Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her jeg bor var isen begynt å tine og den var nesten borte da temperaturen sank til mellom -10 og -15. rare greier, hadde begynt å glede meg til sommer men har en mistanke om at det kan ta sin tid

 

At det er februar mnd burde være klart nok hint til at det enda vil ta litt tid....

Lenke til kommentar
Lurer på en ting: Dersom de som er nedfryst blir vakt til live igjen etter la oss si 200 år, hvordan vil deres tidsperspektiv på hvor lenge de har vert nedfryst være? Vil det være som ingen tid? man blir nedfryst og man våkner samme sekund liksom? litt rart å tenke på spør du meg.

Om det noen gang blir mulig å tine og vekke disse personene så vil det oppleves som null tid siden en frosset hjerne ikke kan tenke og ha tidsopplevelse. Men jeg regner med at vekkingen vil gå relativt smertefullt og langsomt.

 

Idag så har de noe som heter medisinsk marihuana, hvor lager de dette egentlig?
De lages av legemiddelfirmaer. Men det er ikke alltid like lett å finne ut hvilken eller hvor, ettersom firmaene selv holder produksjonen hemmelig da de ikke vil bli kjent som "narkotikapushere".

Jeg så et innlsag på TV om dette for noen dager siden. "Medisinsk marihuana" er vist ikke noe mer mystisk enn en et dokument med tillatelse (resept) for å anskaffe og bruke marihuana. Anskaffelsen og bruken skjer på akkurat samme måte som til ikke-medisinsk bruk. Dvs. stort sett hjemmedyrking og røyking.

 

Strøm kan hoppe fra en leder til en annen i luft. Men kan strøm hoppe i vakuum?

Ja, men det kreves betydelig høyere spenninger eller andre metoder for å løsrive elektronene lett. Et eksempel er gamle billedrørs-TVer. De har en glødetråd som ligner på den man finner i lyspærer. I glødetråden sitter elektronene løst på grunn av høy temperatur. En høy spenning (~20 kV) trekker elektronene ut fra glødetråden og mot den andre elektroden. På veien dit bøyes banen med magnetfelt og fokuseres slik at det blir en konsentrert stråle som bommer på elektroden og fyker i fosforbelegget.

 

I luft fungerer molekylene til en viss grad som ledende.

Lenke til kommentar
Hva er den utveksten som befinner seg noen centimeter opp fra bakken på hver av labbene til begge kattene mine?

Minner om en slik styrekule som på gamle laptoper. Kan ikke fatte hva den er til.

 

 

 

tror det er en extra klo som er forsvunnet litt med evolusjon. Tror den ble brukt til klatring

Lenke til kommentar
HVorfor blir det kaldere når sola returnerer?

Som forklart tidligere: På grunn av tregheter i oppvarming/nedkjøling.

 

Se for deg at du legger et brød i fryseboksen, venter en halvtime og trekker ut stikkontakten. Vil brødet bli kaldere eller varmere den nærmeste halvtimen? Mitt svar er kaldere selv om fryseboksen ikke blir kjølt lengre. Forklaringen er at innholdet i fryseboksen fortsatt er kaldere enn brødet. Brødet vil fortsette innfrysingen helt til fryseboksen har blitt en god del varmere. Noe som tar lang tid på grunn av isolasjonen.

 

Noe lignende skjer med sola og nedkjøling om vinteren og oppvarming om sommeren. Statistisk sett er den varmeste perioden i Norge i slutten av juli, ikke på sommersolverv (21. juni). Varmeenergi fra de foregående månedene henger igjen i både værsystemer, hav og et tynt sjikt på noen titalls centimeter av jordskorpa. Havet er nok det som spiller størst rolle av disse varmeenergibærerne.

 

Hva slags vind er det når ikonet på yr.no bare viser en sirkel? Fant den ikke i forklaringene av symbolene :/

Vindstille.

 

hvorfor kommer det seg at kald luft går til varm? har en teori om at det er pga energien er høyere i varm luft pga bevegelsen i molekylene og det da trekker til seg molekyler med lavere energi. kan noen gi en bra forklaring på det?

I hvilken målestokk er det snakk om? Hvis det er snakk om vær så er det omvendt. Varm luft fra høytrykksoner sirkler seg inn mot lavtrykksoner. (akselererende vindhastigheter rundt lavtrykksenteret gir uvær.)

Lenke til kommentar
Hva er den utveksten som befinner seg noen centimeter opp fra bakken på hver av labbene til begge kattene mine?

Minner om en slik styrekule som på gamle laptoper. Kan ikke fatte hva den er til.

Det er kattens "tommel". Den brukes for eksempel til å klatre nedover med hodet ned, for å "dytte" mot. De andre klørne på forlabbene har omvendt effekt.

Lenke til kommentar
HVorfor blir det kaldere når sola returnerer?

 

Hva slags vind er det når ikonet på yr.no bare viser en sirkel? Fant den ikke i forklaringene av symbolene :/

 

hvorfor kommer det seg at kald luft går til varm? har en teori om at det er pga energien er høyere i varm luft pga bevegelsen i molekylene og det da trekker til seg molekyler med lavere energi. kan noen gi en bra forklaring på det?

I hvilken målestokk er det snakk om? Hvis det er snakk om vær så er det omvendt. Varm luft fra høytrykksoner sirkler seg inn mot lavtrykksoner. (akselererende vindhastigheter rundt lavtrykksenteret gir uvær.)

 

men der er det snakk om trykkforskjell. høyt trykk går til lavt trykk. men jeg prater om feks når du åpner et vindu om vinteren, kald luft ute varm luft ute. da kommer den kalde luften utenfra inn i det varme rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...