Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan jo legge litt hermetisk forseglet vin i en tidskapsel og spørre folkene fra fremtiden om å reise tilbake i tid for å fortelle oss hvordan den smaker. Om vi hadde gjort det hadde de kanskje vært her allerede.

Hvis de kunne reise tilbake til nåtiden og var villige til å gjøre det så ville de nok gjort det allerede, vin eller ei. :p

Lenke til kommentar
Vel, ingen ekspert på vin, men korken på en vinflaske er vel langt fra hermetisk?? Så å forsegle en vinflaske er vel ikke lurt?

Jeg er ingen ekspert selv, men er ikke flaskene tette fra før? Kanskje ikke pga korken, men de fleste har jo folie over korken igjen. Hvis man slipper luft inn kan jo oksidering forekomme og det er vel det som gjør at vinen "går ut på dato".

Lenke til kommentar
Vel, ingen ekspert på vin, men korken på en vinflaske er vel langt fra hermetisk?? Så å forsegle en vinflaske er vel ikke lurt?

Utette naturkorker er faktisk et så stort problem at svært mange vinprodusenter har gått over til plastkorker. Ideelt sett skal det være fullstendig tett.

 

Korkmaterialet bidrar ikke noe til smaken ut over å forringe vinen med luftlekkasjer.

Lenke til kommentar
Honningbokser pleide å være merket med 'tilnærmet ubegrenset holdbarhet' før. Har noen faktisk prøvd å lagre dem noen tiår? Jeg tenkte på det for sånn 20-25 år siden men kom aldri så langt.. :(

Jeg tviler på om noen har forsøkt å lage "årgangshonning", men samtidig er jo honning mest sukker (konserveringsmiddel), og minst ett av de andre stoffene påstås å ha en bakteriehemmende effekt. Jeg har aldri sett myglet honning, ei heller smakt honning med "gammel smak".

 

Jeg ville ikke brydd meg om datostemplingen, og den datoen som står på nå er ikke en holdbar-til-dato, men en best-før-dato. Altså at produsenten ikke kan garantere at honningen smaker like godt etter denne datoen. Men den kan gjøre det, og antagelig er den like god etter mange års lagring etter denne datoen.

 

:innocent: Apropos bakteriehemming: Det hender at jeg selv bruker en ren q-tip og smører honning på kløende sår, som "sårsalve", dette lindrer kløen og jeg har en mistanke om at såret gror fortere. Det er litt klissete, men det er bedre enn kløende sår. Men dette er nok bare en fiks idé fra min side, jeg har ingen forskningsrapporter å vise til ...

Lenke til kommentar
Vel, ingen ekspert på vin, men korken på en vinflaske er vel langt fra hermetisk?? Så å forsegle en vinflaske er vel ikke lurt?

Utette naturkorker er faktisk et så stort problem at svært mange vinprodusenter har gått over til plastkorker. Ideelt sett skal det være fullstendig tett.

 

Korkmaterialet bidrar ikke noe til smaken ut over å forringe vinen med luftlekkasjer.

 

Jeg åpnet akkurat en Falling Feather, men denne hadde skrukork.

Så jeg regner med denne har langt dårligere holdbarhet enn en med plastkort.

Men noen som vet hvor mye dårligere holdbarhet?

Lenke til kommentar
Jeg tviler på om noen har forsøkt å lage "årgangshonning", men samtidig er jo honning mest sukker (konserveringsmiddel), og minst ett av de andre stoffene påstås å ha en bakteriehemmende effekt.

Jeg søkte nå på honning på forskning.no og fant flere positive artikler:

 

Honning hjelper mot brannsår: http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/198099

Honning hjelper mot hoste: http://www.forskning.no/artikler/2007/desember/1196688445.66

Romersk honningplaster (2000 år gammel oppskrift) hindrer rene sår å bli infisert og hjelper de å gro, men kan ikke sterilisere skitne sår: http://www.forskning.no/artikler/2003/sept...r/1063885852.91

 

Andre honningartikler: http://www.forskning.no/index_search_html?...hString=honning

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Vel, ingen ekspert på vin, men korken på en vinflaske er vel langt fra hermetisk?? Så å forsegle en vinflaske er vel ikke lurt?

Utette naturkorker er faktisk et så stort problem at svært mange vinprodusenter har gått over til plastkorker. Ideelt sett skal det være fullstendig tett.

