Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

@Simen1: Tenkte egentlig mer profesjonelt bruk, der millimeter nøyaktighet er viktig. Takk for svaret.

Det er samme greia der. En produsent av meterstokker for profesjonelle behov bør selvsagt ha en nøyaktig meterstokk å kontrollere de produserte eksemplarene mot. Slike maler er sikkert målt veldig nøyaktig i forhold til en nasjonal meterstav under kontrollerte forhold (spesifisert romtemperatur, lufttrykk etc). Nasjonale meterstaver kontrolleres nok med dyre og avanserte metoder med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vanlige meterstokker er faktisk ikke særlig nøyaktige. De kan avvike med flere millimeter på grunn av termisk utvidelse og bruk i ulike temperaturer.

Hvordan finner da produsenten av et måleprodukt ut usikkerheten? For eksempel en digitalklokke kjøpt på Clahs Ohlson har en nøyaktighet på 0.01s, er dette da bare at den ikke kan vise fler enn to desimaler, så vi bare sier det er sånn?

Isåfall, hva med multimetere, de pleier å ha kategorier sortert etter størrelse og har hver sin prosentvise feil og en usikkerhet på siste sifferet, hvordan finner de ut dette?

Lenke til kommentar

Dette er jo som ethvert måleinstrument... Man bruker et instrument som er kalibrert mot et mer nøyaktig instrument som er kalibrert mot et mer nøyaktig instrument osv osv....

 

Skal ting være nøyaktige så er vel sporbarhet veldig viktig.

 

Men eg er litt enig med han som spør her oppe: Hvordan målte de den avstanden som lyset går i vakuum osv osv for å bestemme denne meteren vi har i dag?

 

Tidligere var det vel noe med ekvator?

Lenke til kommentar

Usikkerheten på klokker oppgis som sekunder per år. Det er bare dyre klokker som har usikkerheten spesifisert. Usikkerheten kan måles på flere måter:

- Veldig nøyaktige målinger på et utvalg av klokkene (f.eks 100 stk) på noen uker eller måneder (typisk filming med høyhastighetskamera før og etter det har gått f.eks en måned)

- Litt mindre nøyaktige målinger med vanlig kamera over et år.

- Beregning av usikkerheten ved å få data for usikkerheten av produsenten av kvartskrystallen.

 

Multimetere måles på to metoder:

- Kontrollmålinger av et utvalg av instrumentene (f.eks 100 stk) under ulike temperaturer og lufttrykk (innenfor spec til instrumentet). Kontrollmålingene måler avvik i forhold til veldgi nøyaktig kalibrerte profesjonelle måleinstrumenter. Avrunding av det siste sifferet oppgis enten som en egen usikkerhet eller bakes inn i den totale usikkerheten.

- Beregninger ut i fra komponentenes usikkerheter.

Lenke til kommentar
Isåfall, hva med multimetere, de pleier å ha kategorier sortert etter størrelse og har hver sin prosentvise feil og en usikkerhet på siste sifferet, hvordan finner de ut dette?

 

Alle instrumentene vi har på jobb blir sendt på labb for kalibrering sånn innimellom avhengig av hvor nøyaktige de må være til sitt bruk.

 

På labben har de referanseinstrumenter som er kalibrert opp mot andre ref. instrumenter hos forskjellige organisasjoner rundt om i verden. Litt usikker på hva disse "organiasjonene" heter...

Lenke til kommentar
Har sotte på ræva lenge nå. Så reiste jeg meg opp for å gå på do. Da svartnet det, jeg mistet helt kontrollen og datt på gulvet, beina ristet skikkelig og alt. Hva er det egentlig som gjør at en besvimer nesten bare av å sitte lenge? Blodtilførselen burde jo da gå som normalt.

 

Det kalles head rush og er et plutselig fall i blodtrykket.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Head_rush

Lenke til kommentar
Isåfall, hva med multimetere, de pleier å ha kategorier sortert etter størrelse og har hver sin prosentvise feil og en usikkerhet på siste sifferet, hvordan finner de ut dette?

 

Alle instrumentene vi har på jobb blir sendt på labb for kalibrering sånn innimellom avhengig av hvor nøyaktige de må være til sitt bruk.

 

På labben har de referanseinstrumenter som er kalibrert opp mot andre ref. instrumenter hos forskjellige organisasjoner rundt om i verden. Litt usikker på hva disse "organiasjonene" heter...

 

I norge er det vel justervesenet som tar seg av denslags?

http://no.wikipedia.org/wiki/Justervesenet

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Har sotte på ræva lenge nå. Så reiste jeg meg opp for å gå på do. Da svartnet det, jeg mistet helt kontrollen og datt på gulvet, beina ristet skikkelig og alt. Hva er det egentlig som gjør at en besvimer nesten bare av å sitte lenge? Blodtilførselen burde jo da gå som normalt.

 

Det kalles head rush og er et plutselig fall i blodtrykket.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Head_rush

 

 

flaks at du ikke satt på do da det skjedde :p . Men har aldrig opplevd det selv og jeg har sittet å gamet i over et døgn i samme stolen uten å reise meg.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Isåfall, hva med multimetere, de pleier å ha kategorier sortert etter størrelse og har hver sin prosentvise feil og en usikkerhet på siste sifferet, hvordan finner de ut dette?

 

Alle instrumentene vi har på jobb blir sendt på labb for kalibrering sånn innimellom avhengig av hvor nøyaktige de må være til sitt bruk.

 

På labben har de referanseinstrumenter som er kalibrert opp mot andre ref. instrumenter hos forskjellige organisasjoner rundt om i verden. Litt usikker på hva disse "organiasjonene" heter...

 

I norge er det vel justervesenet som tar seg av denslags?

http://no.wikipedia.org/wiki/Justervesenet

 

Det var det de het ja :)

De har nok kontroll på de "beste" instrumentene i norge ja...

 

Er jo de som står bak kontrollen av fiskale målinger også. Husker de, eller en representant for de hadde kontroll på fiskalmålingene ute på platformen mens eg var der. Rimelig heftige greier. En liten ripe på ene vekta på dødvektsmåleren så var det bare å sende den iland....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Isåfall, hva med multimetere, de pleier å ha kategorier sortert etter størrelse og har hver sin prosentvise feil og en usikkerhet på siste sifferet, hvordan finner de ut dette?

 

Alle instrumentene vi har på jobb blir sendt på labb for kalibrering sånn innimellom avhengig av hvor nøyaktige de må være til sitt bruk.

 

På labben har de referanseinstrumenter som er kalibrert opp mot andre ref. instrumenter hos forskjellige organisasjoner rundt om i verden. Litt usikker på hva disse "organiasjonene" heter...

 

I norge er det vel justervesenet som tar seg av denslags?

http://no.wikipedia.org/wiki/Justervesenet

 

Det var det de het ja :)

De har nok kontroll på de "beste" instrumentene i norge ja...

 

Er jo de som står bak kontrollen av fiskale målinger også. Husker de, eller en representant for de hadde kontroll på fiskalmålingene ute på platformen mens eg var der. Rimelig heftige greier. En liten ripe på ene vekta på dødvektsmåleren så var det bare å sende den iland....

 

 

 

hvorfor måtte den i land ?. pga forskjell i vekt eller frykt for at noen har prøvd å åpne den eller ?

Lenke til kommentar
hvorfor måtte den i land ?. pga forskjell i vekt eller frykt for at noen har prøvd å åpne den eller ?

 

Det er vektene man bruker til å simulere trykk som blir brukt til å sjekke målerne som står på gasseksporten. Hvis vekten har fått en ripe betyr det kanskje at vekten har blitt endret og da må den inn til land og sjekkes helt nøyaktig. Evt. byttes med ny.

 

Skal svært lite til før det blir STORE summer feil. Målerne er veldig nøyaktige, kan jo selv tenke deg hvis måleren har en unøyaktighet på 0.1% prosent og man eksporterer flere hundre tusen kubikk gass i døgnet. Blir fort kronasjer av feilmålingen, og problemet er at man vet ikke om man går i pluss eller minus. Og det er ikke bra hvis målestasjonen din sier at du har eksportert mer enn det mottaker sier. Da blir det hurlumhei, siden ingen ønsker å betale for mer gass enn de får....

 

Scenariet med skade på vektene har ikke noe med at noen har åpnet de. Det er sylindriske vekter man har til dødvektmåleren ute på platformen. Og det er nøyaktigheten som er viktig. Måtte for eksempel bruke hansker når vi behandlet vektene for at de ikke skulle bli skitne og fettete...

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Men eg er litt enig med han som spør her oppe: Hvordan målte de den avstanden som lyset går i vakuum osv osv for å bestemme denne meteren vi har i dag?

 

Tidligere var det vel noe med ekvator?

Så vidt jeg husker var det vel noen som bestemte at det skulle være 10 000km fra pol til ekvator. Men etter en tid viste det seg at de hadde målt litt feil, så da trengte de vel noe annet å definere en meter som.

Lenke til kommentar
Men eg er litt enig med han som spør her oppe: Hvordan målte de den avstanden som lyset går i vakuum osv osv for å bestemme denne meteren vi har i dag?

 

Tidligere var det vel noe med ekvator?

Så vidt jeg husker var det vel noen som bestemte at det skulle være 10 000km fra pol til ekvator. Men etter en tid viste det seg at de hadde målt litt feil, så da trengte de vel noe annet å definere en meter som.

Meteren ble første gang definert i Paris i forbindelse med den franske revolusjonen (1789-1799). Meteren skulle være en ny vitenskaplig og demokratisk målestokk, helt uavhengig av skonummeret til et lands statsleder.

Den franske nasjonalforsamlingen aksepterer 30. mars 1791 et forslag fra det franske vitenskapsakademiet om at en meter skal tilsvare en ti-milliondel av avstanden fra nordpolen til ekvator gjennom Paris.
På grunnlag av denne definisjonen ble det laget en såkalt normalmeter, som alle andre meterkopier ble målt mot fram til 1960.

 

Den første meteren ble støpt i bronse i Frankrike i 1795. I 1799 ble en prototype på en meter gjort i platina. Og i 1889 ble den første internasjonale prototypen på en meter laget i en legering av platina og iridium. Denne opprinnelige normalmeteren laget av en platina- og iridiumslegering (se bildet) oppbevares fortsatt i et strengt bevoktet kjellerhvelv i Paris, nå av kulturhistoriske årsaker.

 

Platinum-Iridium_meter_bar.jpg

http://no.wikipedia.org/wiki/Meter

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

spør her siden folk i familie og barn forumet ikke klarer å svare. håper dere greier å forstå at dette ikke er seriøst. jeg får meg ikke dame uansett.

 

 

dette er ikke seriøst ment. jeg begynte bare å tenke på det.

 

når på året er det best å skaffe seg dame for å slippe å bruke så mye penger på henne om du ikke har tro på at det skal vare lenge. jul og valentines vet jeg om, men er det flere? bursdag kan jo være på 365 forskjellige dager så det tar jeg ikke med nå.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Men eg er litt enig med han som spør her oppe: Hvordan målte de den avstanden som lyset går i vakuum osv osv for å bestemme denne meteren vi har i dag?

 

Tidligere var det vel noe med ekvator?

Så vidt jeg husker var det vel noen som bestemte at det skulle være 10 000km fra pol til ekvator. Men etter en tid viste det seg at de hadde målt litt feil, så da trengte de vel noe annet å definere en meter som.

Meteren ble første gang definert i Paris i forbindelse med den franske revolusjonen (1789-1799). Meteren skulle være en ny vitenskaplig og demokratisk målestokk, helt uavhengig av skonummeret til et lands statsleder.

Den franske nasjonalforsamlingen aksepterer 30. mars 1791 et forslag fra det franske vitenskapsakademiet om at en meter skal tilsvare en ti-milliondel av avstanden fra nordpolen til ekvator gjennom Paris.
På grunnlag av denne definisjonen ble det laget en såkalt normalmeter, som alle andre meterkopier ble målt mot fram til 1960.

 

Den første meteren ble støpt i bronse i Frankrike i 1795. I 1799 ble en prototype på en meter gjort i platina. Og i 1889 ble den første internasjonale prototypen på en meter laget i en legering av platina og iridium. Denne opprinnelige normalmeteren laget av en platina- og iridiumslegering (se bildet) oppbevares fortsatt i et strengt bevoktet kjellerhvelv i Paris, nå av kulturhistoriske årsaker.

 

Platinum-Iridium_meter_bar.jpg

http://no.wikipedia.org/wiki/Meter

Men hvordan i all verden målte de avstanden fra nordpolen til ekvator på den tida?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...