Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er den norske u-lyden sjelden i ikke-germanske språk? Det virker som mange utlendinger har problemer med å uttale den.

Iallefall på romanske språk. Der er hovedregelen at skriftlig u uttales som o og skriftlig o uttales som å.

 

Hvorfor regnes det som usunt å oppholde seg i luft i bevegelse innendørs (trekk), mens det regnes som friskt og helsebringende å oppholde seg i luft i bevegelse utendørs (vind)? Luft i bevegelse er vel egentlig det samme fenomenet enten det opptrer innenfor eller utenfor husvegger?

Det har kanskje litt å gjøre med hvor godt man kler på seg og hvor mye man beveger på seg.

Lenke til kommentar
Hvorfor regnes det som usunt å oppholde seg i luft i bevegelse innendørs (trekk), mens det regnes som friskt og helsebringende å oppholde seg i luft i bevegelse utendørs (vind)? Luft i bevegelse er vel egentlig det samme fenomenet enten det opptrer innenfor eller utenfor husvegger?

Det har kanskje litt å gjøre med hvor godt man kler på seg og hvor mye man beveger på seg.

 

Jeg tipper det har mer å gjøre med at folk elsker å kalle ubehaglige ting for sunt, sålenge det skjer utendørs :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Altså jenta flyr med 116km/t (som bilen hadde som utgangsfart) og bilen mister rundt 5km/t og fortsetter i 109km/t.

Blir det ikke mer riktig å regne jentas utgangshastighet som lik bilens slutthastighet? For i det øyeblikket jenta får samme hastighet enn bilen så vil jo ikke bilen yte noe kraft mot jenta lengre, med mindre man regner jenta som 100% elastisk (som en spent stålfjær), noe hun neppe er.

 

Med andre ord: Jentas og bilens hastighet etter sammenstøtet: ~116 km/t og bilens hastighet før sammenstøtet: ~121 km/t.

Du har nok rett, men jeg husket ikke de nøyaktige formlene for semielastisk støt da jeg satt opp regnestykket. Derfor satte jeg forutsetningen 100% elastisk.

Med så stor masseforskjell mellom bil og jente, så er det vanskelig å forestille seg noe annet enn 100% uelastisk støt, og da fortsetter bil og jente sammenklistret i ca 109km/t til bilen/jenta mister momentum.

 

Siden trådstarter ikke ville ha med denne "sannsynligheten", så regnet jeg en teoretisk svært spenstig sprettballjente. (Som helt sikkert hadde overlevd skadefritt om hun hadde vært så spenstig/fjærende) :)

Lenke til kommentar
Hvorfor får man beskjed om å ikke hoppe rett i vannet etter å ha ligget i solen en stund når man i Finland ser på det som sunt å gå rett fra en badstue på 80 grader til en nesten frossen innsjø som sikkert holder 3-4 grader?

Kan det ha noe med at solen tørker ut huden, og at å dynke huden i vann rett etterpå ikke er så lurt?

Kanskje man tenker på at vannet reflekterer solstrålene, så man får enda mer solstråler på seg enn om man er på land?

Jeg har ikke hørt den uttalelsen selv, men skal jaggu spørre mamma neste gang jeg ser henne. Typisk ting for mammaer å vite.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

nå ble jeg nysgjerrig på hvordan de fleste coverene på barne filmer er.

 

edit: skrev "nysgjerrig" feil og begynte å lure på hvorfor det skrives slik det skrives. nys gjerrig.

 

hvordan vil det at man er gjerrig på nysing føre til at man lurer på ting?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...