Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg gjør en rekke antakelser kan jeg nok komme frem til et ikke så alt for dårlig svar.

 

Et gjennomsnitlig menneske har et areal på ca. 1,8 m2. Hvis vi antar at den energien det kreves for å varme opp hud og kjøtt er det samme som for vann, og at vi skal varme opp de ytterste 2 centimeterne, har vi ca. 36 000 cm3 masse som skal varmes opp, f.eks. 10 grader.

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=((4.18*36000*10)/1000)+kJ

 

Med mindre jeg har gjort noe feil, så skal det bli ca. 1500 kJ, som er 0,42 kWh. Altså 1200 watt i 20 minutter skal gjøre susen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg gjør en rekke antakelser kan jeg nok komme frem til et ikke så alt for dårlig svar.

 

Et gjennomsnitlig menneske har et areal på ca. 1,8 m2. Hvis vi antar at den energien det kreves for å varme opp hud og kjøtt er det samme som for vann, og at vi skal varme opp de ytterste 2 centimeterne, har vi ca. 36 000 cm3 masse som skal varmes opp, f.eks. 10 grader.

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=((4.18*36000*10)/1000)+kJ

 

Med mindre jeg har gjort noe feil, så skal det bli ca. 1500 kJ, som er 0,42 kWh. Altså 1200 watt i 20 minutter skal gjøre susen.

Og enkelte organer vil ikke bli skadd av sånt? Ser for meg at hjernen er spesielt utsatt.

Lenke til kommentar
Hvor kommer bruken av bjeller i OL fra? Ser for meg at det er noe norsk.

Jeg mener å huske at ingen her til lands brukte bjeller da jeg var barn (noen tiår siden). Jeg mener også å huske at vi så skikken på TV fra skirenn i Østerrike, utpå 70- og 80-tallet. Og hvis jeg ikke tar helt feil var det noen som kom på idéen å lage norske OL-bjeller med sløyfer i rødt, hvitt og blått som en souvernir da Lillehammer-OL ble arrangert i 1994.

 

Nordmenn har tradisjonelt ropt HEIA HEIA HEIA til løperne, og vi har heiet på alle, både nordmenn og utlendinger (det ble faktisk kommentert under Lillehammer-OL av utenlandske journalister som ikke var vant til sånt). Nede på kontinentet roper de HOPP HOPP HOPP og ringer med kubjeller langs løypene, men mest til sine egne landsmenn.

Lenke til kommentar

Jeg ser på Olsenbanden Siste stikk på DVD.

Har det noen gang skjedd at politiet har behandlet en kriminell eller eks-kriminell som en VIP fordi han er den eneste som kan redde Rikets sikkerhet?

 

Tviler sterkt.

Men om det hadde skjedd hadde de nok gjort hva de kunne for at folk ikke skulle få vite det.

Lenke til kommentar

Egentlig fungerer ikke radiosignaler i tunneler, for radiobølgene som brukes i radiosendinger går ikke gjennom fjell. I de mest trafikkerte tunellene er det derfor lagt inn en egen radiosender, en ledning som sitter i taket i tunellen. Denne antennen sender som oftest kun den kanalen som veimeldinger sendes ut på.

 

I følge et EU-direktiv skal det være radiosendingsutstyr i alle tuneller som er lengre enn 1000 m og der det kjører minst 2000 biler i hvert kjørefelt per døgn (årsgjennomsnitt). Se punkt 2.16:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dok/regpubl/stprp/20052006/Stprp-nr-63-2005-2006-/10.html?id=434413

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Takker. Var det jeg lurte på. Tenkte det må jo være trafikk farlig å ikke ha fungerende radiokanaler i tunnelene. Folk må jo drive å switche kanal inne i trange mørke tunneler. Og tenk om du hørte på noe veldig morsomt som du ikke kan gå glipp av, og så mister du forbindelsen. Da ender det med at man kjører så fort man kan for å komme igjennom tunnelen.

Lenke til kommentar

Hvis du mister mobiltelefonen (eller annet elektronikkutstyr som har vannskrekk) i vann som er 100 % destillert altså ingenting annet en hydrogen og oksygen, vil da noen ting kortslutte? har hørt at vann i seg selv ikke er strømførende men søppelstoffer i vannet gjør det? (selvfølgelig må elektronikkutstyret være rent også da.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...