Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det jo tydeligvis ikke alle som vet at kullsyre og karbondioksid er det samme, og kullsyre er mer allmennkjent. I tillegg er det lettere og si kullsyre.

 

Kullsyre er et foreldet trivialnavn for karbonsyre, ikke karbondioksid. Nå har jeg hatt kjemi både på VGS- og universitetsnivå, og har enda ikke hørt karbondioksid blitt omtalt som karbonsyre i hverken forelesninger, tidsskrifter eller lærebøker.

 

På norsk Wikipedia står det forøvrig at karbondioksid feilaktig ofte blir kalt kullsyre.

 

Red.: Leif

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

3 ikke-snedige innlegg om Vanilla Coke er fjernet.

 

Er denne karbonsyren det som gir deg huller i tennene, eller er det bare sukkeret i brusen som gjør det?

Sikkert en kombinasjon. Syren gir lav pH og sukkeret gir næring til karies og bakterier.

 

Forøvrig er det med løsing av CO2 i H2O ganske avansert kjemi. Det er en rekke avarter av hydrokarbonforbindelser som oppstår og bidrar til å både heve og senke pH-nivået. Lokal molekyl-"klumping" rundt ioner kompliserer det ytterligere.

Lenke til kommentar
Karbondioksid=CO2, mens kullsyre/karbonsyre=H2CO3, altså en syre som dannes under trykk når karbondioksidet blandes med brusen.

Nemlig - begge er til stede i brus, så det er fint mulig å si at man har karbondioksid der også. Det løser riktignok ikke problemet med hvorfor betegnelsen kullsyre brukes, men jeg gjetter også på at det er på grunn av gammel vane og for å unngå fremmedord.

 

Er denne karbonsyren det som gir deg huller i tennene, eller er det bare sukkeret i brusen som gjør det?

I følge tannlegen min er det andre syrer i brusen som er den største synderen (særlig i Cola, som inneholder fosforsyre). Men sukkeret gjør vel også sitt, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Det er ingenting legge skjul på at NASA har enorme ressurser, generelt sett.

 

Om da NASA hadde satt absolutt alle sine ressurser på én spesifikk oppgave i en uke, hva tror dere de kunne ha kommet fram til? Som feks kurert en sykdom el.

 

NASA har ett årlig budsjett på US$17.6 billion (milliarder). Dette er ganske mye, men sammenlignet med den amerikanske hæren på 667.7 US$ milliarder i året er det stusslig. Uansett så tror jeg ikke det er så enkelt at du bare pumper mye penger inn i et medisinsk problem, så løser det seg.

Lenke til kommentar

Vi bruker en hel av oljepengene over statsbudsjettet. I tillegg må du også tenke på at statens direkte inntekter fra oljen er én ting, en annen ting er alt oljeutvinningen medfører av arbeidsplasser som fører til skatteinntekter for staten, og de andre synergieffektene den store aktiviteten fører med seg (f.eks økt innovasjon og teknologisk utvikling som igjen fører til gevinster).

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Norge er rikt mye på grunn av oljen ja.

 

At Norge har en sparekonto betyr ikke at vi ikke bruker av oljeinntektene. Statens pensjonsfond (som det egentlig heter) er faktisk ikke større enn at det tilsvarer 2,87 års statsbudsjett eller ~540 000 kr per nordmann.

 

Vi hadde vært rike uten sparekonto også, men da hadde vi hatt langt mer usikker økonomisk fremtid. Dvs. ingen sparepenger å bruke dersom uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...