Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er jordas største naturlige satelitt bortsett fra månen?

Ca 60° foran og bak månen, i månebanen, ligger det faktisk to naturlige støvskyer med samme omløpstid som månen. Disse to områdene er såkalte likevektspunkter der gravitasjonen fra månen og Jorda utligner hverandre. I tillegg finnes det to likevektspunkter til, et mellom månen og Jorda og et utenfor månen, men det er ikke påvist noe der. De to støvskyene har ikke fått noe navn, men ble påvist og observert flere ganger mellom 1956 og 1990, så vi vet at de er der. De regnes dog ikke som skikkelige satelitter i ordets rette betydning, i og med at de ikke er faste objekter og ikke følger egne baner rundt Jorda.

http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/hypo.html#moon2

 

I tillegg har Jorda to følgesvenner som følger veldig spesielle baner, de regnes som asteroider, den ene følger en slags uregelmessig spiralbane rundt Jorda, den andre en enda mer kompleks bane. Ingen av de regnes imidlertid som satelitter, bare som midlertidige følgesvenner. Men de er absolutt naturlige, de heter 3753 Cruithne og 2002 AA29.

http://www.astro.uwo.ca/~wiegert/3753/3753.html

http://www.astro.uwo.ca/~wiegert/AA29/AA29.html

 

Også 60° foran og bak Jorda, i jordbanen, er det likevektspunkter der det kan skjule seg småstein, støv eller lignende. Men foreløpig er det ikke funnet noe der, selv om enkelte astronomer håper det befinner seg vrakgods der fra den gangen et stort objekt krasjet med Jorda og løsrev en stor bit som ble til månen.

 

Også utenfor og innenfor Jorda er det likevektspunkter, og i det innenfor Jorda har astronomene plassert solobservasjonssatelitten SOHO. Der henger den i likevektspunktet mellom sola og Jorda og følger med på Jordas årlige omdreining rundt sola.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_and_Hel...ric_Observatory

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Finnes det eksempler på "fabrikkerte" byer?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_planned_cities

Duh, selvfølgelig har Wikipedia en artikkel :dontgetit:

 

Finnes det en slags antagelse eller observasjon på effektiviteten i denne typen byer sammenlignet med mer naturlig ekspanderende byer?

Planlagte byer er laget for en befolkning, et visst antall folk. Så det sier seg selv at den er mer effektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Jeg har ofte min stasjonære PC på over natten, og en ting jeg har lurt på er hva som skjer visst jeg får en sudden Blue Screen, som kanskje står på i flere timer.

Hva skjer med PCen min da?

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Vil den ikke skru seg av under en Blue Screen da?

Jeg vet ikke, har bare fått Blue Screen ett par ganger, å de gangene har jeg bare restartet maskinen med en gang å letet etter problemet. Men når jeg f.eks sover så kan jeg jo ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
Finnes det eksempler på "fabrikkerte" byer?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_planned_cities

Duh, selvfølgelig har Wikipedia en artikkel :dontgetit:

 

Finnes det en slags antagelse eller observasjon på effektiviteten i denne typen byer sammenlignet med mer naturlig ekspanderende byer?

Planlagte byer er nesten alltid mer effektive. Ikke veldig overraskende.

Ja det er i grunn ganske opplagt, men finnes det et mål på hvor mye effektivitet man kan tjene på dette? Vet det må være vanskelig å sammenligne, men kunne man for eksempel vært tjent med å rive og bygge f.eks New York (som fremstår som en ganske kaotisk by) på nytt fra bunnen av. Sånn sett bort ifra alle vanskelighetene det medfører.

Lenke til kommentar
jeg har fundert mye om en ting de siste dagene.

 

Som jeg har forstått ble jorda og/eller universet skapt av "TBB (The Big Bang)". For det første: Va var TBB og hva/hvem/hvordan ble TBB skapt? det må jo ha begynt med NOE. Og til dere som mener at Gud skapte dette; Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud.

42.

 

EDIT: Og hvorfor svarte jeg på en post fra 2007?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

eldest man like fort i koma som ellers?

 

uansett hva svaret er, kan man legge noen i koma å vekke de når man vil?

 

edit: hva er bøylen på koss porta pro laget av? vanlig stål, rustfritt?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

Badstu etter trening, hvilke positive og negative sider har dette - leter egentlig mest etter dokumenterte fordeler/bakdeler. Virker som det er veldig mange myter rundt og går.

 

Selv kan jeg tenke meg til at badstu hjelper til å opprettholde en middels høy puls etter trening, noe som kanskje lettere distribuerer næring rundt i kroppen?

Lenke til kommentar
Altså jenta flyr med 116km/t (som bilen hadde som utgangsfart) og bilen mister rundt 5km/t og fortsetter i 109km/t.

Blir det ikke mer riktig å regne jentas utgangshastighet som lik bilens slutthastighet? For i det øyeblikket jenta får samme hastighet enn bilen så vil jo ikke bilen yte noe kraft mot jenta lengre, med mindre man regner jenta som 100% elastisk (som en spent stålfjær), noe hun neppe er.

 

Med andre ord: Jentas og bilens hastighet etter sammenstøtet: ~116 km/t og bilens hastighet før sammenstøtet: ~121 km/t.

Lenke til kommentar
Hvorfor får man beskjed om å ikke hoppe rett i vannet etter å ha ligget i solen en stund når man i Finland ser på det som sunt å gå rett fra en badstue på 80 grader til en nesten frossen innsjø som sikkert holder 3-4 grader?

Jeg vet ikke hvorfor man ikke skal hoppe i vannet etter å ligget i solen, men det er klart sunt å hoppe i vannet etter badstu. Man får blodsirkulasjon som en sprek 20-åring med ADHD etter å ha sprunget 400-meteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...