kuler rett opp i luften for så å spore de opp da de landet.

3. Pga at de hadde problem med å spore opp kulene bestemte de seg for å slippe de fra en ballong.

Lenke til kommentar

Som sagt; lenge siden jeg har sett episoden. Var det ikke noe á la dette de gjorde:

3. Pga at de hadde problem med å spore opp kulene bestemte de seg for å slippe de fra en ballong.

Neida, de fant alle kulene etter skytingen, og de lå flatt nede i jordsmonnet akkurat så dypt som terminalfarten skulle tilsi.

Ballongen ble kun benyttet for å sjekke vindretningen, for å vite i hvilken retning de skulle lete etter kulene (det var kun litt avdrift på grunn av en relativt svak vind).

Lenke til kommentar

Når Mythbusters lager en vindtunnel av et tynt glassrør for å teste en pistolkules terminalhastighet, gjør de ikke da en bommert?

Jeg mener, glassrøret er temmelig tynt.

Luften som skal passere kula må passere forbi den, men inni det trange røret er det ikke så mange steder lufta kan gå. Det dannes et høyttrykk under kula.

Se for dere at kula har en pakning rundt seg, så den passet perfekt i røret. Da har man ikke lengre en vindtunnel, men et stempel i en sylinder.

Jeg husker ikke detaljert hvordan eksperimentet deres var satt opp. Men kan det hende at de målte feil fordi røret var for trangt?

Lenke til kommentar

Når Mythbusters lager en vindtunnel av et tynt glassrør for å teste en pistolkules terminalhastighet, gjør de ikke da en bommert?

Jeg mener, glassrøret er temmelig tynt.

Luften som skal passere kula må passere forbi den, men inni det trange røret er det ikke så mange steder lufta kan gå. Det dannes et høyttrykk under kula.

Se for dere at kula har en pakning rundt seg, så den passet perfekt i røret. Da har man ikke lengre en vindtunnel, men et stempel i en sylinder.

Jeg husker ikke detaljert hvordan eksperimentet deres var satt opp. Men kan det hende at de målte feil fordi røret var for trangt?

Hva er det som hindrer luften i å gå ut i bunnen av røret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...