€uropa Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hva betyr tyngdekraften for mennesker? Hva ville skje med mennesker på kort og lang sikt hvis vi koloniserte en planet som har mindre eller mer tyngdekraft enn Jorda? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Mennesker i rommet må trene regelmessig for å unngå muskelsvinn og nedbrytning av bein. Når de lander etter noen måneder på romstasjonen er det såvisdt de klarer å holde seg oppreist. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Men om vi derimot flyttet til en annen planet eller ble uti rommet for alltid ville det da vært noe problem? Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Må et energibånd i et materiale være enten tomt, 50% fullt eller fullt? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg vet at mennesker har problemer når de kommer tilbake fra et opphold i verdensrommet, men hvis menneskene noen gang skulle bosatt seg på månen, for eksempel, er det da aktuelt for hver innbygger å trene hardt hver dag? Eller vil kroppen på en måte tilpasse seg den nye tyngdekraften? Hva vil dette gjøre med menneskerasen over tid? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg vet at mennesker har problemer når de kommer tilbake fra et opphold i verdensrommet, men hvis menneskene noen gang skulle bosatt seg på månen, for eksempel, er det da aktuelt for hver innbygger å trene hardt hver dag? Eller vil kroppen på en måte tilpasse seg den nye tyngdekraften? Hva vil dette gjøre med menneskerasen over tid? Kroppen tilpasser seg omgivelsene, også i verdensrommet og på månen. Bor man på månen vil man natturligvis ikke ha like mye muskler og like sterkt skjelett som på jorden da man ikke har behov for det der. Om man bare er på månen vil man ikke ha det problemet, problemene kommer når man skal til jorden. Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg vet at mennesker har problemer når de kommer tilbake fra et opphold i verdensrommet, men hvis menneskene noen gang skulle bosatt seg på månen, for eksempel, er det da aktuelt for hver innbygger å trene hardt hver dag? Eller vil kroppen på en måte tilpasse seg den nye tyngdekraften? Hva vil dette gjøre med menneskerasen over tid? Etterhvert ville vi ha tilpasset oss. Men om man skal bo på månen bør man ta det som en selvfølge å trene regelmessig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Vil liten tyngekraft gjøre at menneskene blir lange og tynne? Og ville menneskene blitt korte, kraftige vesener på en planet med stor tyngdekraft? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 På en planet med annen tyngdekraft er det mulig at andre egenskaper ville vært mer fordelaktige enn her, og da ville vi vel utviklet oss litt annerledes. Men om det er slik at "kort og kompakt" er en fordel med sterkere tyngdekraft vet jeg i grunn ikke. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Vil liten tyngekraft gjøre at menneskene blir lange og tynne? Og ville menneskene blitt korte, kraftige vesener på en planet med stor tyngdekraft? Ingen som vet tror jeg. Det er ingen som har blitt født og oppvokst i veldig lav tyngdekraft, om vi ser på f.eks de som bor i fjellene i Nepal, der tyngdekraften er litt lavere enn ellers(pga høyden), så er de kortere og tilpasset høyden. Tyngdekraften er desverre ikke en stor nok faktor på jorden til at man finner ut av slike ting Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Verken FSK/HJK eller MJK har for eksempel de hardeste opptakskravene i forsvaret. Neivel? Vil gjerne høre om områder i forsvaret vårt som har et hardere opptak enn mjk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvilket opptak som er hardest vet jeg ikke, men militærpolitiets livvakttjeneste har høyere fysiske minstekrav. Det vil si, de krever 5 pushups og 5 situps mer enn marinejegerkurset og spesialjegerkurset. Og hele poenget mitt var jo det at det ikke betyr en dritt. Men en fyr lengre oppe i tråden skriver at "norske spesialstyrker krever flere pushups og er derfor i teorien bedre" (eller noe i den duren). Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Ja, og da er dere jo enige da. Det har i praksis ingen betydning, men hvis gruppe A klarer 100 pushups, mens B klarer 105, er B i teorien bedre, fordi 105 er høyere enn 100. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 "I teorien", ja. Jeg har aldri påstått at de faktisk er bedre. Det har jeg ikke noe grunnlag for å si. Høyere inntakskrav er den grunnen jeg har hørt for at norske spesialstyrker er best. Jeg går ikke god for informasjonen. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Det er jo en veldig dårlig teori da. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Pluss den andre teorien jeg nevnte; At amerikanere blir soldater når de ikke har noen andre mål i livet. Svarte, fattige, unge menn. Mens i Norge er det de beste som blir soldater, ikke de mest desperate. Dette pga. vårt gode velferdssystem og offentlig utdannelse. Husker ikke hvor jeg hørte det, og jeg går ikke god for det. Endret 3. mars 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Amerika har gjort noen stunt for å få nok folk ja, de tar f.eks inn stort sett hvem som helst. Jeg har hørt at de har gitt ut statsborgerskap til utlendinger som melder seg i X antall år, men vet ikke hvor sant dette er. Militæret er en siste utvei for mange i Amerika, der får de jobb med en gang, "ok" lønn og blir tatt vare på. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bruker en skjerm mindre strøm om den viser svarte bilder kontra hvite bilder? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bruker en skjerm mindre strøm om den viser svarte bilder kontra hvite bilder? Spørs hva slags skjerm det er. AtW Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bruker en skjerm mindre strøm om den viser svarte bilder kontra hvite bilder? Spørs hva slags skjerm det er. AtW LCD for eksempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå