Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis man bygger den så liten og i så lette materialer at den ikke vil holde på et brev i lett bris en gang da har vi vel funnet det du spør etter?

 

Hadde maskinen kanskje vært mer ubrukelig om den prøvde å skru seg av, men ikke klarte det? Evt. den klarte det av og til, så den var fullstendig upålitelig?

 

Vanskelig spørsmål det her.. HELT ubrukelig er vel igrunn umulig vil jeg tro. Om den er for lett for å være en brevvekt, kan den kanskje brukes til fyring i peisen, eller til å sette under en skeiv stol/pult, den må ikke være brukbar til dekorasjon heller... Ikke lett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verdens mest unyttige maskin:

big-1262142745-2327278599282859488.jpg

Den kjører Windows Millennium Edition.

Jeg humret.

Så vidt jeg husker ble jeg fortalt en gang at noen hadde klart å lage bittesmå kuler som var akkurat like store. Først trodde man dette var helt ubrukelig, men så kom noen på å bruke dem i LCD skjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker ble jeg fortalt en gang at noen hadde klart å lage bittesmå kuler som var akkurat like store. Først trodde man dette var helt ubrukelig, men så kom noen på å bruke dem i LCD skjermer.

Du tenker på John Ugelstads monodisperse kuler, en norsk oppfinnelse, og de brukes til langt mer enn å holde lagene i LCD-skjermer i lik avstand til hverandre.

http://no.wikipedia.org/wiki/John_Ugelstad

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynabeads

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Om et glass med for eksempel vin blir stående en stund på stuebordet, vil da alkoholen fordampe fra vinen først slik at den blir mildere?

Ja, men merk at fordampingen skjer nesten like sakte som med rent vann. Alkoholinnholdet vil altså synke når "vann"standen i glasset synker. Men det er ikke noen lineær prosess så det vil være igjen litt alkohol helt til siste dråpe.

Lenke til kommentar

Finnes det et kontrollorgan som kontrollerer om årstallet på vinetiketten samsvarer med alderen på vinen? Altså, slik at en vinprodusent ikke kan skrive f.eks 1930 på en vin fra 2000 for å tene en ekstra slant. Og finnes det i så fall eksempler på at slik svindel har blitt avslørt, eller kan jeg føle meg helt trygg på at vinetiketten forteller sannheten når jeg handler dyr vin på polet?

Lenke til kommentar
Annet spørsmål: Hvor gammel kan vin bli før den blir udrikkelig? Hvis dne oppbevares etter alle kunstens regler.

En champagne som var 185 år gammel ble åpnet i fjor og den var visst drikkelig. Med hint av trøfler og karamell visst. Kilde.

Og uten at jeg kan gå god for kilden:

It depends upon the quality of the production. I remember reading about a year or so ago, of maritime archaeologists excavating a phoenician shipwreck in the Black Sea from the 5th century BCE which still contained sealed amphorae on board, amongst the other treasures. Upon analysis, the proved to be filled with a mixture of products such as grains, etc, trade goods of the time generally, most of which had perished from long exposure to water or just the passage of time. There were several though, filled with ancient wine. They tested, and then tasted it, which was not only still drinkable 2500 years after it's production, but was incredibly fantastic wine!

(BTW it is oxidisation that causes wines to go off, and hermetically sealed under the pressure of deep water prevented this).

Endret av oyvjak
Lenke til kommentar
Kunne man med andre ord oppbevart vin i all evighet? Ville en vin som har vært oppbevart i en million år (hermetisk forseglet med riktig temperatur osv) smakt helt hinsides fantastisk?

Hva med å prøve selv? ;)

Tja, den teknologiske singulariteten skulle vel komme om ikke så fryktelig mange år? I så fall så har vi kanskje faktisk en sjanse på evig liv? I så fall skulle det vært gøy å eksperimentere med langtidsoppbevaring av vin.

 

*sporer totalt av*

 

:p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...