Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det heter seg i navneloven, såvidt jeg husker, at barnets navn ikke kan være fremmedartet.

Mulig jeg tar feil...

 

Men med tanke på alle de Muhammed som blir født i oslo, lurer jeg på hvordan muslimer får lov til å kalle barna sine dette.

Eventuellt om også norske foreldre har lov til å kalle barnet sitt dette.

 

Sier loven noe om at enkelte navn er kun for jenter, mens andre er kun for gutter?

Eller kan man kalle sønnen sin Kristin, og dattera Håkon?

Lenke til kommentar

Tips:

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.
Lenke til kommentar

Var på Mac'ern nå nettopp.

De hadde hengt opp reklameplakater som whiner om at det er slemt å påstå at Mac har dårlig kvalitet på råvarene fordi norske bønder har levert de beste råvarene til Mac i mange år.

Bøndene er attpåtil stolte over at de får levere til Mac.

 

Er kjøttet som leveres til MacDonald's av høyeste kvalitet? Hva med salaten, osten, ketchupen og potetene?

Er det noen Mac-bønder her, som vil forklare hva det hele handler om?

Stilles det høyere krav til kjøtt som skal til Mac'ern ennn kjøtt som skal til Gilde?

Eller er alt kjøtt som godkjennes, "godt nok"?

 

http://www.dinside.no/835919/denne-kan-du-trygt-spise interessant lesning.

Lenke til kommentar

Ting ser alltid fint ut på papir, spørsmålet er hvor strengt det er i virkeligheten hos mac'ern her i Norge. Tenker da ikke så mye på bakteriene da det er regulert ved lov, men håndvask og generel hygiene.

Veldig strengt.

Og håndvask og generell hygiene har da alt med bakterier å gjøre?

Lenke til kommentar

Veldig strengt.

Og håndvask og generell hygiene har da alt med bakterier å gjøre?

Joda, men tenkte mer på "fremmedpartikler" ( Støv, gamle matrester, for den sakens skyld ting fra nesa osv. ), da kjøttet må strålebehandles og må stekes på en viss temperatur som dreper bakterier. Jeg nekter egentlig å tro at hygienen er tipp topp på mac'ern her i landet, hvertfall sentralt i Oslo da jeg har på to av restaurantene sett små uønskede kryp pile over gulvet.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg har blitt matforgiftet på MacDonalds i Norge. Jeg og alle de jeg var inne der sammen med kastet opp et kvarter etter at vi forlot stedet. Hundrevis av andre ble også matforgiftet samme kveld. Årsaken ble funnet hos en salatleverandør som hadde skylt salaten i urent vann ved en feiltagelse. MacDonalds beklaget seg i media noen dager senere. Dette er rundt 12 år siden nå. Poengene mine er at hygiene spiller stor rolle og at selv respekterte kjeder som MacDonalds slipper ikke unna større eller mindre hygieniske skandaler fra tid til annen.

 

Hvorfor er det slik at andre gangen man tar shampoo i håret når man dusjer så skummer det myyye mer enn første gangen?

Første gangen nøytraliseres noe av de skumgivende såpestoffene av fett fra hodebunnen og håret. Dette fettet forsvinner ikke med skylling på forhånd siden fett ikke er vannløselig. Andre gang du sjamponerer håret er det ikke noe fett som reduserer skummingen.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt matforgiftet på MacDonalds i Norge. Jeg og alle de jeg var inne der sammen med kastet opp et kvarter etter at vi forlot stedet. Hundrevis av andre ble også matforgiftet samme kveld. Årsaken ble funnet hos en salatleverandør som hadde skylt salaten i urent vann ved en feiltagelse. MacDonalds beklaget seg i media noen dager senere. Dette er rundt 12 år siden nå. Poengene mine er at hygiene spiller stor rolle og at selv respekterte kjeder som MacDonalds slipper ikke unna større eller mindre hygieniske skandaler fra tid til annen.

 

Hvorfor er det slik at andre gangen man tar shampoo i håret når man dusjer så skummer det myyye mer enn første gangen?

Første gangen nøytraliseres noe av de skumgivende såpestoffene av fett fra hodebunnen og håret. Dette fettet forsvinner ikke med skylling på forhånd siden fett ikke er vannløselig. Andre gang du sjamponerer håret er det ikke noe fett som reduserer skummingen.

Det er vel i grunn spesielt store kjeder som ikke slipper unna lignende ting. Jo mere mat de selger, jo større sannsynlighet for at det skjer noe à la det du beskriver. Ingen rutiner er perfekte.

Lenke til kommentar

I en dokumentar jeg kikka på igår på NGC, sa de at lord Carnarvon døde av infeksjon etter å ha skåret opp et myggstikk.

 

De hadde ikke antibiotika på den tiden så fikk du et infisert sår var du pretty much screwed..

 

Howard Carter (arkeologen) døde normalt 16 år senere. Men familien til Carnarvon holdt de egyptiske artifactene hjemt i et par generasjoner fordi de trodde de bringte ulykke.

Ble nylig funnet masse artifacts gjemt i en skuff på godset han hadde bodd i, av den nyeste arvingen. Caretakeren av godset spurte bare helt tilfeldig "Have you seen all the egyptian stuff?". Det spekuleres i om de brøt seg inn dagen før pressevisningen og stjal masse småting fra gravkammeret før den offisielle åpningen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...