Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når man kutter seg på fingerene eller tåen f.eks.. hvor langt tid tar det før hjernen får signalet?

Ca. 100 ms, eller 0.1 sekund. Av det jeg kjenner til ferdes ikke smertesignaler noe raskere, så det skal være korrekt.

 

Har et oppfølger spørsmål til awesome. Når jeg kutter meg på fingeren sånn det begynner å bli en del så blir jeg helt dårlig og svimmel, hva kan det komme av, og er der flere som får det ?

Det er mange som får en slik reaksjon, spesielt når det kommer til blod. Hvorfor vet jeg desverre ikke. :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man kutter seg på fingerene eller tåen f.eks.. hvor langt tid tar det før hjernen får signalet?

Ut i fra det jeg finner ut så er signalhastigheten for berøringsimpulser i et menneske er rundt 76 m/s. Smerteimpulser ligger på rundt 0.6 m/s.

 

Sett at du er 1,80 høy, så vil det ta ta i underkant av 3 sekunder før du kjenner smerten av å ha mistet en tå. Du vil merke at noe har berørt tåa di etter ca. 23 ms.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg finner ut så er signalhastigheten for berøringsimpulser i et menneske er rundt 76 m/s. Smerteimpulser ligger på rundt 0.6 m/s.

 

Sett at du er 1,80 høy, så vil det ta ta i underkant av 3 sekunder før du kjenner smerten av å ha mistet en tå. Du vil merke at noe har berørt tåa di etter ca. 23 ms.

Stikk en nål i tåa så finner du raskt ut at det ikke tar 3 sekunder før du kjenner smerten.

 

Bedre forklaring:

Akutte smertesignaler blir prioritert i ryggmargen og transporteres raskt gjennom myelin. Svakere smertesignaler blir nedprioritert og må ta den lange veien, som er den hastigheten du gav.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg finner ut så er signalhastigheten for berøringsimpulser i et menneske er rundt 76 m/s. Smerteimpulser ligger på rundt 0.6 m/s.

 

Sett at du er 1,80 høy, så vil det ta ta i underkant av 3 sekunder før du kjenner smerten av å ha mistet en tå. Du vil merke at noe har berørt tåa di etter ca. 23 ms.

Stikk en nål i tåa så finner du raskt ut at det ikke tar 3 sekunder før du kjenner smerten.

 

Bedre forklaring:

Akutte smertesignaler blir prioritert i ryggmargen og transporteres raskt gjennom myelin. Svakere smertesignaler blir nedprioritert og må ta den lange veien, som er den hastigheten du gav.

Godt mulig, jeg fikk det i alle fall til å virke rimelig når det gjelder smerteimulsene vs. berøringsimpulsene. Men så har jeg aldri vært alvorlig skadet heller.

Uansett så brukte jeg denne siden som kilde hvis noen skulle lure på hvor jeg har tallene i fra.

Lenke til kommentar

Dobbeltpost forårsaket av forumkræsj

 

Forresten... Avataren min forsvant etter at forumet ble oppgradert. I tillegg kan jeg ikke trykke meg inn på siste side i en diskusjon fra "Mine Innlegg". Må gå inn på første side, og deretter trykke på link til sistesiden.

 

Blir det fikset? Tror ikke jeg har backup av min fornøyeløige avatar, som forestiller en egenprodusert "Hello Kitty" med Grim Reaper-kostyme.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Når jeg tar blodprøve hops legen, eller mottar vaksine, må jeg aldri se nålen i skulderen min. Ser jeg den, får jeg gratis rus...

 

En gang jeg så broren min avlegge blodprøve, måtte jeg legge meg nedpå.

Øynene kunne liksom ikke se. >Det minnet om slik "snø" som man så på gamle TVer som ikke var innstilt. Og ekstrem slapphet.

 

Jeg tåler ikke å se blod.

 

 

 

Jeg lurer på en ting:

Vi nordmenn synes dansk høres ut som et forkvaklet norsk.

Det høres mest ut som en norsk sørlending med strupekreft og Downs syndrom.

 

Hva tenker dansker når de hører norsker og svensker?

Synes de vi høres ut som forkvaklet dansk, eller misunner de oss, og erkjenner at "slik burde vi egentlig snakke i Danmark"?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting:

Vi nordmenn synes dansk høres ut som et forkvaklet norsk.

Det høres mest ut som en norsk sørlending med strupekreft og Downs syndrom.

 

Hva tenker dansker når de hører norsker og svensker?

Synes de vi høres ut som forkvaklet dansk, eller misunner de oss, og erkjenner at "slik burde vi egentlig snakke i Danmark"?

Tror nok ikke en danske blir misunnelig på norsk ettersom at norsk (les: bokmål) er fornorsket versjon av dansk.

Lenke til kommentar
ettersom at norsk (les: bokmål) er fornorsket versjon av dansk.

 

Historisk sett, ja. Men det er mange generasjoner siden.

 

Faktum er at dansk har blitt så forkvaklet at danskene ikke forstår hverandre lengre.

Danske barn lærer å snakke senere enn norske og svenske, blant annet fordi mange danske lyder har vokst sammen til en salig ordgraut.

Dette har blitt kommentert både i NRK-serien "Typisk Norsk" og av humorserien "Ut i vår hage".

 

At de ikke kan uttale et tall uten bruk av ordet "Tress" hjelper heller ikke, som vist i Fleksnes.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Prøver du å være morsom? Bevisbyrden ligger selvfølgelig på deg. Jeg har ingen kilde på at det er en myte, akkurat som at jeg ikke har en kilde på at det ikke finnes en tekanne i bane mellom Mars og Jorda.

 

Hvis du kom med en kilde så hadde du bevist at du hadde rett. En kilde ville da selfølgelig ha vært studien som viste at barn i Danmark lærer å snakke senere enn barn i Norge og Sverige.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Ikke helt riktig. Du erkjenner jo at det er en kjent myte. Det er du som prøver å knuse den.

 

Hvis jeg kom med en kilde, måtte du uansett finne en kilde som beviser at jeg tok feil.

det er jo tatt ut fra en sketsj "Team Antonsen" hadde en gang, ikke fra fakta.

det er forresten veldig vanskelig å finne en kilde på at de danske folk ikke har problemer med å forstå hverandre, stort sett dokumenterer ikke folk ting som ikke er tilfelle...

 

http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Endret av aklla
Lenke til kommentar

At de ikke kan uttale et tall uten bruk av ordet "Tress" hjelper heller ikke, som vist i Fleksnes.

Tres er tallet seksti, så jeg tviler sterkt på at de ikke klarer å uttale et tall uten å bruke "tres". Dog tar danskene utgangspunkt i et snes i tallord fra 50 og opp, dog er 100 fortsatt hundre. Et snes tilsvarer 20. Dermed er tres altså 3 snes (3x20).

Når de hiver inn en halv foran tallordet vil det si at de halverer det siste sneset. halv tres er altså 50 og ikke 30.

Lenke til kommentar

Jeg har henvist til tre norske TV-programmer som hevder at det danske språket er vanskelig.

Riktignok ikke dokumentarer av høy vitenskaplig kvalitet.

 

"Typisk norsk" gikk langt, og arrangerte en quiz med en norske, danske og svenske, der de skulle oversette ord og setninger fra hverandres språk. Norsken vant, dansken fikk jumboplass.

 

 

Hvis jeg er den første til å fremsette en påstand, må jeg selvsagt komme med kilder.

Men du erkjenner jo faktisk at dette er en kjent myte som du selv har hørt.

 

Den som fremsetter en ny påstand her er faktisk du. Det er du som påstår at det kun er en myte.

Hva får deg til å mene det?

 

 

Jeg prøver ikke å bevise at "myten" er sann. Jeg vil bare vite hvorfor du mener at den ikke er det.

Hvis du erkjenner å ha hørt myten, trenger jeg ingen kilder. Du vet jo hvilken myte jeg snakker om.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har henvist til tre norske TV-programmer som hevder at det danske språket er vanskelig.

Riktignok ikke dokumentarer av høy vitenskaplig kvalitet.

 

"Typisk norsk" gikk langt, og arrangerte en quiz med en norske, danske og svenske, der de skulle oversette ord og setninger fra hverandres språk. Norsken vant, dansken fikk jumboplass.

 

 

Hvis jeg er den første til å fremsette en påstand, må jeg selvsagt komme med kilder.

Men du erkjenner jo faktisk at dette er en kjent myte som du selv har hørt.

 

Den som fremsetter en ny påstand her er faktisk du. Det er du som påstår at det kun er en myte.

Hva får deg til å mene det?

 

 

Jeg prøver ikke å bevise at "myten" er sann. Jeg vil bare vite hvorfor du mener at den ikke er det.

Hvis du erkjenner å ha hørt myten, trenger jeg ingen kilder. Du vet jo hvilken myte jeg snakker om.

at dansker sliter med å skjønne norsk og svensk er grei nok, du sier jo at det var en konkuranse der de skulle oversette setninger fra de andre språkene, ikke fra eget språk.

hvordan de skjønner eget språk og hvordan de skjønner andre språk har lite med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar

I den quizen jeg nevnte, henviste de også til at danskene sliter med å forstå hverandre, i tillegg til andre skandinaver.ø Den som ser klippet vil forstå.

 

Her er en kilde til danske barns språkutvikling:

 

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/utvikling/article508854.ece

Danskene henger etter

 

Det er også interessant å sammenligne norske barns språkferdigheter med barn i andre land. Og heldigvis viser undersøkelsen at vi ikke henger noe etter; norske barn er helt gjennomsnittlige hva språkferdigheter angår.

 

Synes du dansk er et vanskelig språk?

 

Det synes danske barn også.

 

Da språket til de danske småbarna ble undersøkt, viste det seg at de er opptil flere måneder senere enn barn i andre land med å lære seg å snakke.

 

– Dansk har litt utydelig lydering, der det er vanskelig å oppfatte endelsene på ordene, mener Kristoffersen, og legger til at danske barn tar igjen forspranget, og ved 3 års alder er de like språkflinke som barn i de andre landene som er undersøkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...