 

Korkmaterialet bidrar ikke noe til smaken ut over å forringe vinen med luftlekkasjer.

 

Aaah. Takk for oppklaringen. Som sagt, null peiling på vin, drikker det aldri og har bare små drypp av informasjon :D

Lenke til kommentar
Jeg tviler på om noen har forsøkt å lage "årgangshonning", men samtidig er jo honning mest sukker (konserveringsmiddel), og minst ett av de andre stoffene påstås å ha en bakteriehemmende effekt.

Jeg søkte nå på honning på forskning.no og fant flere positive artikler:

 

Honning hjelper mot brannsår: http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/198099

Honning hjelper mot hoste: http://www.forskning.no/artikler/2007/desember/1196688445.66

Romersk honningplaster (2000 år gammel oppskrift) hindrer rene sår å bli infisert og hjelper de å gro, men kan ikke sterilisere skitne sår: http://www.forskning.no/artikler/2003/sept...r/1063885852.91

 

Andre honningartikler: http://www.forskning.no/index_search_html?...hString=honning

 

 

quote fra den siste linken.

 

Til slutt en liten advarsel: Selv om romerplasteret har en viss virkning, og du i noe fall neppe tar din død med av å prøve det, er det slett ikke å anbefale at du bruker det som legemiddel selv. Moderne sårsalver er langt bedre, og menneskene som lager dem er langt flinkere til å lage legemidler enn du noensinne vil bli.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

kan man utvinne energi fra stråling? jeg tenker ikke på atomkraftverk, men heller stråling som går gjennom lufta, og faste materialer. slik som man får energi fra solstrålene med solceller.

Lenke til kommentar

Hvis du mener strøm, er alle de forskjellige måtene (solcelle, atomkraft, kull osv) bare forskjellige måte å generere dampen som driver turbinen som igjen lager strøm. Med unntak av vannkraftverk som kjører masse vann på store skovler som igjen driver turbinen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
kan man utvinne energi fra stråling? jeg tenker ikke på atomkraftverk, men heller stråling som går gjennom lufta, og faste materialer. slik som man får energi fra solstrålene med solceller.

 

Det er vel uv-strålene i sollyset som danner elektrisiteten i solcellepaneler, så ja?

 

RFID-chipper får også energi igjennom stråling, da elektromagnetisk stråling.

Lenke til kommentar
Hvis du mener strøm, er alle de forskjellige måtene (solcelle, atomkraft, kull osv) bare forskjellige måte å generere dampen som driver turbinen som igjen lager strøm. Med unntak av vannkraftverk som kjører masse vann på store skovler som igjen driver turbinen.

Nei. De fleste solcellekraftverk virker ved at man omformer energien i strålingen fra sola om til DC-strøm ved at man utnytter den fotoelektriske effekten.

 

kan man utvinne energi fra stråling? jeg tenker ikke på atomkraftverk, men heller stråling som går gjennom lufta, og faste materialer. slik som man får energi fra solstrålene med solceller.

 

Det er vel uv-strålene i sollyset som danner elektrisiteten i solcellepaneler, så ja?

 

RFID-chipper får også energi igjennom stråling, da elektromagnetisk stråling.

Hva slags annen type stråling skulle det være?

 

kan man utvinne energi fra stråling? jeg tenker ikke på atomkraftverk, men heller stråling som går gjennom lufta, og faste materialer. slik som man får energi fra solstrålene med solceller.

Ja. Solcellepanel er et eksempel på det. Det fanger opp elekromagnetisk stråling og omdanner energien i fotonene til elektrisk energi. All den tid stråling er energi, er det bare et spørsmål om å omdanne denne til elektrisk energi.

Lenke til kommentar
kan man utvinne energi fra stråling? jeg tenker ikke på atomkraftverk, men heller stråling som går gjennom lufta, og faste materialer. slik som man får energi fra solstrålene med solceller.

 

Det er vel uv-strålene i sollyset som danner elektrisiteten i solcellepaneler, så ja?

 

RFID-chipper får også energi igjennom stråling, da elektromagnetisk stråling.

 

Ikke alle RFID chipper bruker energi fra leseren, Noen RFID chipper er "aktive", det vil si at de har en egen strømkilde. Men de fleste RFID chipper bruker strøm de får fra leseren til å sende et signal tilbake med en kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...