A-Jay Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 <- Hva betyr egentlig den bindersen? At det er vedlegg inni tråden. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Terje Gordon Jensen i Kristiansand har gått barbeint i 20 år: http://www.p4.no/story.aspx?id=338107 Stemmer, det var han der jeg tenkte på. Var faktisk på P4 jeg hørte det også, når jeg tenker meg om. Huska innholdet nesten riktig hvertfall. Endret 6. mars 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 En ting jeg har lurt på en stund er hvorfor murvegger osv. er lagd slik og ikke slik? Hadde ikke alternativ 2 vært mye enklere? Eller er det sånn fordi det er mer stødig eller ser bedre ut? Kan ikke komme på noen bedre løsning... Hadde du ikke lego da du var liten? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Er det lov å bygge hus eller bedrift midt oppå svenskegrensa? Hvordan skatter man da? Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Er det lov å bygge hus eller bedrift midt oppå svenskegrensa? Hvordan skatter man da? Da må du vel ha byggetillatelse fra begge områdene, og man vil sikkert få skatt fra begge landene etter hvor stort huset/eiendommen er på hver side. Men jeg tviler på at det er lov. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Si at man har en diamant med en vanndråpe inni, hva ville skjedd om temperaturen rundt diamanten hadde sunket til rundt -15 grader celsius, og vanndråpen fryser? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) För högt tryck förstör diamanten. Räkna ut trycket ifrån en vattenmolekyl och duplicera tills du har en lagomstor droppe. jämför sedan trycket enheten bildar med en Diamants hårdhet Endret 6. mars 2010 av fjärilsfränd Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Si at man har en diamant med en vanndråpe inni, hva ville skjedd om temperaturen rundt diamanten hadde sunket til rundt -15 grader celsius, og vanndråpen fryser? You're welcome! Endret 6. mars 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Er det lov å bygge hus eller bedrift midt oppå svenskegrensa? Hvordan skatter man da? Langs grensen er det en cirka 10 meter bred sone hvor man ikke kan bygge noe som helst. Trær i denne sonen blir også hogget ned. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Langs grensen er det en cirka 10 meter bred sone hvor man ikke kan bygge noe som helst. Trær i denne sonen blir også hogget ned. Eftersom att zonen är internationell kan man inte bli dömd för något om man bygger ett hus där, ej heller skattad Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Kan man lovlig krysse denne grøften, som de gjør til fots i Max Manus-filmen? Eller må kryssinger skje på tollstasjon for å gjøre tollernes jobb enklere, selv når man ikke har noe å fortolle? Er det grensevakter der, eller er det ikke? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Det er ikke lov å krysse nei. Man får et par tusen i bot hvis man gjør det. 1 Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Hvis de fanger en, ja. Men om du står mitt i gränsen då? Vilket land kan då arrestera dig? Endret 6. mars 2010 av fjärilsfränd Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Si at man har en diamant med en vanndråpe inni, hva ville skjedd om temperaturen rundt diamanten hadde sunket til rundt -15 grader celsius, og vanndråpen fryser? You're welcome! For å svare på spørsmålet må man først vite hva som skal til for at en diamant skal dannes, noe som er høyt trykk og høy temperatur. Mao det vil ikke skje. Men la oss si det går ann å få en dråpe inni diamanten. Trykket inni diamanten er konstant, ved likevekt i romtemperatur 1 atm = ca 1GPa. Når temperaturen synker får du is i diamanten. I følge fasediagramet is VI. La oss anta at temperaturen synker til 200K og at trykket øker på grunn av endring i massetettheten til is fra vann og det konstante volumet i krystallen. Da kan man muligens få is VIIII. Romgruppen til is vil da endre seg fra primitiv tetragonal til bodycentered tetragonal. Da antar man at diamant er så "sterk" at det ikke skjer noe med strukturen. Tror det er et nogenlunde bra svar. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Langs grensen er det en cirka 10 meter bred sone hvor man ikke kan bygge noe som helst. Trær i denne sonen blir også hogget ned. Eftersom att zonen är internationell kan man inte bli dömd för något om man bygger ett hus där, ej heller skattad Sonen er ikke internasjonal. Det er Norge og Sverige som bestemmer over grensen og hvem og hva som kan krysse over. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Si at man har en diamant med en vanndråpe inni, hva ville skjedd om temperaturen rundt diamanten hadde sunket til rundt -15 grader celsius, og vanndråpen fryser? You're welcome! For å svare på spørsmålet må man først vite hva som skal til for at en diamant skal dannes, noe som er høyt trykk og høy temperatur. Mao det vil ikke skje. Men la oss si det går ann å få en dråpe inni diamanten. Trykket inni diamanten er konstant, ved likevekt i romtemperatur 1 atm = ca 1GPa. Når temperaturen synker får du is i diamanten. I følge fasediagramet is VI. La oss anta at temperaturen synker til 200K og at trykket øker på grunn av endring i massetettheten til is fra vann og det konstante volumet i krystallen. Da kan man muligens få is VIIII. Romgruppen til is vil da endre seg fra primitiv tetragonal til bodycentered tetragonal. Da antar man at diamant er så "sterk" at det ikke skjer noe med strukturen. Tror det er et nogenlunde bra svar. Du er inne på det, men 1 atm er ca. 0,1 GPa MPa. Du kan altså tenke deg at du i utgangspunktet får dannet is Ih, men at trykkøkningen gjør at vannet allikevel holder seg flytende (du ser det av helningen på fasegrensen mellom vann og is Ih, at frysepunktet synker med økende trykk). Red.: MPa, ikke GPa. Takk til cp-nilsen. Endret 6. mars 2010 av GeO Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Hvis de fanger en, ja. Men om du står mitt i gränsen då? Vilket land kan då arrestera dig? Du blir arrester av de som tar deg på det, men du bli nok fengsla i landet du kommer fra, i ditt tilfelle (tror jeg verfall) Norge. Mvh Mr.A Endret 6. mars 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Du er inne på det, men 1 atm er ca. 0,1 MPa. Da tror jeg vi nærmer oss Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Langs grensen er det en cirka 10 meter bred sone hvor man ikke kan bygge noe som helst. Trær i denne sonen blir også hogget ned. Eftersom att zonen är internationell kan man inte bli dömd för något om man bygger ett hus där, ej heller skattad Det er ingen internasjonal sone i "grensegata" som sonen kalles. Du kan tenke på riksgrensen som en tynn, tynn strek som går midt i grensegata. Da er de ca 5 metrene på den ene siden norsk, og de ca 5 metrene på den andre siden svensk. Det er fortsatt nasjonalt territorie. Grunnen til at man har grensegangen er for å gjøre grensen synlig og forenkle patruljering. Den har sin opphav i en avtale mellom Norge og Sverige fra 1700-tallet (det er også derfor jeg skriver cirka ti meter, siden avtalen spesifiserer bredden som 16 alen, som er rundt 10 meter). En interessant artikkel om temaet: http://www.dagbladet.no/2009/07/13/magasinet/reportasje/norge/sverige/riksgrensa/7138749/ Endret 6. mars 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå