Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Celsius kom strengt tatt før kelvin, så hva som er avledet av hva blir vel ikke fullt så enkelt.

Og selv om det er samme skalaen, men forskjellig offset, er det likevel kelvin som er SI-enheten.

Å herregud da.

Både Kelvin og Celsius er SI-enheter. Kelvin er en av grunnenhetene, Celsius er en av de noenogtyve avledede enhetene.

 

I USA er det påbudt av føderale lover å bruke det metriske system. Det ser ikke ut til å fungere særlig bra.

Hva innebærer egentlig det påbudet?

De fleste bøkene jeg bruker på skolen er amerikanske, men i en "SI-version"

På baksiden av disse står det at SI-versjonen er ulovlig å distribuere i USA :S

 

De "helamerikanske" bøkene jeg har er fulle av alle slags merkelige enheter.

Det er nok ikke på grunn av at det brukes SI-enheter at den er ulovlig å distribuere i USA, men på grunn av rettighetsgreier. Det er forskjellige selskaper som har fått rettighetene til distribusjon i USA og Europa, og de som skal distribuere i Europa har ikke lov til å distribuere i USA (og muligens motsatt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun farer med en masse viten.

 

Hvordan lages et (for eksempel) skjermkort? evt. finnes det noen videoer der det er mulig å se et som blir produsert?

Jeg klarte ikke å finne en film som viser akkkurat et skjermkort som blir satt sammen.

Uansett, så fåregår stortsett all elektronikkproduksjon på samme måte.

 

Her blir banene på et printkort frest ut. Det er også mulig å bruke syre til å etse fram banene.

 

Her blir loddepastaen lagt på kortene, slik at komponentene sitter fast når de blir plassert.

 

Etter at loddepastaen er påført skal komponentene på plass.

 

Nå skal komponentene loddes fast. Dette gjøres i en såkalt reflow ovn. Desverre klarte jeg ikke å finne en spesielt forklarende film. Det som skjer er at hele kortet blir varmet opp av f.eks. en infrarød lampe, og komponentene blir smeltet fast. Tinnet blir som regel påført før komponentene plasseres, da som en pasta.

 

Jeg må bare beklage for at filmene er lite forklarende. Men det ser ut som de fleste filmene på youtube er reklame for produsentene av slike maskiner.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Stortåen er likevel såpass kritisk at en ikke så lett ville klart å stå oppreist uten disse.

 

Jeg kan lett stå oppreist og gå uten at stortåen er i bakken.

Du klarer helt sikkert å stå helt i ro uten stortåa, men du vil ha problemer med å korrigere for overbalanse framover hvis du har mistet stortåa.

 

Eller for å si det på en annen måte. I det dagelige livet vil du være avhengi av stortåa, da du sjeldent har en så optimal situasjon at du ikke trenger å korrigere balansen din.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Herr Brun farer med en masse viten.

 

Hvordan lages et (for eksempel) skjermkort? evt. finnes det noen videoer der det er mulig å se et som blir produsert?

 

snip.

Ah, takker for den.

 

Stortåen er likevel såpass kritisk at en ikke så lett ville klart å stå oppreist uten disse.

 

Jeg kan lett stå oppreist og gå uten at stortåen er i bakken.

Kutt av tåa å prøv. Da vil du nok bli oversasket... :new_woot:

 

(ikke gjør det)

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar
^ Hørtes usannsynlig ut imo. Kilde?

Se her:

2. Kan vi klare oss uten?

 

Vi klarer oss fint om vi mister en av de små tærne. Du kan både gå og løpe, selv om fordelingen av trykket mot fotsålen kan endres noe og medføre plager.

 

Å miste stortåa er verre. I tillegg til at du mister en del av kraften i frasparket når du går og løper, vil en manglende stortå også påvirke balansen. Men med tiden vil impulsene som sendes til hjernen, tilpasses den nye situasjonen, og etter hvert kan det bli lettere å gå og ha god balanse.

Lenke til kommentar

Vekt 370 gram

Ingredienser:

Solsikkeolje 28 %, rapsolje 28 %, vegetabilsk fett, vann, skummet melk, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulende middel (melkesyre), vitaminer: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

 

NÆRINGSINNHOLD per 100 gram vare gir ca:

Energi 2590 KJ (630 kcal)

Protein mindre enn 0,5 g

Karbohydrat mindre enn 0,5 g

Fett 70 g

 

hvorav:

Mettede fettsyrer 14 g

Enumettede fettsyrer 26 g

Flerumettede fettsyrer

Vitamin A 900 mikrogram (113%)

Vitamin D 8 mikrogram (160%)

Vitamin E 21 milligram (210%)

Kostfiber mindre enn 0,5 g

Natrium (tilsvarer 0,8 g salt) 0,3g

(prosentene er av referanseverdier)

 

Egnethet til formål:

Brødskiven - meget godt egnet

Steking - egnet

Baking - egnet

Småkaker - UEGNET

 

Produsent: Mills

 

 

Å se på boksen er kanskje kjedelig for en del. Men det kan ligge mye informasjon å ta ut derfra, takk og pris for at vi har sånn noenlunde gode kjøreregler for varedeklarasjon.

 

Jeg ser at det er 70 gram fett i boksen, resten må være hovedsaklig vannprodukter (vann og melk). Emulgatoren lar de blandes. De lurer inn 14 gram mettet fett. Jeg sier lurer inn fordi de har en uavklart del i varedeklarasjonen som sier kun vegetabilsk fett, og det forteller oss jo ikke hvilke fett en har med å gjøre. De andre oppgitte fettypene kan en lettere finne data om hvor mye mettet fett inneholder. Alt Mills gidder å fortelle er totalsummen av mettede fettsyrer. Det gir dem spillerom til å kunne benytte billigere typer fett for den innholdsprosenten. 56 % er oppgitte fettyper, mens resten er "kun" vegatabilsk fett.

 

Noe annet interessant er egnetheten de oppgir. Selv om den ikke er så vitenskapelig nøyaktig som resten av innholdsdeklarasjonen, så kan en jo også hente seg litt data derifra.

 

Kommentar:

vita hjerego' er kanskje ikke så "snill som en tror når en leser navnet, den heller. Men den er klart blant de bedre sortene en får kjøpt.......

 

Andre ganger kan en leve med ett kompromiss. F.eks. så er det kanskje ikke så vanlig å helle flytende olje på brødskiven, men om det er hvitløksbrød så tar jo folk gjerne mettede fettyper og smelter disse likevel i ovnen. Altså en kunne jo like gjerne varmet umettet/flerumettet fett til formålet. Resultatet skal jo flyte likevel.

 

En kan også klare å spise brødskive uten det ekstra fettlaget. Tilvenning og sikkert "ett stort FY" fra leverandørene av margarin.

Enig med deg i en del av kommentarene. Man blir skeptisk når det står solsikkeolje, rapsolje og vegetabilsk olje. De to først er jo også vegetabilske, hvorfor er ikke den siste angitt ved art? Er det en generell planteolje fra store produksjonsprosesser der oljer fra flere arter eller f eks palmeolje har vært innom for blanding og omestring? Har de vært utsatt for trykk og katalysatorer og hydrogenering i tillegg. I så fall er også dobbelbindingene omkonfigurert og det har oppstått transfettsyrer som ikke bør være i mat.

 

Man kan også diskutere vitsen med ekstra tilsetning av vitaminer. Skal det være nødvendig med ekstra når naturlig mat inneholder de samme? Selvfølgelig kan det tenkes at noen faktisk ikke får nok i den maten de spiser. Men da er neste spørsmål, er det vitaminer som virker uavhengig av den naturlig maten de normalt er en del av? Er det synergi og coenzymeffekter som folk flest umulig kan ha oversikt over når de skal prøve å komponere en mer eller mindre kunstig diett?

 

En del av fettstoffene er blitt så populære at de selges i dyre dommer. Tror det var deg som stillte spørsmålet ovenfor om det var sunnt å ta mer av dem enn det som var angitt. Du var redd for fortynning av blodet. Det tror jeg ikke er problemet, uansett er det lite i forhold til blodvolumet. Og dette er viktig, hvis det er naturlige fettstoffer vil mye av det tas opp direkte til lymfesystemet, slik at vi slipper å få frie fettsyrer i blodet. Disse skal så transporteres i blodet av cholesterol. For ikke å gjøre blodet surere må vi altså lage mer cholesterol for å frakte fettsyrene som estere.

 

Så et annet punkt ved det. Det er de langkjedede omega-3 fettsyrene som er blitt populære og som folk betaler i dyre dommer for. En svarte i en kommentar til deg om å ta tran istedefor, kanskje ikke dumt. Hvis det var meninga at man skulle ha store mengder langkjedete omega-3 i maten så hadde naturen gjort all mat slik. Årsaken til at fett i havet har en høyere prosent med umettede syrer er jo rett og slett for at dyra skal ha bevegelig vev ved lave temperaturer.

Noen selgere fokuserer på antioksidant og betennelseshemmende egenskapene og folk skremmes til å spise slikt.

 

Min datter var engang i New Mexico og påstod hun var trett og rar lenge, kom ikke iorden før jeg hadde sendt henne en flaske med Møllers tran. Hun hører til den yngre generasjon som regelmessig spiser kapsler med omega-3 idag. Jeg skulle hjelpe henne med flytting nylig, under tømming av kjøleskap knasket jeg i meg et par av disse kapslene. Skal si hun ble sjokkert da jeg fortalte henne at de var harske! Hun er biokjemiker og vet hvor farlig det kan være.

