FluFFy- Skrevet 8. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2010 Hmm, tror jeg skal klare denne her.Først må vi finne ut hvor fort jenta må ha (som utgangshastighet) for å fly 100 m med utgangsvinkel på 35grader. Da henter vi formel fra Wikipedia - Trajectory_of_a_projectile La oss anta at hun begynner fra 0, så da må, etter formelsnuing og utregning, vi få: v¯(g*d)/(sin(2*θ)) Fyller vi dette inn blir det: v¯((9,81m/s^2*100m)/sin(2*35)) = 32,31m/s som er 116km/t Dvs, bilen må ha denne hastigheten for å slenge jenta avgårde. Det som gjenstår da, er å finne bilens fartstap (når vi ser bort fra fortsatt gasspådrag og at den ikke blir bremset opp med pedalen) Så bruker vi formel for elastisk støt med en faktor φ på 1 og bil på 1000kg (for å gjøre det enkelt). m1*u1+m2*u2=m1*v1+m2*v2. (1000*32,31)+(60*0)=(1000*v1)+(60*32,31) = 32310=(1000*v1)+1938,6 = 30371,4/1000=v1 som er 30,37m/s, omregnet til 109km/t på bilen. Altså jenta flyr med 116km/t (som bilen hadde som utgangsfart) og bilen mister rundt 5km/t og fortsetter i 109km/t. (Mener jeg å huske fra maskinistskolen) Edit: Fjernet noe "grums" som kom med Edit2: Dersom bilen er lettere mister den mer fart, og om den er tyngere mister den mindre fart. takker for svaret. mye interessant jeg kan se nærmere på her det var en mye lavere hastighet enn jeg hadde sett for meg så det synes jeg var interessant Det skjer ikke uansett. Trenger ikke noen formler for det. Et menneske er ikke elastisk nok, ingen dyr er det. Jenta vil rett og slett gå i stykker og klistres utover bilen. Hvis hun da ikke treffes litt skjevt og preller av sidelengs med ett vinkelavvik. Men ingen lengre flyvetur. Tro meg jeg er biolog og har kollidert med middelstort dyr i stor fart. les det jeg skreiv. var nettopp et innlegg som dette jeg IKKE var ute etter. spesifiserte tilogmed at jeg allerede visste at dette er totalt usannsynlig, det er Hollywood fysikk involvert i serier, fullstendig klar over det. jeg var interessert i teorien rundt det og hva utgangshatigheten hennes ville vært. Lenke til kommentar
Heroin Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg lurer på om det finnes et eller annet middel/stoff man kan tilsette blod slik at det holder seg flytende og heller ikke tørker ut. Har ambisjoner om å lagre mitt eget blod i et lite medisinglass for ren show-off på rommet, men jeg aner ikke hvordan jeg i så fall skal holde det flytende. Noen ideer? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Er ingen ekspert, men tror det holder seg flytende hvis det ikke får luft. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hvorfor er nettsiden www.arngren.net så elendig designet? Er den designet med Internet Exploder 6 i tankene? Ser den bedre ut i IE? Har ikke Windows, så jeg får ikke prøvd. Endret 9. februar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
FeRu Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 "koagulering, prosess som innebærer at kolloidalt løste proteiner eller fett går over i uløselig form. Kan skje ved oppheting (f.eks. av eggehvite), innvirkning av syrer (f.eks. syrning av melk) el. ved enzympåvirkning (f.eks. utfelling av ostestoff når løype tilsettes i melk). Kan skje ved mekanisk risting (pisking av eggehvite). — Blodets k., f.eks. i sår, innledes ved at blodplatene skades og avgir et enzym; dette vil normalt føre til at fibrinogen, et protein som finnes oppløst i blodplasmaet, utfelles som uoppløselige fibrintråder. Disse fanger opp blodcellene, og blodet størkner til levret blod." http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?ID=9318678 Ser ut som om det er en del ting du bør passe på hvis du har tenkt å oppbevare blodet ditt Lenke til kommentar
Heroin Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Om jeg holder det luftett så vil det ikke koagulere med mindre det allerede er skadet. Siden det kan ta litt tid å få nok blod så kan det hende at et evt. blodfortynnende middel vil virke. Vet noen om det finnes et stoff som ødelegger fibrinogenet om det viser seg å være et problem, og om det også er fare for at det kommer til å størkne som følge av at det blir eksponert for en temperatur lavere enn kroppstemperaturen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 eldest man like fort i koma som ellers? uansett hva svaret er, kan man legge noen i koma å vekke de når man vil? Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Kom på noe. Ødipus-komplekset fører til begjær mot din mor og dødsønske mot din far. Resultatet av det vil bli identifisering med far (hvis gutt, jenter skjønner jeg ikke helt) og en seksualitet. Men hva om din far faktisk dør, eller om din far kastrerer deg (om vi ser bort fra fysiske konsekvenser) - hva skjer da? Tja, her er vi inne på filosofiske betraktninger, for jeg regner ikke med at du vil diskutere det strafferettslige? La oss først rydde opp i begrepene, ødipuskomplekset ble "oppfunnet" av Sigmund Freud, inspirert av det greske dramaet om bortplasserte Oidipus, som kommer til landets hovedstad og forelsker seg hodestups i dronningen (uten å vite at hun er hans mor) og dreper kongen for å kunne gifte seg med henne (uten å vite at kongen er Oidipus' far). Oidipus hadde altså ingen trang til å drepe sin biologiske far og overta dennes plass, og egentlig ingen trang til å forelske seg i sin mor heller, det bare ble sånn. Ødipuskomplekset brukes derfor om forelskelser mellom mor og sønn, og også om forelskelser mellom bror og søster, mens en datter som forelsker seg i sin far kalles elektrakompleks, etter det greske dramaet Elektra. http://no.wikipedia.org/wiki/Ødipus Oidipus tar livet av faren før han ankommer Teben (byen der han blir innsatt som konge). Under sin reise havnet han i krangel med kongen om hvem som skulle vike i et veikryss. Oidipus tok da livet av kongen og hans følge (uten å vite hvem det var). Oidipus klarte å løse Sfinksens gåte, og reddet med det Teben. Til gjengjeld ble han kronet til konge og fikk gifte seg med enkedronningen. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Finnes det eksempler på "fabrikkerte" byer? Altså man tar et sted som er gunstig for å lage en by, eventuelt skaper et sånt sted og konstruerer fra scratch. All planlegging og organisering med fokus på å gjøre byen så effektiv som mulig og byen planlegges for la oss si f.eks en million innbyggere selv om den ennå ikke finnes. Eventuelt begynner man i det litt mindre, men har allerede spikrede planer for hvordan utbygging skal foregå. Der nærmeste jeg kommer er egentlig byer som har brent helt ned, eller som på annen måte er blitt ødelagt, og som skal bygges opp igjen, men jeg er egentlig ikke ute etter de hvor "planleggingen" sannsynligvis har foregått i all hast, snarere virkelig gjennomtenkte byer påbegynt fra bunnen av. Ikke noe ekspanderende tettsted. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Finnes det eksempler på "fabrikkerte" byer? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_planned_cities Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Hørt en plass at Horten var en mer indirekte planlagt by, da det så og si ikke var noe der før høyere makter så det strategisk lurt å legge en marinebase der. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Finnes det eksempler på "fabrikkerte" byer? Altså man tar et sted som er gunstig for å lage en by, eventuelt skaper et sånt sted og konstruerer fra scratch. All planlegging og organisering med fokus på å gjøre byen så effektiv som mulig og byen planlegges for la oss si f.eks en million innbyggere selv om den ennå ikke finnes. Eventuelt begynner man i det litt mindre, men har allerede spikrede planer for hvordan utbygging skal foregå. Der nærmeste jeg kommer er egentlig byer som har brent helt ned, eller som på annen måte er blitt ødelagt, og som skal bygges opp igjen, men jeg er egentlig ikke ute etter de hvor "planleggingen" sannsynligvis har foregått i all hast, snarere virkelig gjennomtenkte byer påbegynt fra bunnen av. Ikke noe ekspanderende tettsted. Det finnes flere norske byer som kun ble bygget for industriens skyld, Notodden og Narvik er to jeg kommer på nå. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Mange i Russland/Sovjet også. Pripyat i Ukraina var byen der alle som jobbet på Tjernobyl bodde. Siden Pripyat ligger så nær kraftverket, er den fraflyttet og tom. Endret 9. februar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Hva er jordas største naturlige satelitt bortsett fra månen? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Hvis satellitten skal være NATURLIG, tror jeg ikke vi har noen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Hva er jordas største naturlige satelitt bortsett fra månen? Tror ikke vi har noen andre naturlige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 har vi ikke noe naturlig skrot som flyr rundt jorden? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Steiner og slikt? Tror ikke det, men jeg har utdannelse innet et heeeelt annet fagfelt... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 9. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2010 Hva er jordas største naturlige satelitt bortsett fra månen? Månen er jordas *eneste* naturlige satellitt. Første setning under bildet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå