Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det egentlig som skjer når du tar flour? Det står at det forebygger hull i tennene, men hvordan er prosessen?

Litt fluor er helt nødvendig for å herde beinbygningen i kroppen og tannemaljen i tennene. Flour er et svært reaktivt stoff som lett reagerer kjemisk med tannemaljen og dermed herder overflaten. For mye fluor fører til at emaljen og beinstrukturen blir sprø. Fluor er også et svært giftig stoff, som bl.a kan gi forgiftinger (fluorose) og antagelig også gi hjerneskader som fører til lavere IQ.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fluor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg var ute ei lita stund i kulda og kanskje 10-15 minuter etter at jeg kom inn å stakk jeg tunga helt opp til høyre bak i munnen. da kom det kaldt spytt ut. samme skjedde på venstre siden og en del ganger. er spyttet lagret på et sted som ikke er så godt isolert før det kommer ut i munnen?

 

edit: så på TV for en stund siden ei rotte som ble lagt i en væske. den druknet ikke, men pustet inn væsken. hvilken væske er det og kan jeg få tak i eller lage slik?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Å forbrenne fett er selvfølgelig ikke noe regnestykke!

Det er ikke noe vanskelig å frigjøre fett til bruk som energi, det er bare å røre seg, gå på tur og bruke kroppen! Fettet vi samler opp er faktisk lagt opp med hensikt som et energilager!

Det er selvfølgelig bare sprøyt at man forbrenner (hvis man skal bruke et slikt ord) mest før frokost, man forbrenner selvfølgelig mest når man må holde varmen og jobber hardest og tyngst! Og det er jo ganske selvsagt ikke sunnt å være usunnt opptatt av noe som helst!

Her bare vrir og vender du på det jeg sier og får det til å passe inn i din agrumentasjon.

 

Når jeg sier regnestykke, er det om hvorvidt du går opp eller ned i vekt. Hvordan biokjemisk fett forbrennes er irrelevant i den sammenhengen.

 

At jeg skrev at man ved trening forbrenner mest før frokost var kun for å understreke at forbrenningen kan effektiviseres før frokost, ikke at det er da kroppen bruker mest energi uavhengig av hvor eller hva man gjør. Men ettersom blodsukkeret og insulinnivået er på bunn, og glykogenlagrene nærmest tomme etter en lang natt, må kroppen benytte seg nesten utelukkende av fettlagret.

 

Det er vanskeligere å frigjøre fett til bruk som energi enn fra glykogenlagrene. Grunnen er at fett krever betydelig mer ATP. Digresjon: Siden det er lettere å moblisere energi fra glykogenlagrene enn fra fettlagrene er det derfor mange idrettsutøvere etter en hardt økt fyller opp glykogenlagrene ved å spise mye karbohydrater (som lagres i glykogenlagrene), slik at de skal holde ut lenge til neste økt/konkurranse.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Å forbrenne fett er selvfølgelig ikke noe regnestykke!

Det er ikke noe vanskelig å frigjøre fett til bruk som energi, det er bare å røre seg, gå på tur og bruke kroppen! Fettet vi samler opp er faktisk lagt opp med hensikt som et energilager!

Det er selvfølgelig bare sprøyt at man forbrenner (hvis man skal bruke et slikt ord) mest før frokost, man forbrenner selvfølgelig mest når man må holde varmen og jobber hardest og tyngst! Og det er jo ganske selvsagt ikke sunnt å være usunnt opptatt av noe som helst!

Her bare vrir og vender du på det jeg sier og får det til å passe inn i din agrumentasjon.

 

Når jeg sier regnestykke, er det om hvorvidt du går opp eller ned i vekt. Hvordan biokjemisk fett forbrennes er irrelevant i den sammenhengen.

 

At jeg skrev at man ved trening forbrenner mest før frokost var kun for å understreke at forbrenningen kan effektiviseres før frokost, ikke at det er da kroppen bruker mest energi uavhengig av hvor eller hva man gjør. Men ettersom blodsukkeret og insulinnivået er på bunn, og glykogenlagrene nærmest tomme etter en lang natt, må kroppen benytte seg nesten utelukkende av fettlagret.

 

Det er vanskeligere å frigjøre fett til bruk som energi enn fra glykogenlagrene. Grunnen er at fett krever betydelig mer ATP. Digresjon: Siden det er lettere å moblisere energi fra glykogenlagrene enn fra fettlagrene er det derfor mange idrettsutøvere etter en hardt økt fyller opp glykogenlagrene ved å spise mye karbohydrater (som lagres i glykogenlagrene), slik at de skal holde ut lenge til neste økt/konkurranse.

