Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finner du nok på www.se.no TV-guide på nett.

Poenget var at jeg ikke gadd og lete selv, mest i håp om at noen her inne viste det;)

Men enkelt skal det ikke være.

Dette er ikke en tråd man skal bruke når man er for lat til å finne ut av trivialiteter på egenhånd, hva med å vise litt respekt for andre tråddeltakeres tid og energi, og la være å lage tulleinnlegg fordi du ikkke gidder å sjekke en TV-guide?

AtW

Lenke til kommentar
Friksjon er ikke uavhengig av massen, men friksjonkoeffisienten er gjerne avhengig av normalkraften, derfor får man ofte mindre friksjonskoeffisient med høyere normalkraft.

AtW

Bør du ikke rette formuleringene etter komma?

Hva tenkte du på?

AtW

p><p>

..., friksjonskraften er proposjonal med normalkraften og avhengig av friksjonskoeffisienten. Derfor får man som regel større friksjon med større normalkraft. At man får mindre friksjonskoeffisient ved økt trykk på underlaget (normalkraft) gjelder jo bare når stoffene endrer egenskaper , da får man altså en ny frikjonskoeffisent som ellers er å regne som en konstant i formelen for den kinetiske friksjonskraften.

Lenke til kommentar

Friksjon er ikke uavhengig av massen, men friksjonkoeffisienten er gjerne avhengig av normalkraften, derfor får man ofte mindre friksjonskoeffisient med høyere normalkraft.

AtW

Hva tenkte du på?

AtW

p><p>

..., friksjonskraften er proposjonal med normalkraften og avhengig av friksjonskoeffisienten. Derfor får man som regel større friksjon med større normalkraft. At man får mindre friksjonskoeffisient ved økt trykk på underlaget (normalkraft) gjelder jo bare når stoffene endrer egenskaper , da får man altså en ny frikjonskoeffisent som ellers er å regne som en konstant i formelen for den kinetiske friksjonskraften.

Og snøen det var snakk om i dette tilfellet vil jo endre egenskaper når en tyngre alpinist kjører på den..?

Lenke til kommentar

Jeg tror luftmotstand har mye mer å si enn friksjonen mot underlaget, og ikke minst i forhold til de ørsmå egenskapsforandringene i snøen. Først og fremst vil jeg påstå at det ikke er veldig stor forskjell på arealet til en stor løper og en liten løper, spesielt ikke hvis de krøker seg sammen. Og dermed blir luftmotstanden omtrent lik også. Samtidig har en tyngre løper, som sagt tidligere, en større gravitasjonskraft. Så når luftmotstanden er lik og gravitasjonskraften langs bakken er forskjellig, så vil resultantkraften langs bakken også bli forskjellig (og dermed også akselerasjon og fart).

Edit: Teorien min baserer seg på litt teori og en god porsjon praktisk erfaring.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

AtW

Hva tenkte du på?

AtW

p><p>

Og snøen det var snakk om i dette tilfellet vil jo endre egenskaper når en tyngre alpinist kjører på den..?

Akkurat det er jo den kompliserte siden av saken. Begge komponentene blir jo større både den som gir kraft framover i bakken og den som gir normalkraften. Hvis det var slik at den tyngre alpinisten fikk både i pose og sekk trengte jo ikke de lettere starte. Normalt øker friksjonen med normalkraften. Det gjelder også i skibakken. Og selvfølgelig er luftmotstand viktig og den er dessverre også en ulempe for de som er lettere.

Endrebjo, først så sier du at luftmotstanden har betydning, deretter at den utlignes for at man krøker seg sammen. Bestem deg. Dessuten uansett hvor mye man krøker seg sammen er overflatarealet av en større person større enn på en mindre.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvordan jeg kan lage en sterk magnet av ferromagnetiske stoffer? (som f.eks jern) eller bare generelt forklare litt mer i dybde hva det går ut på :) ? synest det var et intressant tema som jeg ikke helt forstod...

Smelte det, og la det størkne i et kraftig magnetfelt. Det bør vel funke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror luftmotstand har mye mer å si enn friksjonen mot underlaget, og ikke minst i forhold til de ørsmå egenskapsforandringene i snøen. Først og fremst vil jeg påstå at det ikke er veldig stor forskjell på arealet til en stor løper og en liten løper, spesielt ikke hvis de krøker seg sammen. Og dermed blir luftmotstanden omtrent lik også. Samtidig har en tyngre løper, som sagt tidligere, en større gravitasjonskraft. Så når luftmotstanden er lik og gravitasjonskraften langs bakken er forskjellig, så vil resultantkraften langs bakken også bli forskjellig (og dermed også akselerasjon og fart).

Edit: Teorien min baserer seg på litt teori og en god porsjon praktisk erfaring.

OG større friksjonskraft.

Kan ikke si vi har kommet fram til noe godt svar her. Faktorer som er usikre er: luftmotstand som funksjon av arealet på alpinisten, friksjon som funksjon av tyngde mot snøen. Ingen av disse er lineære størrelser (som vi er enige om). Jeg tror at snøens ujevnheter har mye å si da en tyngre person lettere trenger gjennom små snøhauger o.l. i løypa enn en lett person(jeg snakker ikke om friksjon).

Lenke til kommentar

OG større friksjonskraft.
Poenget med innlegget mitt er at jeg påstår at friksjonskraften er neglisjerbar i forhold til luftmotstanden. Altså at mesteparten av gravitasjonskraften både hos den lille og den store løperen blir brukt til å overvinne luftmotstanden, og bare en neglisjerbar mengde blir brukt til å overvinne friksjonskraften (som er størst hos den stor løperen, men ikke stor nok). Derfor vinner den store karen. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...