johome Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 NRK driver og legger om til HD. De hadde i går litt problemer i 20-20.30 tiden i forbindelse med dette. I OL sendte de i 720P som jeg liker veldig godt !!! Liker ikke 1080i Noen som vet hva det blir i fortsettelsen, 720P eller 1080i ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Ja, og da er dere jo enige da. Det har i praksis ingen betydning, men hvis gruppe A klarer 100 pushups, mens B klarer 105, er B i teorien bedre, fordi 105 er høyere enn 100. Nei. Vi er ikke enige. Poenget er at dette er minimumskrav for å få lov til å stille til opptak, altså for å bli vurdert til å starte utdanningen. Det sier ingenting om kapasitetene til de operative delene av styrken. Og når det gjelder den andre teorien, så kan det nok si ett og annet om det gjennomsnittlige evnenivået til den amerikanske soldat kontra den norske, men det sier heller lite om de 0.5% beste... Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Jeg vet at mennesker har problemer når de kommer tilbake fra et opphold i verdensrommet, men hvis menneskene noen gang skulle bosatt seg på månen, for eksempel, er det da aktuelt for hver innbygger å trene hardt hver dag? Eller vil kroppen på en måte tilpasse seg den nye tyngdekraften? Hva vil dette gjøre med menneskerasen over tid? Mennesket ville dødd ut da reprodusering ikke er mulig hvis jeg husker rett. Embryoet i magen utvikler seg ikke korrekt i mangelen på gravitasjon. I OL sendte de i 720P som jeg liker veldig godt !!! Liker ikke 1080i Høh ? 1080i er jo overlegent bedre i kvalitet og bilde..? Endret 3. mars 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 I OL sendte de i 720P som jeg liker veldig godt !!! Liker ikke 1080i Høh ? 1080i er jo overlegent bedre i kvalitet og bilde..? Nei, når det er en ''p'' bak HD formatet blir det ikke slik ''ripping'' når bildet endres fort. Jeg synest egentlig at 720p er bedre en 1080i. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 La oss si jeg vil ha en typisk kvise for eksempel på underarmen. Hva kan jeg gjøre på det stedet for at den skal dukke opp? Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Helt enig med deg Eaan. 1080i er jo gammeldags , og egner seg best til rolige bevegelser. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Nei, når det er en ''p'' bak HD formatet blir det ikke slik ''ripping'' når bildet endres fort. Jeg synest egentlig at 720p er bedre en 1080i. Når du sier det ringer det en bjelle ja, takk for den Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Er 1080i da filmene ser helt falske ut og det ser ut som om ting går i fortfilm? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg vet at mennesker har problemer når de kommer tilbake fra et opphold i verdensrommet, men hvis menneskene noen gang skulle bosatt seg på månen, for eksempel, er det da aktuelt for hver innbygger å trene hardt hver dag? Eller vil kroppen på en måte tilpasse seg den nye tyngdekraften? Hva vil dette gjøre med menneskerasen over tid? Mennesket ville dødd ut da reprodusering ikke er mulig hvis jeg husker rett. Embryoet i magen utvikler seg ikke korrekt i mangelen på gravitasjon. Hva ville skjedd med mennesket hvis vi ser bort ifra det? Ville det vært mulig å reprodusere seg med sterkere gravitasjon? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Nei. 1080i + 100-600hz med feil innstillinger gjør at ting ser falskt ut. 1080i ubehandlet gir "striper" med nok bevegelse. Feil, moderne behandling kan gjøre at film ser falskt ut. 1080i60 kan gjøres om til perfekt 1080p24, som man får på kino. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bruker en skjerm mindre strøm om den viser svarte bilder kontra hvite bilder? Spørs hva slags skjerm det er. AtW LCD for eksempel. Isåfall nei (forutsatt at man ikke ahr på dynamisk kontrast) AtW Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Ta en titt på disse animasjoner : Bildet tegnes opp 1,3,5 deretter 2,4,6 Bildet tegnes opp 1,2,3,4,5,6 Endret 3. mars 2010 av johome Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Nei. 1080i + 100-600hz med feil innstillinger gjør at ting ser falskt ut. 1080i ubehandlet gir "striper" med nok bevegelse. Feil, moderne behandling kan gjøre at film ser falskt ut. Problmet er vel snarere at det ser ekte ut, mens man forbinder hakkete bevelgelser med kino, derfor blir det "falsk kino" fordi vi er vant til kinoens "falske" bevegelser. AtW Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Problmet er vel snarere at det ser ekte ut, mens man forbinder hakkete bevelgelser med kino, derfor blir det "falsk kino" fordi vi er vant til kinoens "falske" bevegelser. AtW Sist jeg var på kino syntes jeg bevegelser så svært glatte og "naturlige" ut, ulikt det jeg har sett tidligere på kino. Men det kan hende det var digital kino jeg så. Hvilken oppdateringsfrekvens har digital kino egentlig? Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Jeg ville ha sett den karen innenfor TV produksjon , med litt peiling som ville ha foretukket 1080i foran 720P. Progressivt scan er da helt klart å anbefale. Endret 3. mars 2010 av johome Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Problmet er vel snarere at det ser ekte ut, mens man forbinder hakkete bevelgelser med kino, derfor blir det "falsk kino" fordi vi er vant til kinoens "falske" bevegelser. AtW Sist jeg var på kino syntes jeg bevegelser så svært glatte og "naturlige" ut, ulikt det jeg har sett tidligere på kino. Men det kan hende det var digital kino jeg så. Hvilken oppdateringsfrekvens har digital kino egentlig? 24p eventuelt med framedoubling, men essensen er ihvertfall at det er 24 frames i sekundet. Prøv å se samme snutt i 24p og feks 60p, forskjellen i flyt er svært godt merkbar. Også om man interpolerer, som er en suboptimal måte å nå 60p på, om man har en kilde med høy framerate, og konverterer den til 24p er forskjellen enda tydligere. Det ses kanskje aller best på mellomraske panoreringer. (dog er de ofte flinke til å unngå ting som ser ekstra hakkete ut på 24p) AtW Endret 3. mars 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) 1080i kan være både bedre og dårligere enn 720p, det er å foretrekke på sport ol. fordi etter deinterlacing er det 50fps (spørs hvilken deinterlacer, men ved en bobbing, som er ganske vanlig vil man få 50fps) og da blir bevegelser osv. mye bedre. 720p kan være både 25fps og 50fps, NRK pleier å sende i 50fps, så da er det å foretrekke over 1080i i alle situasjoner, om kildematrialet er progressivt da. Om det er filmet interlaced er det bare nrk som gjør deinterlacingen for oss, og da er 1080i bedre, slik at vi kan gjøre deinterlacingen hjemme, man får både bedre bitrate på videoen, og bedre oppløsning. (1080i = 540 vertikale linjer per field) Så om NRK deinterlacer for oss blir oppløsningen lavere teknisk sett. Men bitraten det krever enda høyere. Tap Tap situasjon. Simply: Om kildematrialet er 1080i - Send det som 1080i, deinterlace hjemme til 1080p50fps. Om kildematrialet er progressivt - Send det progressivt i 720p Hva NRK gjør er utenfor hva jeg kan svare på, jeg håper de ruller ut 1080i der det trengs og forsette med 720p som de gjør nå på progressivt materiale. Endret 4. mars 2010 av Revolution Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Siste gang jeg reiste med fly (innenlands, fra Gardermoen til Nord-Norge), så hadde jeg ved et uhell med meg 25 ubrukte rødplast (øvelsesammunisjon av plast) i sekken min inn på flyet. Ved sikkerthetskontrollen ble sekken lagt på rullebåndet og sjekka som normalt, og ingen påpekte noe som helst. Det er jo litt krutt i de, og 25 av de burde jo holde til en liten eksplosjon. Var dette en sikkerhetsglipp, eller dreit de i det? Og hvor mye skade kunne jeg gjort med kruttet fra 25 rødplast? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Det er jo litt krutt i de, og 25 av de burde jo holde til en liten eksplosjon. Var dette en sikkerhetsglipp, eller dreit de i det? Og hvor mye skade kunne jeg gjort med kruttet fra 25 rødplast? Det er garantert en sikkerhetsglipp. Hadde de sett dem hadde du fått høre det. Det du beskriver høres ut som noe som man kanskje kunne brukt for å skade et par personer, men neppe noe man hadde klart å styrte et fly med. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Tror nok det bare er snakk om en rein sikkerhet personell glipp. Synes det er dumt at de ikke klarer å gjøre jobben de er betalt til å gjøre . edit: har en link jeg vil ha sånn get last post og At linken er skriften " Den Store Mini-ITX Tråden " sånn som i signaturen min med " Snedige ting du lurer på V.2 " linken, Hvordan gjør jeg det ? her er linken: http://www.diskusjon...owtopic=1209547 Fant ingen andre plasser som passet seg å spørre (finnes sikkert en tråd om det men jeg fant ikke) Endret 4. mars 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå