Khaffner Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Se for dere en stooor mikrobølgeovn, ca 1mx1mx2m innvendig størrese (bxdxh) med et homogent strålingsfelt. Man går inn i mikrobølgeovnen. Hvor høy effekt og tid må man stille inn for at man skal kunne varme seg raskt opp hvis man fryser, uten å bli skadet? Ville noe sånt vært mulig? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Mener og ha hørt om soldater i andre verdenskrig som stilte seg foran radaren nå de frøs. Hvor trygt det er skal jeg ikke si noe om. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Mener og ha hørt om soldater i andre verdenskrig som stilte seg foran radaren nå de frøs. Hvor trygt det er skal jeg ikke si noe om. Motbevist i mythbusters. Er vist bare 1 watt som kommer ut av krigsskip-radar mens i en mikrobølgeovn er det 750W til 1500W Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hvis jeg gjør en rekke antakelser kan jeg nok komme frem til et ikke så alt for dårlig svar. Et gjennomsnitlig menneske har et areal på ca. 1,8 m2. Hvis vi antar at den energien det kreves for å varme opp hud og kjøtt er det samme som for vann, og at vi skal varme opp de ytterste 2 centimeterne, har vi ca. 36 000 cm3 masse som skal varmes opp, f.eks. 10 grader. http://www.wolframalpha.com/input/?i=((4.18*36000*10)/1000)+kJ Med mindre jeg har gjort noe feil, så skal det bli ca. 1500 kJ, som er 0,42 kWh. Altså 1200 watt i 20 minutter skal gjøre susen. 1 Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Leste en gang at den posisjonen man inntar under en flykræsj (hendene på hodet og bøye hodet inn mot setet) er til for at man skal dø? Leste også at det er for å spare staten for alle sykehusavgiftene de ville fått. Er det sant? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det ble i hvertfall debunket på Mythbusters. 1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hvis jeg gjør en rekke antakelser kan jeg nok komme frem til et ikke så alt for dårlig svar. Et gjennomsnitlig menneske har et areal på ca. 1,8 m2. Hvis vi antar at den energien det kreves for å varme opp hud og kjøtt er det samme som for vann, og at vi skal varme opp de ytterste 2 centimeterne, har vi ca. 36 000 cm3 masse som skal varmes opp, f.eks. 10 grader. http://www.wolframalpha.com/input/?i=((4.18*36000*10)/1000)+kJ Med mindre jeg har gjort noe feil, så skal det bli ca. 1500 kJ, som er 0,42 kWh. Altså 1200 watt i 20 minutter skal gjøre susen. Og enkelte organer vil ikke bli skadd av sånt? Ser for meg at hjernen er spesielt utsatt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det vet jeg ikke, men sannsynligvis vil nok kroppen bli skadet tenker jeg. Oppvarmingen skjer høyst sannsynlig ikke helt jevnt. 1 Lenke til kommentar
co2 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hvor kommer bruken av bjeller i OL fra? Ser for meg at det er noe norsk. Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Kommer vel fra tiden da vi var fattige og stjal bjellene fra kuene under skiløp osv? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hvor kommer bruken av bjeller i OL fra? Ser for meg at det er noe norsk. Jeg mener å huske at ingen her til lands brukte bjeller da jeg var barn (noen tiår siden). Jeg mener også å huske at vi så skikken på TV fra skirenn i Østerrike, utpå 70- og 80-tallet. Og hvis jeg ikke tar helt feil var det noen som kom på idéen å lage norske OL-bjeller med sløyfer i rødt, hvitt og blått som en souvernir da Lillehammer-OL ble arrangert i 1994. Nordmenn har tradisjonelt ropt HEIA HEIA HEIA til løperne, og vi har heiet på alle, både nordmenn og utlendinger (det ble faktisk kommentert under Lillehammer-OL av utenlandske journalister som ikke var vant til sånt). Nede på kontinentet roper de HOPP HOPP HOPP og ringer med kubjeller langs løypene, men mest til sine egne landsmenn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg ser på Olsenbanden Siste stikk på DVD. Har det noen gang skjedd at politiet har behandlet en kriminell eller eks-kriminell som en VIP fordi han er den eneste som kan redde Rikets sikkerhet? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Tviler på at landets gang har vert avhengig av en person. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg ser på Olsenbanden Siste stikk på DVD. Har det noen gang skjedd at politiet har behandlet en kriminell eller eks-kriminell som en VIP fordi han er den eneste som kan redde Rikets sikkerhet? Tviler sterkt. Men om det hadde skjedd hadde de nok gjort hva de kunne for at folk ikke skulle få vite det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Ikke bare Norge. Vet dere om det noen gang har skjedd i Verden? Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hvorfor er det ikke radiodekning i alle tunneler? Og enkelte ganger er det bare en kanal som funker. Skjer med det? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Egentlig fungerer ikke radiosignaler i tunneler, for radiobølgene som brukes i radiosendinger går ikke gjennom fjell. I de mest trafikkerte tunellene er det derfor lagt inn en egen radiosender, en ledning som sitter i taket i tunellen. Denne antennen sender som oftest kun den kanalen som veimeldinger sendes ut på. I følge et EU-direktiv skal det være radiosendingsutstyr i alle tuneller som er lengre enn 1000 m og der det kjører minst 2000 biler i hvert kjørefelt per døgn (årsgjennomsnitt). Se punkt 2.16: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dok/regpubl/stprp/20052006/Stprp-nr-63-2005-2006-/10.html?id=434413 Endret 21. februar 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Takker. Var det jeg lurte på. Tenkte det må jo være trafikk farlig å ikke ha fungerende radiokanaler i tunnelene. Folk må jo drive å switche kanal inne i trange mørke tunneler. Og tenk om du hørte på noe veldig morsomt som du ikke kan gå glipp av, og så mister du forbindelsen. Da ender det med at man kjører så fort man kan for å komme igjennom tunnelen. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Motbevist i mythbusters. Er vist bare 1 watt som kommer ut av krigsskip-radar Høres ikke 1W litt lite ut? jfr. denne: MEASUREMENT OF MICROWAVE RADIATION....... Endret 21. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Sinna'gurk Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hvis du mister mobiltelefonen (eller annet elektronikkutstyr som har vannskrekk) i vann som er 100 % destillert altså ingenting annet en hydrogen og oksygen, vil da noen ting kortslutte? har hørt at vann i seg selv ikke er strømførende men søppelstoffer i vannet gjør det? (selvfølgelig må elektronikkutstyret være rent også da.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå