Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Snedig spørsmål: Hvorfor kalles karbondioksid for det foreldede navnet kullsyre så snart det er snakk om leskedrikker? Hvorfor ikke bruke det moderne navnet?

Mener det er fordi det dannes karbonsyre (evt. kullsyre, H2CO3) når du metter en væske med karbondioksid.

Karbonsyre (H2CO3) er noe annet enn kullsyre (CO2).

Kullsyre er et foreldet navn på CO2.

 

Jeg får slå meg til ro med at svaret på spørsmålet er "gammel uvane" og "forandring fryktes"

 

Er det ikke ganske upraktisk med sirkelformede åkre?

Det er veldig praktisk og økonomisk på steder der man har kunstig vanning punktvis. Vannsystemet har bare en viss dekningsradius fra senter og da ville det vært dumt å kaste bort areal utenfor eller innenfor denne radiusen ved å ha en firkantet åker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke ganske upraktisk med sirkelformede åkre?

Ikke med tanke på vanning. Har de ikke en slik roterende vannkran som bare snurrer rundt og vanner hele sulamitten?

Mest sannsynlgi av samme grunn som vi kaller bærbare kassetspillere for walkman og veivalser for dampveivalser.

Jeg trodde det het dampveivals fordi de brukte damp eller noe for å varme opp overflaten slik at den ble lettere å gjøre flat. Så feil kan man ta.

Hvorfor kalles karbondioksid for det foreldede navnet kullsyre så snart det er snakk om leskedrikker? Hvorfor ikke bruke det moderne navnet?

Fordi det er lettere for mange (spesielt barn) å si kullsyre enn karbondioksid.

Lenke til kommentar

Det skal sies at moderne dieseldrevne veivalser sprøyter vann på valsehjulet for å smøre det slik at ikke asfalt kladder seg fast. Siden både den nylagte asfalten og valsa er ganske varm så fordamper mye av vannet. Det damper. Kanskje ordet dampveivals henger igjen på grunn av at selv dieseldrevne veivalser damper? (riktignok mindre enn dampveivalser)

Lenke til kommentar
Det er jo ganske bortkasta med tanke på all plassen i mellom sirklene som ikke er dekket med åker

De finner vel noe å bruke plassen til. Eller kanskje det bare er buskvekst der. Det er mange områder, i alle land, hvor plass kan bli brukt mer effektivt. Jeg ser mange jorder i Norge hvor det er mye sløst plass pga en bekk, eller grunnstein som stikker opp. Men sånn er det nå bare.

Lenke til kommentar
Snedig spørsmål: Hvorfor kalles karbondioksid for det foreldede navnet kullsyre så snart det er snakk om leskedrikker? Hvorfor ikke bruke det moderne navnet?

 

Det ligger vel til dagligtalen. "Dæsken d va mye karbondioksid/kølsyre i den hær brusn" (*mens øynene er våte*), det blir feil å si karbondioksid rett og slett. 

Lenke til kommentar
Jeg holder en knapp på mikroskopisk hull i boksen til Mr. A. Ellers ville jo all kullsyren gått ut av batteryen under transport uansett.

Godt poeng, kunne kullsyre 'forsvinne' på denne måten hadde vi sett det til stadighet på bokser vi kjøper. Denne boksen har tross alt blitt kastet to ganger i veggen, faren for hull er overhengende. ;)

Lenke til kommentar
Snedig spørsmål: Hvorfor kalles karbondioksid for det foreldede navnet kullsyre så snart det er snakk om leskedrikker? Hvorfor ikke bruke det moderne navnet?

Mener det er fordi det dannes karbonsyre (evt. kullsyre, H2CO3) når du metter en væske med karbondioksid.

Karbonsyre (H2CO3) er noe annet enn kullsyre (CO2).

Kullsyre er et foreldet navn på CO2.

 

Jeg får slå meg til ro med at svaret på spørsmålet er "gammel uvane" og "forandring fryktes"

 

Er det ikke ganske upraktisk med sirkelformede åkre?

Det er veldig praktisk og økonomisk på steder der man har kunstig vanning punktvis. Vannsystemet har bare en viss dekningsradius fra senter og da ville det vært dumt å kaste bort areal utenfor eller innenfor denne radiusen ved å ha en firkantet åker.

Nå er det jo tydeligvis ikke alle som vet at kullsyre og karbondioksid er det samme, og kullsyre er mer allmennkjent. I tillegg er det lettere og si kullsyre.

 

Sirkulære åkre er også mer effektive å både høste og så da traktor/skurtresker kan kjøre kontinuerlig uten å måtte snu. Sannsynligvis koster det mindre å la landet mellom sirklene gå til spille enn å vanne med overlapp eller uten slik at noe ikke vannes.

Lenke til kommentar
Jeg holder en knapp på mikroskopisk hull i boksen til Mr. A. Ellers ville jo all kullsyren gått ut av batteryen under transport uansett.

Godt poeng, kunne kullsyre 'forsvinne' på denne måten hadde vi sett det til stadighet på bokser vi kjøper. Denne boksen har tross alt blitt kastet to ganger i veggen, faren for hull er overhengende. ;)

 

som jeg sa så var det masse kullsyre i boksen men nesten ingenting i brusen, det har jeg sakt flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...