Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan blinde folk se ting i drømmene sine?

Oi. Det spørsmålet lurte jeg faktisk også på. Antar at de kan drømme siden hjernen er i samme tilstand som hos en "normal" (hater dog å bruke det begrepet) person. Men de har kanskje ikke noe visuelt å relatere tankene sine til? Eventuelt bare til hvordan de tror ting ser ut, eller har hørt hvordan ser ut, og på den måten skaffer seg sine egne bilder. Det var i så fall så langt jeg ressonerte.

 

Imidlertid noe jeg har lurt på lenge. Hva i all verden er tupperware-party? Vanlig fest eller kun kjøp og salg, eller hva er greia? Hørte begrepet første gang da jeg var i USA, som utvekslingsstudent.

 

Det er det jeg tenker på. Ting jeg drømmer er basert på det jeg har sett og opplevd. Men om en ikke har sett noe, hvordan drømmer en da? Tenker en seg til hvordan ting er?

 

 

Husker min mor snakket om tupperware-party da jeg var mindre, var mange damer fra området som møttes hjemme hos en. Tror det bare gikk i sladdersnakk og kjøp og salg av slike fancy tupperwarer. I alle fall slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Dan-The-Man: Folk som tror noe annet burde avlives :p Neida, men jo mer energi inntak du har i forhold til energi forbruk, jo feitere blir du. Altså, hvis du bruker mer energi enn det du har, blir du tynnere. Løper man på tom mage(0 energi inntak), vil kroppen hente energi fra fettlageret etterhvert, for å holde det gående.

edit: må lære meg å poste fortere.

Stemmer ikke. Kroppen lagrer karbohydrater, og aktivitet før frokost fører til at kroppens evne til å forbrenne fett synker. I tillegg har man mindre overskudd og vil mest sannsynlig få en dårligere treningsøkt.

Lenke til kommentar
På karen til venstre vil jeg tippe: Granatkaster under, lykt på siden, stativfeste på toppen. Stativfeste er jeg litt usikker på.

 

Edit: I tillegg ser du granatene festet på vesten hans.

Lurer på om den på toppen kan være laser, til måling av avstand eller lasermarkering.

Lenke til kommentar

Sånn det var hos oss, var at mamma inviterte kanskje 10 kjerringer, pappa ble jaget på dør eller ut i garasjen, og de satt og slarva og drakk vin og spiste mat og sendte en bestillingsliste rundt der de kryssa av hva de skulle ha. Alle produktene sto stilt ut på et bord ellerno. Så fikk mamma litt ekstra creds for hvert salg som var gjort gjennom henne.

 

Uttrykket "dildoparty" var også noe som såkalte "frigjorte", Sex in the City-gale 40-år gamle kjerringer holdt på med, over samme lest. Altså heiv ut mannfolka, spiste og drakk, og satt og kikka på rare og flaue dildoer mens de fniste og lo, og kjøpte en eller to til slutt fordi de andre gjorde det (eller fordi det er den Carrie har i serien), som deretter ble liggende 2 år i et skap fordi det var for flaut å vise frem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
hva er det som er festet ytterst på våpnet? både oppå, under og på siden.

 

post-144975-1265234010_thumb.jpg

Han til høyre: Tofot.

Han til venstre: Taktisk lys på siden, ser det ut til. Oppå muligens lasersikte (er praktisk til stridsledelse) eller avstandsmåler av no' slag. Han har også 40mm (eller lignende. Fomp, i alle fall) under børsa.

Lenke til kommentar
Dan-The-Man: Folk som tror noe annet burde avlives :p Neida, men jo mer energi inntak du har i forhold til energi forbruk, jo feitere blir du. Altså, hvis du bruker mer energi enn det du har, blir du tynnere. Løper man på tom mage(0 energi inntak), vil kroppen hente energi fra fettlageret etterhvert, for å holde det gående.

edit: må lære meg å poste fortere.

Stemmer ikke. Kroppen lagrer karbohydrater, og aktivitet før frokost fører til at kroppens evne til å forbrenne fett synker. I tillegg har man mindre overskudd og vil mest sannsynlig få en dårligere treningsøkt.

Det der vet jeg ikke helt om stemmer, men det SML skriver stemmer i hvert fall ikke. Greia er jo at energien som kreves til den joggeturen hentes muligens fra fettlagre, men da vil maten du spiser senere lagres som fett. Hvis du jogger senere på dagen brukes energien fra maten du spiser senere til jogging i stedet for.

Og som du sier, man har sannsynligvis mere energi om man trener (en god stund, men ikke for lenge) etter at man har spist, og ikke på tom mage. Dermed forbrenner man mer.

 

Energi inn - Energi ut = Vektforandring (enten positiv eller negativ alt ettersom).