 

Jasså, er det kanskje derfor de selges i tette kapsler og man skal svelge dem hele?

 

I Italia fikk vi noen ganger servert brød som det dryppet fett av, fettet var selvfølgelig olivenolje og brødet var godt og mykt, men selvfølgelig mye stivelse. Bare sånn apropos din påstand om at man ikke trenger å smøre tykt med fett på brødskivene. Nei, det er kanskje en dårlig vane vi har. Italienerne og andre har iallfall god helseffekt av sin olivenoljekultur. Så det kan gjøres annerledes. Kanskje har vi en liten ulempe her nord med streng mathygiene og dårlig mørna kjøtt, vi trenger å steke kjøttet av store dyr lenge og vi bruker kanskje feil fett til stekeprosessen, og kanskje er det all varmebehandlinga som også ødelegger de naturlige strukturene i de fettstoffene.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

tvinger har to flater som er i kontakt med det som skal holdes fast. den øverste er flat og sitter helt fast. den nederste er også flat, men har en kule "inni" seg som gjør at den kan beveges litt.

 

http://www.jernia.no/Produkter/Jernvare+og...inger?key=74001

 

jeg håper dere forstår hva jeg mener.

 

hvordan får de den kuleformete greia inn der? kommer med tegninger om dere ikke skjønner.

 

 

 

edit: må medlemmer i al qaida (sikkert skrevet feil) betale for å være medlemmer? snakker om penger, geiter, høns eller andre verdier. ikke handlinger.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Er det noen sjanse for at verden samler seg om SI-systemet (eller et annet felles system) og forkaster alt annet (i offentlig bruk) innen 10-20 år?

Det tviler jeg veldig på. Og det er det jo heller ingen grunn til. Hvis man skal samles om et felles system til "offentlig bruk" er det en god del SI-enheter som ikke er veldig praktiske. SI-enheter har mange fordeler, men jeg ser ingen grunn til at vi bare skal bruke SI-enheter. Andre enheter er såpass godt innarbeida.

Helt uenig, mange av enhetene oppleves jo praktiske fordi man er vant til dem, ikke fordi de logisk henger sammen som i SI-systemet. Det er masse grunner til å gå over til et enhetlig system over hele linja.

 

Selv driver jeg (som jeger) og lader litt og måler hastigheter og ytelse på våpen. Selvsagt er vi avhengige av amerikansk kunnskap og utstyr. Og der driver de og tøver med inches, grains, foot/second osv. Bytt om ett av tallene så kan du ende med sprengt våpen og knust tryne. Eller du trenger ikke en gang bytte om tall du kan bare misfosttå, 404 Jeffery har f eks større diameter enn 416 Remington. Er jo helt latterlig at de mest moderne og tekniske ledende landene i Verden (USA og England) driver med anakronistiske målangivelser.

 

Et eksempel på hvor ille det (nesten) kan gå. Tror det var på en av Apolloferdene de fikk det travelt med å montere en datachip med noe utstyr. De rakk ikke å sjekke utstyret før ferden startet. Noe viste seg å være riv, rav ruskende galt med beregningene underveis og de skjønnte at de ikke visste om det nylig monterte utstyret var kalibrert i tommer eller meter! Resultatet var altså at den som hadde ansvar for navigasjon måtte sitte å beregne en masse nærmest med papir og blyant for at milliardprosjektet ikke skulle krasje eller at de skulle havne langt ute i uendeligheten!

 

Synes faktisk det er så morsomt å leve og oppleve ting ute i naturen at jeg kan godt tenke meg å spare tid på å sjekke, dobbeltsjekke og konvertere tall og regnestykker der det stadigvekk trengs fordi det er så mange måter å angi mål på. Skal jeg tippe vil tro at mange av verdens store ulykker hvor det er teknisk svikt skyldes rett å slett forveksling av måltallenheter, feil faktorer til feil måltallsystem o. l.

 

Husker næringsinnhold/-inntak ble før angitt i store og små kalorier. Det var jo overhodet ingen grunn til at det skulle være så praktisk det heller. Tvert imot, angir man dagsbehovet for gjennomsnittsmennesker har man et rimelig rundt tall, lett å husk 10 MJ. Så bort med caloriene også, så slipper vi kanskje å høre om folk som spiser calorier!

 

Ei eldre ærverdig dame i Surnadalen (el kanskje var det ved Driva) stod på TV foran hele Norges befolkning og fortalte om den største laksen som ble tatt på denne "lakselord-gården". Var denne laksen virkelig 25 kg spurte journalisten. Og hun svarte: Ja, det var den. Og alle kunne se at på bildet stod det med tydelige tall og bokstaver 25 lbs hvilket betyr at laksen veide ca 25 x 0,454 kg = 11,4 kg eller litt mer, der var vel en decimal.

