Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Den franske nasjonalforsamlingen aksepterer 30. mars 1791 et forslag fra det franske vitenskapsakademiet om at en meter skal tilsvare en ti-milliondel av avstanden fra nordpolen til ekvator gjennom Paris.

Men hvordan i all verden målte de avstanden fra nordpolen til ekvator på den tida?

http://histoire.du.metre.free.fr/en/index.htm

Se spesielt kapittelet "Measuring the quadrant by triangulation". Det tok 5 år å utføre målingen, og man målte altså bare opp to delstrekninger, resten var en geometrisk beregning. De bommet med bare 0,2‰, i dag vet vi at Paris-meridianen fra nordpolen til ekvator er 10 001 966 m.

http://no.wikipedia.org/wiki/Meridian

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trenger jo ikke å måle det, når man vet nøyaktig hvor langt en meter er. En millimeter er en meter/1000. Ta en meter, og del den opp i tusen like lange deler, og du har en millimeter. :)

 

Hvordan måler man at en meter er en meter da? :)

Definisjoner. Meteren var til å begynne med ment til å være én timilliondel av avstanden fra ekvator til en av polene. Nå mener jeg dette er litt over eller under 10 000 kilometer, men det var det det begynte med. Nå har også meteren blitt definert som hvor langt lyset beveger seg på 1/299 792 458-dels sekund.

 

Altså meter er bare en enhet vi mennesker har definert lengden på, etter en av universets konstanter. På den måten kan vi alltid finne tilbake til den nøyaktige avstanden 1 meter.

 

@Simen1: Tenkte egentlig mer profesjonelt bruk, der millimeter nøyaktighet er viktig. Takk for svaret.

Det blir det samme som over. Alt kommer fra grunnenheten "meter", og etter det legger man til prefikser (centi, milli, mikro, kilo, mega osv.), som man finner utifra meteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
spør her siden folk i familie og barn forumet ikke klarer å svare. håper dere greier å forstå at dette ikke er seriøst. jeg får meg ikke dame uansett.

 

 

dette er ikke seriøst ment. jeg begynte bare å tenke på det.

 

når på året er det best å skaffe seg dame for å slippe å bruke så mye penger på henne om du ikke har tro på at det skal vare lenge. jul og valentines vet jeg om, men er det flere? bursdag kan jo være på 365 forskjellige dager så det tar jeg ikke med nå.

Om man finner en med bursdag på en dag hvor man forventes å bruke penger på henne, så kan man kombinere gaver og spare penger. F.eks. en med bursdag på 14. feb eller 24. des. Ellers er det jo stort sett rolig fra februar til desember, med tanke på høytider hvertfall. På den andre siden har jeg fått inntrykk av at flest personer har bursdag om sommeren. En annen ide, som jeg uten hensikt har tatt nytte av selv, er å bli sammen med noen på eller rundt 14. februar. Da kan man si, som jeg gjør: "Jeg synes Valentinsdagen bare er noe kommersielt tull, og vi burde ikke kjøpe noe til hverandre på den dagen, siden vi har jubileum [om det kan kalles det] rundt den tiden uansett."

Man kan også spare penger på gjøre noe personlig. Lag et hjemmelaget kort, tegn en dårlig, men søt tegning, så slipper du unna med mye. Om du absolutt må bruke penger så er middag ute en fin gave. Da får du hvertfall nyte den selv også.

For å svare på spørsmålet ditt, det er vel egentlig ingen andre dager hvor man forventes å gi gaver til kjæresten sin. Man har jo morsdager, farsdager og kvinnedagen, men de er ikke så relevante i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med hytte i Russland? Er det en liten umulighet, eller er det realistisk?

 

Alaska blir dumt, siden avstanden blir så enorm. Helst bør det være så nært at det er bare å sette seg i bilen, ta med hundene og kjøre dit på en dag.

 

Mest realistisk er vel å få til hytte på et fjell som er høyt nok. Hvor høyt må fjellet være for at det skal være snø der på sommeren?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Skal du ha sommersnø i Russland nytter det ikke å dra et par mil over grensen. Du må vekk fra Kola, og sannsynligvis inn i Sibir/Ural. Da blir det plutselig lettere å dra til Alaska i stedet. Forøvrig er det ingen som har nevnt Grønland. Bøttevis med snø å ta av.

 

Permanent snø på toppene i Norge er ikke bestemt av høyden. Toppen av Galdhøpiggen er snøfri om sommeren, men nedenfor ligger det et belte av bre rundt hele toppen. Det ligger blant annet et sommerskisenter på 1800 meter der. Glittertind er dekket av en bre og har naturligvis snø hele året, men du skal ikke langt ned i skråningen før det er snøfritt. Glitterheim ligger snøfri i sommerhalvåret. I tillegg er omtrent hele Jotunheimen nasjonalpark, så du kan bare glemme å bygge noe der.

Også har du Folgefonna sommerskisenter som også er en bre. Det er også en nasjonalpark.

 

Men Hardangerjøkulen er det gode muligheter rundt. Finse er en kald og utilgjengelig plass én times gange fra jøkulen. Eneste transportmulighet for vanlige folk er tog, og jeg vet ikke hvor lett det er å byggetillatelse der. Men du skal ikke se bort fra at noen av de eksisterende byggene der kanskje er til salgs.

Lenke til kommentar

Er mangus-effekten en energieffektiv framdriftsmetode?

 

Et par videoer:

og
.

 

Kan dette prinsippet brukes for å bygge "Stairway to heaven".

Dear lady, can you hear the wind blow?

And did you know

Your stairway lies on the whispering wind?

Hvor lang trapp kan man i teorien bygge dersom den skal ligge og hvile på vinden og vinden er stabil? Trappen skal bygges av segmenter, der hvert segment får løft fra "vinger" basert på magnus-effekten.

 

StairwayToHeaven.843340.jpg

Lenke til kommentar

En liten rettelse til Simen1. På den bebodde delen av Svalbard (hovedsaklig longyearbyen og områdene rundt) er det full sommer akkurat som her. Bare ingen trær. Det er grønt/gult gress overalt og en ubeskrivelig fargesprakende blomsterflora, pluss mye myr og gjørme pga telefrosten i bakken.

Også temperaturer mellom 5-15 plussgrader. Har familie der og drar dit et par ganger i året.

 

Du skal ganske langt opp i fjellene for å finne snø da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

det var ei kjærring på NGC som stakk begge hendene samlet ned i sanden og løftet dem opp. hun sa at hun holdt ca 8 milioner sandkorn der.

 

så hvor man sandkorn er det per cm3?

Lenke til kommentar
det var ei kjærring på NGC som stakk begge hendene samlet ned i sanden og løftet dem opp. hun sa at hun holdt ca 8 milioner sandkorn der.

 

så hvor man sandkorn er det per cm3?

Som vanlig kommer du med hjernedøde spørsmål som wikipedia gir deg svaret på. Seriøst, er du så vanvittig lat at du ikke gidder å google en gang?

http://lmgtfy.com/?q=Sand+particle+size

Lenke til kommentar
Hvor lang trapp kan man i teorien bygge dersom den skal ligge og hvile på vinden og vinden er stabil? Trappen skal bygges av segmenter, der hvert segment får løft fra "vinger" basert på magnus-effekten.

Dette prinsippet går altså på at trappen skal ha rør som stikker ut som spinner i vinden som gir oppdriften? Er det ikke bare å finne formelen for rør(sto jo for baller på wiki) og beregne ut i fra dette og se hvor stor oppdrift man med rimelige antatte mål kan oppnå? Deretter ser man på de letteste materialene man kan bygge en trapp av og beregner vekt per lengde trapp.

 

 

edit: Titta litt i en hydromekanikkbok jeg hadde liggende og fant dette:

 

post-28526-1266155264_thumb.jpg

 

Dvs. du regner ut kraften FL vha CL som funksjon av vinkel- og vindhastigheten.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar

Det vil vel være stor variasjon i sandpartiklenes størrelse selv fra samme sted. Og pakningstettheten har mye å si. Så det er faktisk ikke så enkelt å regne presist på det.

Nei, men da er det jo ingen av oss heller som kan regne presist på det. Gå på wikipedia, bruk tre verdiene som er oppgitt (som ligger nært hverandre) og ta gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Man er bare menneske i møte med andre.

 

Hvem sa det? Hva betyr det?

 

Om man finner en med bursdag på en dag hvor man forventes å bruke penger på henne, så kan man kombinere gaver og spare penger. F.eks. en med bursdag på 14. feb eller 24. des. Ellers er det jo stort sett rolig fra februar til desember, med tanke på høytider hvertfall. På den andre siden har jeg fått inntrykk av at flest personer har bursdag om sommeren.

 

Jeg mener å ha lest at det er flest bursdager i April.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...