Hvorfor er det slik at enkelte er så opptatt av å fortelle andre om noe de dessverre ikke har noe særlig oversikt og peiling på?

 

Jeg argumenter ikke for noe som helst. Og vrir ikke på det du skriver. Jeg påpeker alvorlige feil i det du skriver. Sitat fra det første du skrev (og her nytter det ikke å henvise til at det er tatt ut av sammenhengen, det er et avsnitt med hele setninger), du skrev faktisk:

"Det er fullstendig rett at du forbrenner mest før frokost siden insulin-nivået er på bunn (siden du ikke har inntatt mat på lenge - insulin er hormonet som skilles ut når du spiser og som lagrer næringen i deres respektive lagre). Siden også blodsukkeret er lavt og glykogenlagrene er tomme etter en lang natt må kroppen benytte seg av lagret energi som energikilde under trening - fettlagret."

 

For det første forbrenning er avhengig av arbeid, varmetap, hormoner og en rekke andre faktorer, MEN DEN HAR IKKE NOE MED INSULINNIVÅET Å GJØRE. Insulin er som nevnt et hormon/protein som gir signal til kroppens muskler og levra om å legge glukose inn i glykogenlagrene. At du og andre her måtte mene at dette er irrelevant kunnskap når man prøve å spre feilinformasjon får så være, men det gjør jo ikke saken bedre.

 

Alt er relativt, men hvor har du det fra at blodsukkeret er så lavt om morgenen og at glykogenlagrene er tomme?

 

Og du fortsetter nå, se det jeg uthevet i sitatet. Vanskeligere å frigjøre energi fra fett enn fra glykogenlagrene, hvordan?. Dette er jo reaksjoner som går av seg selv (om du ikke har vært så dum å proppet kroppen full av kunstige fettstoffer!) katalysert av enzymer og styrt av hormoner og likevektsreaksjoner. Og i noen punkter trengs det tilført energi av ATP, men det er jo direkte feil at "fett krever betydelig mer ATP". Det riktige er at fett gir betydelig mer energi enn andre stoffer.

 

Men du må jo gjerne fortsette.

Lenke til kommentar

Man sier at vann har en frysepunkt på 0 grader.

Det er jo sikkert riktig det.. men i fysikkens verden, er ikke det feil måte å si det på?

Vil det ikke være mer riktig å si at vannet har frysepunkt på 0 grader så fremt den ikke har energi.

Og da mener jeg bevegelses energi.

Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg var ute her om dagen i -15 grader..og i elven som renner nede ved der jeg bor hadde ikke vannet fryset fordi den hadde bevegelses energi.

Dammen som lå litt bortenfor hadde ikke noe bevegelses energi. Og den var helt frossen.

Er det sånn at frysepunktet på vannet er en variabel, der verdien på frysepunktet synker i forhold til bevegelses energien i vannet?

Lenke til kommentar
Man sier at vann har en frysepunkt på 0 grader.

Det er jo sikkert riktig det.. men i fysikkens verden, er ikke det feil måte å si det på?

Vil det ikke være mer riktig å si at vannet har frysepunkt på 0 grader så fremt den ikke har energi.

Og da mener jeg bevegelses energi.

Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg var ute her om dagen i -15 grader..og i elven som renner nede ved der jeg bor hadde ikke vannet fryset fordi den hadde bevegelses energi.

Dammen som lå litt bortenfor hadde ikke noe bevegelses energi. Og den var helt frossen.

Er det sånn at frysepunktet på vannet er en variabel, der verdien på frysepunktet synker i forhold til bevegelses energien i vannet?

 

når man sier "vann fryser ved 0 grader" så antar vel de fleste at det ikke er noe mer variabler enn vann og 0 grader.

det er en hel del ting som gjør at vann ikke fryser ved 0 grader, f.eks bevegelse, trykk, urenheter(som f.eks salt), osv.

så skal man si det riktig så blir det vel vann fryser ved 0 grader så sant det ikke har energi, er under rett trykk, er sterilisert, er... er... osv.

 

frysepunktet til vann er absolutt variabelt, men vanlig vann ved 0 moh fryser på 0 grader og koker på 100 grader.

unødvendig å si at X antall forhold ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Vet at det varierer hvor vid en vagina er, men er det vanlig/gjennomsnittlig om jenta får inn 3 fingre når hun er litt våt?

 

Eller... Det er jo vanlig selvfølgelig, men er det mange av dem, eller er det litt mye?

 

Min egen erfaring er at etter litt kos der nedentil så får man inn både tre og fire fingre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...