 

I rest my case.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
tvinger har to flater som er i kontakt med det som skal holdes fast. den øverste er flat og sitter helt fast. den nederste er også flat, men har en kule "inni" seg som gjør at den kan beveges litt. ...

 

hvordan får de den kuleformete greia inn der? .

Den er sikkert lagt inn ved at den ene ytre delen er varmet opp og så presset over den indre. Det trenger jo ikke være store forskjellen i diameter for at den skal sitte ved samme temperatur. En annen mulighet er jo at kanten av hulrommet er hamret litt inn etter at de er satte sammen.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Husker jeg hørte om en filosof som argumenterte for abort ut i 12 eller 15 måned. Noen som vet hva han het?

 

Og nei, jeg vil ikke høre alle deres mening om hvor etisk galt det er.

 

Dette kan umulig ha vært en anerkjent filosof, da det til alle tider har vært kjent at barnet blir født etter 9 måneder.

 

oldboy var litt kjappere enn meg her.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Er det noen sjanse for at verden samler seg om SI-systemet (eller et annet felles system) og forkaster alt annet (i offentlig bruk) innen 10-20 år?

Det tviler jeg veldig på. Og det er det jo heller ingen grunn til. Hvis man skal samles om et felles system til "offentlig bruk" er det en god del SI-enheter som ikke er veldig praktiske. SI-enheter har mange fordeler, men jeg ser ingen grunn til at vi bare skal bruke SI-enheter. Andre enheter er såpass godt innarbeida.

Helt uenig, mange av enhetene oppleves jo praktiske fordi man er vant til dem, ikke fordi de logisk henger sammen som i SI-systemet. Det er masse grunner til å gå over til et enhetlig system over hele linja.

 

Selv driver jeg (som jeger) og lader litt og måler hastigheter og ytelse på våpen. Selvsagt er vi avhengige av amerikansk kunnskap og utstyr. Og der driver de og tøver med inches, grains, foot/second osv. Bytt om ett av tallene så kan du ende med sprengt våpen og knust tryne. Eller du trenger ikke en gang bytte om tall du kan bare misfosttå, 404 Jeffery har f eks større diameter enn 416 Remington. Er jo helt latterlig at de mest moderne og tekniske ledende landene i Verden (USA og England) driver med anakronistiske målangivelser.

 

Et eksempel på hvor ille det (nesten) kan gå. Tror det var på en av Apolloferdene de fikk det travelt med å montere en datachip med noe utstyr. De rakk ikke å sjekke utstyret før ferden startet. Noe viste seg å være riv, rav ruskende galt med beregningene underveis og de skjønnte at de ikke visste om det nylig monterte utstyret var kalibrert i tommer eller meter! Resultatet var altså at den som hadde ansvar for navigasjon måtte sitte å beregne en masse nærmest med papir og blyant for at milliardprosjektet ikke skulle krasje eller at de skulle havne langt ute i uendeligheten!

 

Synes faktisk det er så morsomt å leve og oppleve ting ute i naturen at jeg kan godt tenke meg å spare tid på å sjekke, dobbeltsjekke og konvertere tall og regnestykker der det stadigvekk trengs fordi det er så mange måter å angi mål på. Skal jeg tippe vil tro at mange av verdens store ulykker hvor det er teknisk svikt skyldes rett å slett forveksling av måltallenheter, feil faktorer til feil måltallsystem o. l.

 

Husker næringsinnhold/-inntak ble før angitt i store og små kalorier. Det var jo overhodet ingen grunn til at det skulle være så praktisk det heller. Tvert imot, angir man dagsbehovet for gjennomsnittsmennesker har man et rimelig rundt tall, lett å husk 10 MJ. Så bort med caloriene også, så slipper vi kanskje å høre om folk som spiser calorier!

 

Ei eldre ærverdig dame i Surnadalen (el kanskje var det ved Driva) stod på TV foran hele Norges befolkning og fortalte om den største laksen som ble tatt på denne "lakselord-gården". Var denne laksen virkelig 25 kg spurte journalisten. Og hun svarte: Ja, det var den. Og alle kunne se at på bildet stod det med tydelige tall og bokstaver 25 lbs hvilket betyr at laksen veide ca 25 x 0,454 kg = 11,4 kg eller litt mer, der var vel en decimal.

 

I rest my case.

Å gå over til metrisk system er ikke så dumt. Men det betyr ikke at man trenger å bruke SI-enheter.

Lenke til kommentar

Kom på noe. Ødipus-komplekset fører til begjær mot din mor og dødsønske mot din far. Resultatet av det vil bli identifisering med far (hvis gutt, jenter skjønner jeg ikke helt) og en seksualitet. Men hva om din far faktisk dør, eller om din far kastrerer deg (om vi ser bort fra fysiske konsekvenser) - hva skjer da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...