Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

årsaken er så enkelt som at det er masse vind bak de store bilene

Vel, det er en ganske upresis forklaring og turbulens er jo ikke årsaken, men et symptom på årsaken. Grunnen er jo som spørsmålstiller sier, pga lufttrykkforskjell. Når en trailer kjører framover dytter den masse luft unna, de skapes et høytrykk foran traileren og et lavtrykk bak. Dette lavtrykket bak "suger" ting til seg når traileren passerer. Grunnen til at dette skjer i større grad med trailere enn mer snertene biler er som sagt pga. at de er mindre aerodynamiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
årsaken er så enkelt som at det er masse vind bak de store bilene

Vel, det er en ganske upresis forklaring og turbulens er jo ikke årsaken, men et symptom på årsaken. Grunnen er jo som spørsmålstiller sier, pga lufttrykkforskjell. Når en trailer kjører framover dytter den masse luft unna, de skapes et høytrykk foran traileren og et lavtrykk bak. Dette lavtrykket bak "suger" ting til seg når traileren passerer. Grunnen til at dette skjer i større grad med trailere enn mer snertene biler er som sagt pga. at de er mindre aerodynamiske.

 

turbulens er årsaken til at lastebiler drar med seg ting.

årsaken til turbulens er lavt luft-trykk.

årsaken til lavt luft-trykk er dårlig aerodynamikk.

årsaken til dårlig aerodynamikk er størrelsen og formen.

 

jeg står ved min forklaring at turbulens er årsaken, men dro den ikke lengre enn det, noe jeg kanskje burde gjort.

Lenke til kommentar
Men orker "folk" å lese side opp og side ned med sidelange argumenter med noen uthevede ord der dere plukker istykker hverandres meninger?

 

Vet ikke,. men jeg håper det, snedige spørsmål er ofte ikke enkle spørsmål, og ikke-enkle spørsmål har ofte ikke-enkle svar. Min personlige mening er at om man ikke liker en diskusjon og litt kompliserte detaljer, så er ikke dette rette tråd, men det kan jo hende andre har et annet syn såklart.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men orker "folk" å lese side opp og side ned med sidelange argumenter med noen uthevede ord der dere plukker istykker hverandres meninger?

Jeg har fulgt med på diskusjonen. :)

Det er hvertfall bedre enn alle disse google-spørsmålene som har dukket opp i det siste. Synes det er på tide at denne tråden blir moderert mye strengere så vi slipper unødvendig tull fra folk som ikke gidder.

Lenke til kommentar
Men orker "folk" å lese side opp og side ned med sidelange argumenter med noen uthevede ord der dere plukker istykker hverandres meninger?

 

Vet ikke,. men jeg håper det, snedige spørsmål er ofte ikke enkle spørsmål, og ikke-enkle spørsmål har ofte ikke-enkle svar. Min personlige mening er at om man ikke liker en diskusjon og litt kompliserte detaljer, så er ikke dette rette tråd, men det kan jo hende andre har et annet syn såklart.

 

AtW

Jeg leste alt, og hvis man ikke vil lese det, kan man jo hoppe videre til neste kjedelige supportspørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har fulgt med på diskusjonen. :)

Det er hvertfall bedre enn alle disse google-spørsmålene som har dukket opp i det siste. Synes det er på tide at denne tråden blir moderert mye strengere så vi slipper unødvendig tull fra folk som ikke gidder.

Jeg er helt enig. Er det kanskje på tide å begynne å rapportere den typen innlegg?

Lenke til kommentar
Men orker "folk" å lese side opp og side ned med sidelange argumenter med noen uthevede ord der dere plukker istykker hverandres meninger?

 

Det er da et diskusjonsforum, blir kjedelig om forumet blir som et leksikon. Ikke drep engasjementet. Det er ikke vanskelig å hoppe over lange innlegg om de ikke er interessante for deg.

Er enig i at google-spørsmål bør modereres bedre.

Lenke til kommentar
årsaken er så enkelt som at det er masse vind bak de store bilene

Vel, det er en ganske upresis forklaring og turbulens er jo ikke årsaken, men et symptom på årsaken. Grunnen er jo som spørsmålstiller sier, pga lufttrykkforskjell. Når en trailer kjører framover dytter den masse luft unna, de skapes et høytrykk foran traileren og et lavtrykk bak. Dette lavtrykket bak "suger" ting til seg når traileren passerer. Grunnen til at dette skjer i større grad med trailere enn mer snertene biler er som sagt pga. at de er mindre aerodynamiske.

 

turbulens er årsaken til at lastebiler drar med seg ting.

årsaken til turbulens er lavt luft-trykk.

årsaken til lavt luft-trykk er dårlig aerodynamikk.

årsaken til dårlig aerodynamikk er størrelsen og formen.

 

jeg står ved min forklaring at turbulens er årsaken, men dro den ikke lengre enn det, noe jeg kanskje burde gjort.

Støtter SirDrinkAlot her. Turbulens er bare strømning av luft e.l. som ikke er laminær/glatt. Lavt trykk bak bilen lastebilen suger til seg andre biler. Men dette blir to sider av samme sak. Suget fører til luftstrømmer som drar med seg ting.

Lenke til kommentar

Mulig det har blitt spørt om før, men gidder ikke leite gjennom 2041 sider :p

 

1. Hva heter de morsome bildene med litt nerde-humor som har en svart ramme rundt og hvit tekst under? Er det noe 4chan greier? Hva heter disse bildene og hvor kan man finne dem?

 

2. Hva betyr /b/ og andre bokstaver mellom to skråstreker?

Lenke til kommentar
Mulig det har blitt spørt om før, men gidder ikke leite gjennom 2041 sider :p

 

1. Hva heter de morsome bildene med litt nerde-humor som har en svart ramme rundt og hvit tekst under? Er det noe 4chan greier? Hva heter disse bildene og hvor kan man finne dem?

 

2. Hva betyr /b/ og andre bokstaver mellom to skråstreker?

 

2: /b/ er den eneste delen av 4chan.org som er verdt å sitte på.

Lenke til kommentar
Mulig det har blitt spørt om før, men gidder ikke leite gjennom 2041 sider :p

 

1. Hva heter de morsome bildene med litt nerde-humor som har en svart ramme rundt og hvit tekst under? Er det noe 4chan greier? Hva heter disse bildene og hvor kan man finne dem?

 

2. Hva betyr /b/ og andre bokstaver mellom to skråstreker?

 

1. Motivator eller Motivational images/pictures

 

2. Ingenting spesielt - det er berre ulike underseksjonar på nettsida du så fint nevner sjølv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...