Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Uansett ser man glatt forskjell på 24 fps (elelr 26) og høyere framerate, selv med motionblur), og med refreshrate ser jeg forskjell på 85Hz og 100 hz.

 

 

Dæng, jeg får dra hjem å prøve å finne en måte å teste det på :)

 

Det er lite som tyder på at synssystemet har noen fast framerate på noe vis.

 

 

Jepp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Undersøkelser viser at folk kan identfisere bilder som bare blinker i 1/200 sekund. Det er lite som tyder på at synssystemet har noen fast framerate på noe vis. (ihvertfall såvidt meg bekjent)

 

AtW

"Rekorden" meg bekjent er identifisering av bilde ned til 1/400 sekund, og ved ca. 1/500 vil ingen legge merke til det. Mao. hvis du skal sette noe tall på øyet blir det nok i området 400-480 fps, men det blir jo feil pga. cellene i øyet ikke har en bastant oppgave men derimot noen som oppdager bevegelse, forandring i farger, lys/mørke etc. Hvor godt øye oppdager forandringer kommer veldig ann på disse faktorene, spesielt fargen grønn oppfatter øyet meget godt kontra f.eks. svart.

 

Btw: Ja man kan se at hjul plutselig "snur" og "stopper opp" i den virkelige verden også. Et godt eksempel de fleste kan teste selv er vifter i PC'en. Har du mulighet for og stille hvor fort en vifte snurrer vil du se hele den sekvensen av effekter. MEN, som ATW sier, det er ikke synlig i sollys. Dette pga. sollyset er konstant. Effekten oppstår når du bruker en annen lyskilde, f.eks. en lyspære. Når da hjulet overgår lysets puls ( Er det 60hz i Norge ? ) vil det se ut som den stopper opp.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Undersøkelser viser at folk kan identfisere bilder som bare blinker i 1/200 sekund. Det er lite som tyder på at synssystemet har noen fast framerate på noe vis. (ihvertfall såvidt meg bekjent)

 

AtW

"Rekorden" meg bekjent er identifisering av bilde ned til 1/400 sekund, og ved ca. 1/500 vil ingen legge merke til det. Mao. hvis du skal sette noe tall på øyet blir det nok i området 400-480 fps, men det blir jo feil pga. cellene i øyet ikke har en bastant oppgave men derimot noen som oppdager bevegelse, forandring i farger, lys/mørke etc. Hvor godt øye oppdager forandringer kommer veldig ann på disse faktorene, spesielt fargen grønn oppfatter øyet meget godt kontra f.eks. svart.

 

Btw: Ja man kan se at hjul plutselig "snur" og "stopper opp" i den virkelige verden også. Et godt eksempel de fleste kan teste selv er vifter i PC'en. Har du mulighet for og stille hvor fort en vifte snurrer vil du se hele den sekvensen av effekter.

 

I den virkelige verden med en kunstig lyskilde ja, men hva med i naturlig lys? "øyet har en framerate"-forklaringen harmonerer ihvertfall ikke med de hastigheten et bilhjul og en vifte beveger seg med om man antar den frameraten er 400 frames. (og personlig mener jeg man neppe kan snakke om noen fast framerate på den måten)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er noen A-mennesker og andre B-mennesker? Er det sunnere å være A-menneske?

 

Det jeg mener med A-mennesker er de som blir trøtt om kvelden (før midnatt) og står opp av seg selv før klokka 9. Mens B-mennesker ikke blir trøtt før ut på morgenen en gang og ikke våkner av seg selv før ut på ettermiddagen en gang (se på tidspunktene som ca.-tall).

 

Jeg er selv B-menneske. Hvis det ikke er noe jeg MÅ neste dag (skole/jobb), blir plutselig klokka 4-5 før jeg i det hele tatt har (opplevd fysisk) behov for å nærme meg soverommet. Og glemmer jeg å skru på vekkerklokka våkner jeg ikke av meg selv før 14-15-tida.

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvordan du legger opp til det selv. Jeg har ingen problemer med å snu døgnet slik jeg våkner av meg selv før klokken 10 hver dag (kjipt å stå opp klokken 08:00 på en lørdag...), og dermed legge meg selv tidlig på kvelden grunnet trøtthet.

 

Men jeg har også ingen problemer med å sitte lenge ut på nattestimene og lese/skrive/spille til 08:00 før jeg legger meg.

 

Det er hva kroppen er vandt til, hva du velger selv å gjøre, samt en liten dose hormonell ungdomstid.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på anngående det:

Ta f.eks. dama. Hun spretter opp så fort sola titter frem og litt sollys kommer inn på soverommet. Jeg derimot har aldri våknet av at sola har sneket seg inn, selv når jeg jobbet vanlig 8-4 jobb. Stiller jeg ikke klokke kan jeg sove veeeeldig lenge, noe jeg forøvrig hater da jeg våkner og er mer trøtt enn når jeg legger meg. Er dette genetisk eller hva ? Vane kan det ikke gå på, jobbet i 2 år i vanlig 8-4 jobb uten at det gjorde noen forskjell.

