Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye omega-3 kapsler kan en spise hver dag uten at blodet får feil tynning, og er det andre risikoer å spise for mye (annet enn slankere lommebok) ?

 

Det kan vel også være lurt å spre inntaket utover dagen så en ikke får overdosering med tanke på påvirkning av blodet. Og så lurer jeg på om: Dersom en følger anbefalt inntak som på boksen, vil en da egentlig få i seg nok av de gunstige stoffene, eller blir det som å "pisse i buksa for å holde seg varm"?

 

Hvilke produkter er renest, minst tungmetaller og annen dritt?

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvor mye omega-3 kapsler kan en spise hver dag uten at blodet får feil tynning, og er det andre risikoer å spise for mye (annet enn slankere lommebok) ?

 

Det kan vel også være lurt å spre inntaket utover dagen så en ikke får overdosering med tanke på påvirkning av blodet. Og så lurer jeg på om: Dersom en følger anbefalt inntak som på boksen, vil en da egentlig få i seg nok av de gunstige stoffene, eller blir det som å "pisse i buksa for å holde seg varm"?

 

Hvilke produkter er renest, minst tungmetaller og annen dritt?

Jeg drikker ca 2-3 ss tran hver dag. (tar en sup fra flaska). Har ikke merket negative effekter, men ingen forbedring i forhold til helse heller.

Lenke til kommentar
nå er jeg faen ikke sikker, men jeg tror at det var palmeolje som ble nevnt på FBI på NRK. da tror jeg de sa at vi fikk i oss alt for mye av det, og at det ikke var noe bra.

 

edit: nå har jeg bare google og fått mye, men ikke lest det jeg linker til. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6593430

Det er vel ikke bare hvilke oljer man spiser eller steker i men hva som er gjort med dem. Man bør få en passe blanding av fettsyrer og i noen planter er det feks mye Omega-6, for mye av de gir iflg enkelte betennelsereaksjoner. Og all planteolje som er omdannet under trykk, delvis herdet og omestrede er neppe sunt. Margarin er et kunstprodukt uansett.

 

Og noen eksperter går så langt at all varmebehandling av mat ødelegger så mye av den naturlige strukturen i fett at det blir usunnt i hertekarsammenheng.

Lenke til kommentar
nå er jeg faen ikke sikker, men jeg tror at det var palmeolje som ble nevnt på FBI på NRK.

Hvis man ser litt utenfor ens egen navle, og ikke kun er opptatt av om palmeolje er sunt eller ikke, så er palmeolje fy-fy uansett. For å dyrke palmeolje hogger man ned regnskog og ertatter de med palmeoljeplantasjer. Regnskog er landjordas mest produktive og mest artsrike områder og regnes å gjemme på mange potensielle framtidige medisiner. Mange av dagens mest nyttige medisiner er nemlig oppdaget i regnskoger, så man antar at de kan være kilder til flere medisinske virkestoffer. Regnskogene i Sørøst-Asia, hvor flesteparten av palmeoljeplantasjene ligger, er også de siste leveområdene for mange utrydingtruede dyrearter, bl.a en av våre nærmeste slektninger, menneskeapen orangutang ("skogmenneske").

 

Selv har jeg begynt å lese innholdsdeklasjonene på ferdigmat og snacks og oppdaget opptil flere som inneholder palmeolje. Disse produktene har jeg sluttet å kjøpe.

Lenke til kommentar
Hvor mye funksjonalitet har egentilg tærne våre? Hadde vi klart oss uten tær?

De fleste av de hadde vi klart oss fint uten, men stortåa er vesentlig i frasparket når vi går og løper. Titt på undersiden av foten, så ser du hvor digre muskler og sener som forbinder stortåa med resten av foten.

Lenke til kommentar
nå er jeg faen ikke sikker, men jeg tror at det var palmeolje som ble nevnt på FBI på NRK.

Hvis man ser litt utenfor ens egen navle, og ikke kun er opptatt av om palmeolje er sunt eller ikke, så er palmeolje fy-fy uansett. For å dyrke palmeolje hogger man ned regnskog ..

Enig med deg. Palmeolje er fyfy av slike grunner. For lenge siden begynte man med hvalfangst. Istedefor å spise fettet ble de store mengdene viktig råvare for datidens oljeindustri og etterhvert margarinproduksjon. Margarin er et kunstprodukt patentert av en nederlands forsker etter at en tysk keiser ba om billig soldatmat. Margarin ble storindustri og folk proppet i seg billig usunt fett, og Norge var lenge en av de ledende hvalfangst nasjoner, ryddet nesten ut flere av de store hvalene og i tillegg ga man hele nasjonen hjertekarsykdommer med margarin. På 1980-1990 tallet hadde kua og melkefett fullstendig fått skylda for denne helseskandalen.

 

Nå er kua iferd med å frikjennes, men mange fortsetter å proppe seg fulle av kunstig omformet fett både som margarin og i ferdigmat. Mange av de sunne planteoljene er neppe så sunne mer etter at de har vært innom næringsmiddelindustrien.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Hva er totalrefleksjon?

Som i et speil, alt reflekteres. Når du ser ned på en vannflate, vil noe av lyset fra den andre sida reflekteres, mens noe brytes ned i vannet. Da er det altså ikke totalrefleksjon, men en fisk opplever totalrefleksjon nedenfra. Den har et rundt vindu som den ser over vannet i og rundt dette vinduet ser den speilbilde av omgivelsene rundt seg. I glassprismer i kikkerter er det totalrefleksjon for å vende bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...