Lenke til kommentar

Å forbrenne fett er bare et regnestykke som går på hvor mye du spiser og hvor mye energi du bruker. Bruker du mer energi enn det du får i deg, er du i negativ energibalanse, og vil gå ned i vekt. Men glykogenlagrene er lettere disponible og er først de som må tømmes - før kroppen bruker fettlagret. (Siden det er lettere å moblisere energi fra glykogenlagrene enn fra fettlagrene er det derfor mange idrettsutøvere etter en hardt økt fyller opp glykogenlagrene ved å spise mye karbohydrater (som lagres i glykogenlagrene), slik at de skal holde ut lenge til neste økt/konkurranse). Å frigjøre fett til bruk som energi er vanskeligere.

 

Det å trene før forkost, i den hensikt å effektivisere fettforbrenningen, er det delte meninger om.

 

Det er fullstendig rett at du forbrenner mest før frokost siden insulin-nivået er på bunn (siden du ikke har inntatt mat på lenge - insulin er hormonet som skilles ut når du spiser og som lagrer næringen i deres respektive lagre). Siden også blodsukkeret er lavt og glykogenlagrene er tomme etter en lang natt må kroppen benytte seg av lagret energi som energikilde under trening - fettlagret.

 

På den andre siden kan man imidlertid bryte ned musklene hvis man trener for hardt før frokost. Er du intressert i å unngå muskelsvinn, og samtidig forbrenne en god mengde fett, er en proteinshake før trening anbefalt. Det blir konklusjonen fra meg.

 

Men dette bør være unødvendig hvis man har et variert og sunt kosthold, og forbenner norgenlunde like mye som man putter i seg. Da er det bedre å ta seg en treningstur midt på dagen, hvor man kan nyttegjøre seg av energien man har spist til frokost (og glykogenlagrene som er lettere tilgjengelig til energiforbruk enn fett) og man slipper mukslesvinn. Det er ikke sunt å være for usunt opptatt av vekt heller. De fleste er alltid mye slankere enn det de selv innbiller seg.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Å forbrenne fett er bare et regnestykke som går på hvor mye du spiser og hvor mye energi du bruker. Bruker du mer energi enn det du får i deg, er du i negativ energibalanse, og vil gå ned i vekt. .....

 

.

Her var det så mye rart at jeg får lyst til å være slem med rød penn!

 

Å forbrenne fett er selvfølgelig ikke noe regnestykke!

Det er ikke noe vanskelig å frigjøre fett til bruk som energi, det er bare å røre seg, gå på tur og bruke kroppen! Fettet vi samler opp er faktisk lagt opp med hensikt som et energilager!

Det er selvfølgelig bare sprøyt at man forbrenner (hvis man skal bruke et slikt ord) mest før frokost, man forbrenner selvfølgelig mest når man må holde varmen og jobber hardest og tyngst! Og det er jo ganske selvsagt ikke sunnt å være usunnt opptatt av noe som helst!

 

Og for å være litt saklig insulin lagrer ikke noe som helst! Den gir som hormon kun signal til at levra og musklene skal lagre glukose som glykogen, Ingenting annet.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Det er ikke bare en løsning igjen nei, utstrålingen kan være konstant, mens tilførselen av energi synker. Samlet tilførsel av energi til atmosfæren fra vann og sol er mindre enn den var tidligere. Atmosfæren hadde vært enda kaldere uten eksterne enrgikilder, og med samme utstårling som i dag, varmekildene er mao mindre effektive.

 

PS: jeg kjenner ikke til bufring i havet osv, jeg tar ikke stilling til forklaringens korrekthet som sådan, men den er ikke i strid med fysiske lover ihvertfall.

 

AtW

Det var jo smart!

 

Hvorfor tror du utstrålingen er konstant? Er ikke det litt merkelig?

Her var det forresten mer interessant. Når sola kikker over horisonten og krabber oppover blir det mindre tilførsel av energi ifølge deg? Jeg faktisk på en måte enig, men ikke helt. Sola har en virkning på dette, den tilfører store mengder energi! Jeg regner med at de to eksterne varmekildene du tenker på er sola og havet, du burde kanskje regnet med jorden indre også, altså tre varmekilder, hvis vi ikke skal regne med levende skapninger? Solas comeback er altså noe som burde få temperaturen til å stige raskere.?

La oss iallfall slå fast at du og de andre som har fulgt opp her har bekreftet at havet iallfall ikke kan avkjøle atmosfæren her i vinterhalvåret.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Utstrålingen trenger ikke å øke. Temperaturen begynner ikke å stige før innstrålingen er større enn utstrålingen. Det skjer selvfølgelig ikke rett etter vintersolverv. Tilsvarende snur ikke en trillende vogn med en gang du begynner å dytte den i motsatt retning av det den beveger seg i.

Dette er et skikkelig tulleargument som ikke har noe med varme å gjøre, jeg gjentar, treghet er en egenskap knyttet til masse og endring av hastighet.

 

Nettovarmetransport snur straks temperaturforskjellen er snudd. Der fins ingen treghet. Varme går alltid spontant fra et varmere sted til det kaldere når de er i kontakt med hvernandre.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...