Lenke til kommentar
Vane kan det ikke gå på, jobbet i 2 år i vanlig 8-4 jobb uten at det gjorde noen forskjell.
Du må selv ville å legge om døgnet. Det hjelper ikke å stå opp til 8-4-jobb om du sover til 14:00 i helga. Du må innrette livet til å stå opp tidlig, så går det nok.

Og hvor står det at jeg ikke gjorde det ? :) I helgene stod jeg opp rundt 9-11 senest, ellers ble det fort problemer når mandagen kom.

Lenke til kommentar
Vane kan det ikke gå på, jobbet i 2 år i vanlig 8-4 jobb uten at det gjorde noen forskjell.
Du må selv ville å legge om døgnet. Det hjelper ikke å stå opp til 8-4-jobb om du sover til 14:00 i helga. Du må innrette livet til å stå opp tidlig, så går det nok.

Det er nok ikke så enkelt. A/B-menneske er ikke bare en beskrivelse av søvnvaner. Jeg har både gått på skole og jobbet skift, og har funnet ut at det er lite forskjell på opplevd behov for søvn på kvelden og enkelhet på å komme seg opp om morgenen. Selv om jeg legger meg tidlig hver dag over en lengre periode, spretter jeg ikke opp om morgenen på lørdag (når vekkerklokken er av) til samme tid som jeg har stått opp ellers i uka. Jeg trenger et press utenfra for å komme meg opp tidlig - som å rekke jobben.

 

Så jeg er overbevist om at dette er biologisk i større grad enn du påstår. Men spørsmålet er... hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

I praksis bruker man en hovedlinjal for å lage nye linjaler ut i fra. Hovedlinjalen kan igjen være laget på mål etter en ennå mer nøyaktig linjal som igjen er målt veldig nøyaktig med f.eks tidtagning av laserlys i vakuum. Inndelingen av en meterstokk i millimeter og kontrolleringen kan foregå med geometri og symmetri.

 

Vanlige meterstokker er faktisk ikke særlig nøyaktige. De kan avvike med flere millimeter på grunn av termisk utvidelse og bruk i ulike temperaturer.

Lenke til kommentar
Man trenger jo ikke å måle det, når man vet nøyaktig hvor langt en meter er. En millimeter er en meter/1000. Ta en meter, og del den opp i tusen like lange deler, og du har en millimeter. :)

 

Hvordan måler man at en meter er en meter da? :)

 

@Simen1: Tenkte egentlig mer profesjonelt bruk, der millimeter nøyaktighet er viktig. Takk for svaret.

 

@Quakecry: Har det noe med at beina "trekker" mye oksygen med en gang de kommer i bevegelse?

Endret av SoapyAsHell
Lenke til kommentar
Man trenger jo ikke å måle det, når man vet nøyaktig hvor langt en meter er. En millimeter er en meter/1000. Ta en meter, og del den opp i tusen like lange deler, og du har en millimeter. :)

 

Hvordan måler man at en meter er en meter da? :)

 

@Simen1: Tenkte egentlig mer profesjonelt bruk, der millimeter nøyaktighet er viktig. Takk for svaret.

 

 

Skyvelær måler ofte nøyaktig nok

Lenke til kommentar
Man trenger jo ikke å måle det, når man vet nøyaktig hvor langt en meter er. En millimeter er en meter/1000. Ta en meter, og del den opp i tusen like lange deler, og du har en millimeter. :)

 

Hvordan måler man at en meter er en meter da? :)

en meter er strekningen lys forplanter seg i vakuum i løpet av nøyaktig 1/299 792 458 sekund.

 

ellers finnes det noen maler som er nøyaktig 1 meter

 

edit: i praksis så er det oftest skyvelær eller mer avanserte måter å måle ting som er enda mindre og mer nøyaktig på

Endret av aklla
Lenke til kommentar
I praksis bruker man en hovedlinjal for å lage nye linjaler ut i fra. Hovedlinjalen kan igjen være laget på mål etter en ennå mer nøyaktig linjal ...

Vanlige meterstokker er faktisk ikke særlig nøyaktige. De kan avvike med flere millimeter på grunn av termisk utvidelse og bruk i ulike temperaturer.

Hovedlinjal er en linjal med ett endestykke vanligvis i fast rett vinkel. Det vi brukte til projeksjonstegning i gamle dager. sit Wikipedia:"Linjal - Wikipedia

En hovedlinjal eller hodelinjal er i enden utstyrt med et flatt eller vridbart tverrstykke som kan legges an mot kanten av tegnebrettet eller papiret"

 

Viktigste grunnen til tommestokkens unøayktighet er de dreibare vinkelskjøtene som bare er klemt på, disse kan lett forskyves litt.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...